Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
linjak
Pinky
Posts: 24
Joined: 11 Jun 2011, 22:16
Location: Oslo

Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by linjak »

Altså når jeg bruker den burkalkulatoren på hjemmesiden her så har jeg en rotte for mye... Enda buret er jo mye større en hva kaninen jeg en gang i tiden eide hadde. Nå kommer jeg fra dyrebutikken og de har jo ikke større bur der heller.. Har jo tre rotter...

MissGuardian

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by MissGuardian »

Jeg har tre rotter og et royal suite bur(tror det er plass til 9 eller noe i det).

http://www.lux-shoppen.dk/royal-suite-double-p-76.html
Jeg kjøper kun bur på nettet nå.. Dyrebutikker her, har stort sett store nok bur, men lukene er jo nesten mindre enn dyrene.. :crazybonk:
Jeg pleier trekke fra en på det kalkulatoren sier.. Så står det to rotter, er det plass til en, står det tre er det plass til 2 osv..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Matmor »

De fleste burkalkulatorer har to innstillinger: en for ca. 1 kubikkfot pr. rotte, og en ca. for 2 kubikkfot per rotte. Jo færre rotter man har, desto viktigere synes jeg det er at man baserer seg på 2 kubikkfot pr. rotte, og utnytter buret godt. Har man flere rotter blir det automatisk et større bur med mer klatremuligheter. Da synes jeg ikke at det er like viktig å holde seg slavisk til 2 kubikkfot pr. rotte. Mesteparten av tiden klumper rottene seg sammen i én eller to hauger likevel, så de som har lyst til å røre på seg kan springe rundt i resten av buret.

Det hjelper ikke at buret er 2 kubikkfot per rotte hvis rottene ikke har 2 kvadratfot pr. rotte å gå og ligge på. Og de skal ha stå-på-bakbena-plass i deler av buret. Det er det mulig å få til for tre rotter med et stort kaninbur, dvs. minst 90 cm i lengde. Men unge rotter er glade i å klatre, og det er sjelden de store klatreutfordringene i et kaninbur. Derfor synes jeg ikke kaninburene er godt egnet som permanente hjem for rotter som fortsatt er aktive. Får rottene gå løse mesteparten av dagen er det selvsagt helt annerledes. Da klarer de å få utløp for aktivitetsbehovet mens de er ute av buret.

For tiden har jeg to rotter i et JennyKD (store luker!) og fem i et Venezia Chinchilla (store luker!). Jeg har hatt tre i Jenny'en og åtte i Venezia'en, men da var de mer ute enn de er nå.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Eirorinon »

Jeg har tre rotter, og et slikt bur: http://www.petcentreonline.co.uk/ecomme ... ct~989.htm
Jeg gjorde en beregning tidligere ut ifra en "rotteburkalkulator" (tror det var her inne?), og mener jeg kunne ha 12 rotter i et slikt bur :) Da sier det seg selv at man må utnytte plassen godt, da. Problemet med dette buret er at lukene er på kun den ene sida, noe som er problematisk da de er såpass små at det blir vanskelig å komme til når man skal eksempelvis ordne med inventar. Det blir dog enklere når man har skiftet så mange ganger i buret som jeg har gjort. Man ordner seg en teknikk :cheer: Likevel ville jeg i dag valgt et bur med større luker. Problemet med mange bur jeg ser på internett i dag (det er uaktuelt å kjøpe rottebur på dyrebutikkene i Norge - styggdyrt for store bur!) er at hovedsprinklene er loddrette. Man vil jo at rottene skal kunne klatre ordentlig, noe som blir problematisk når burene er bygd sånn!

anni

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by anni »

Har et Critter Nation bur, skal være plass til 9 rotter i det tror jeg, men har for tiden bare 2 så de har god plass. Har planer om å skaffe meg litt flere rotter, 2-3 stk til. :crazy:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Marit Fosen »

Jeg har 3 rotter og Royal Suite bur fra Lux shoppen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by wollf »

jeg har 8 i et venezia. mye handler om hvordan man innreder det og hvor mye utetid de har, mine rotter er ute hele dagen omtrent.

i dyrebutikkene bruker de ofte å ha alt for små bur..... har du bilder av buret ditt?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Eirorinon »

Wolff: Hvordan ute av buret har du rottene dine? Kun i sofaen, eller? Mine springer fritt i leiligheta flere timer av gangen. Men mye som får gjennomgå, da. Heh... Og en risiko med tanke på ledninger. Dersom dine også springer fritt; hva gjør du for å sikre ledninger? Jeg bruker å teipe over der de har gnagd, men det er jo ikke akkurat en optimal løsning, og det hindrer jo ikke rottene i å tygge over andre steder på ledninga, og da kan det kanskje være for seint... Så langt har det gått fint, da. Jeg tenker at det beste for rottene må være om de får så mye utetid som mulig.

MissGuardian

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by MissGuardian »

Eirorinon wrote:Wolff: Hvordan ute av buret har du rottene dine? Kun i sofaen, eller? Mine springer fritt i leiligheta flere timer av gangen. Men mye som får gjennomgå, da. Heh... Og en risiko med tanke på ledninger. Dersom dine også springer fritt; hva gjør du for å sikre ledninger? Jeg bruker å teipe over der de har gnagd, men det er jo ikke akkurat en optimal løsning, og det hindrer jo ikke rottene i å tygge over andre steder på ledninga, og da kan det kanskje være for seint... Så langt har det gått fint, da. Jeg tenker at det beste for rottene må være om de får så mye utetid som mulig.
Hva wollf gjør vet jeg ikke, men jeg har flexrør utenpå ledningene.. Ikke en eneste ledning som har blitt rørt etter det :cheer:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Eirorinon »

Men det ser vel utrolig stygt ut? :P

MissGuardian

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by MissGuardian »

Eirorinon wrote:Men det ser vel utrolig stygt ut? :P
For meg er det viktigere at ikke dyrene tar livet av seg eller huset begynner å brenne....

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by wollf »

jeg gjør ingenting, rottene mine biter ikke på ledninger eller møbler, lukene til buret er oppe og de holder seg under, oppå og rundt buret, noen ganger går de i gangen og klattrer på jakkene som henger der. jeg bruker ha dem med i sofaen da jeg går forbi og snapper med meg en av rottene i farten og ligger her for lek eller kos. ellers tar jeg noen med om jeg skal på do, sminke meg, osv. de er ofte løse på badet, det eneste problemet jeg har med det er at de stikker bak vaskemaskinen og det ikke er alle som er helt ferdig oppdratte enda. men de eldre damene kommer da jeg kaller....

alle rotter kan oppdras, min kommer da jeg "klikker/smatter" på de, biter ikke på ting da de har fått korigering for det...


nå på sommeren har jeg foresten rottene mine ute på verandaen der jeg har lager klattrestativ og leker til dem

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by Eirorinon »

Når jeg tenker meg om ser jeg nesten aldri lenger at rottene gnager på ledningene. Tror nesten de har forstått at det finnes morsommere ting å gjøre, som å klatre oppå klesskapet og legge seg i pappeska som står oppå der :p Men skal gå over ledningene som har blitt spist på, ja.

anni

Re: Hvor mange rotter har dere og hvor store bur?

Post by anni »

Mine 2 rotter gnager heller ikke på ledninger.
Hadde noen rotter tidligere som gnagde i stykker museledningen til pc gang på gang, men de lærte til slutt. :crazy:

Post Reply