Bunnstrø

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by wollf »

eneste kattesand som jeg vet ikke støver er litterpearls og silica... det er sånne krystaller..
sånn kattesand (gråsand) ville jeg ikke brukt. de går rett inn i luftveiene jo

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Bunnstrø

Post by Marit Fosen »

Jeg vil anbefale Back - 2 - Nature, som er resirkulert avispapir, som Yesterdays News. Det er mykt, en fordel om det skal være bunnstrø, og har en fantastisk evne til å holde lukt borte. Jeg har hatt innekatter i mange år, og prøvd det meste av det som finnes av kattesand på markedet. Det er ingen av dem som er støvfrie, heller ikke Litter Pearls som jeg selv bruker. Litter Pearls er det eneste som kamuflerer tisselukt fra ukastrerte hannkatter. Nå vurderer jeg å prøve Back - 2 - Nature i kattedoene. Det eneste problemet er at det er så lett, overivrige gravere vil kanskje grave det lettere ut av doen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

anni

Re: Bunnstrø

Post by anni »

wollf wrote:eneste kattesand som jeg vet ikke støver er litterpearls og silica... det er sånne krystaller..
sånn kattesand (gråsand) ville jeg ikke brukt. de går rett inn i luftveiene jo
Jeg har brukt kattesand lenge og har ikke vært plaget med at rottene har luftveisinnfeksjoner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by wollf »

anni wrote:
wollf wrote:eneste kattesand som jeg vet ikke støver er litterpearls og silica... det er sånne krystaller..
sånn kattesand (gråsand) ville jeg ikke brukt. de går rett inn i luftveiene jo
Jeg har brukt kattesand lenge og har ikke vært plaget med at rottene har luftveisinnfeksjoner.
har jeg ikke sagt heller at de har fått, men hvorfor ta sjansen? og hvordan vt du at det ikke irriterer luftleiene selv om det ikke er noen infeksjon?

enig med deg marit, litterpearls støver ikke på samme måte. ingenting er støvfritt, men mindre støvette. mine vil ikke gå på do om det er toalett, B2N eller YN i doen:( og jeg har en overivrig graver og en som ikke graver i det hele tatt

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by wollf »

og jeg vil bare si at seg om mine rotter ikke hadde fått LVI av kattesand, ville jeg ikke anbefalt det videre til andre da jeg vet det er en risiko med det...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bunnstrø

Post by Matmor »

Her er det jo snakk om hva som går an for en ferietur - ikke hva rottene skal gå med konstant. Jeg tror de skal være temmelig sarte for at det blir noe problem uansett hva slags strø det blir som befinner seg i do-kassen for bare en uke eller to. Men hvis du er bekymret - kutt ut do-kassen! Det pleier jeg å gjøre når det er ferie. Det er ikke noe stort problem å introdusere den igjen etterpå.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Bunnstrø

Post by Eirorinon »

Jeg har vært og fått tak i kattsanden "catsan" i dag. Det så definitivt ut til å være det beste alternativet når det kom til kattsand. De andre typene som fantes klumper seg eller er vanlig sand i bittesmå biter som garantert støver mer.
Var enten kattsand, spon eller pellets laget av gran og furu jeg måtte velge mellom. Da var løsningen ganske grei. Ser jo at det støver en del, men nå er ikke dette en permanent løsning uansett, og de ligger ikke oppi sanda. Skal bruke den de neste dagene, også reiser jeg hjem igjen. Hadde dog vært fint om jeg kan bruke den sanda mens jeg er her når jeg først er her på besøk, så slipper jeg å dra med strø. Men den vurderingen får jeg ta senere. Var i alle fall ikke bra nok å rive opp avispapir og bruke som do. Legger seg bare oppi det. Dessuten stiiinka det etter bare en kort periode. :bonk:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by torasrotter »

Jeg siterer Matmor fra en annen tråd:
Som jeg viste til er det mye mindre fenoler i Miljøstrø enn i det strøet det er forsket på, og kanskje ikke særlig mye mer enn Alspon, som anses som "greit nok" også i NTF. Før Miljøstrø blir Miljøstrø gjennomgår det nemlig en behandling (findeling og tørking) som frigjør en del fenoler, slik at det faktisk inneholder mindre fenoler enn granpellets av samme størrelse som Alspon. Så vidt jeg vet er det ikke foretatt sammenliknende målinger.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Bunnstrø

Post by Marit Fosen »

Eirorinon wrote:Jeg har vært og fått tak i kattsanden "catsan" i dag. Det så definitivt ut til å være det beste alternativet når det kom til kattsand. De andre typene som fantes klumper seg eller er vanlig sand i bittesmå biter som garantert støver mer.
Var enten kattsand, spon eller pellets laget av gran og furu jeg måtte velge mellom. Da var løsningen ganske grei. Ser jo at det støver en del, men nå er ikke dette en permanent løsning uansett, og de ligger ikke oppi sanda. Skal bruke den de neste dagene, også reiser jeg hjem igjen. Hadde dog vært fint om jeg kan bruke den sanda mens jeg er her når jeg først er her på besøk, så slipper jeg å dra med strø. Men den vurderingen får jeg ta senere. Var i alle fall ikke bra nok å rive opp avispapir og bruke som do. Legger seg bare oppi det. Dessuten stiiinka det etter bare en kort periode. :bonk:
Catsan er den "snilleste" kattesanden, det er den vi bruker til kattunger. Den er ikke spesielt god på å holde lukt borte.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Bunnstrø

Post by Eirorinon »

Torasrotter: hvis det var meg du snakket til, skjønte jeg ikke sammenhengen :p

Marit: Nice. Skifter ofte på buret her, så går nok fint :) Lukter forleløpig ingenting :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by torasrotter »

Eirorinon wrote: Var enten kattsand, spon eller pellets laget av gran og furu jeg måtte velge mellom.
Miljøstrø er vell det samme som pellets laget av gran og furu?? :crazybonk:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Bunnstrø

Post by Eirorinon »

Har da ikke sagt at jeg skal bruke miljøstrø? :P

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Bunnstrø

Post by torasrotter »

Nei men du skrev at alternativene du kunne velge mellom var kattesand, spon eller pellets av gran og furu.. Så tenkte jeg bare at jeg skulle opplyse om at pellets av gran og furu ikke er så ille for en liten periode.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Bunnstrø

Post by Eirorinon »

Ok :p

Post Reply