Skifte enkelt på jenny-hyller

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by Norakul »

Jeg har et jenny bur til rottene mine, og bruker fleeceteppe på hyllene som jeg fester slik at de ikke kan rive det ned. Syns dette er forferdelig tungvindt og skifte på, så lurte på om noen hadde noen tips ang. hva dere bruker som underlag på hyllene? Jeg er helt ny på dette, så jeg gjør vel antakeligvis alt mer tungvindt enn det trengs :p

Takk for svar :D
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

miriam
Hamstrer mat
Posts: 342
Joined: 14 Jul 2010, 17:21
Location: Elverum

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by miriam »

Det går an å bruke borrelås på hylla og fleeceteppet. Da er det bare å rive av når det trengs vask :cheerful:
-Miriam

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by Norakul »

Det hørtes jo supersmart ut :))
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by sanca »

Det er ikke så lett å få til min løsning hvis du ikke har tilgang på symaskin, men har du det, gjør jeg som følger:

Sydd 3 skift med trekk som er to fleecedeler formet etter hylla sydd sammen i den buede enden. På de rette kantene har jeg borrelåser mellom skruene. I tillegg har jeg festet trykknapper rundt alle kantene på den øverste, og har sydd masse løse tepper med motsvarende trykknapper som jeg da enkelt kan skifte ut (enkelt å skifte hovedtrekkene med borrelås også). Skifter enten det øverste eller hele trekket annenhver dag, så når jeg har hovedvask på buret ca en gang i uka, er det bare å vaske lett over hyllene med en klut, de har ikke blitt spesielt skitne :wink:

Før jeg sydde alle trekkene, festet jeg tepper til hyllene med sånne store papirklemmer (vet det ligger en tråd om det her et sted, skal se om jeg finner den etterpå) Jeg har kjøpt mine på Ikea, de passer perfekt til gitteravstanden på buret mitt, samt at de er greie og feste i underkant av hyllene, og da brukte jeg heller ikke så veldig lang tid på å skifte tepper...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by sanca »

Her er tråden jeg husket om sånne klemmer/klyper :cheer: (nederst er det bilde...)
viewtopic.php?f=10&t=13214&hilit=papirklyper

Har som sagt kjøpt mine på Ikea, husker ikke prisen men de var ikke dyre :wink:
Last edited by sanca on 05 Mar 2012, 01:10, edited 1 time in total.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by Norakul »

Ok, har tilgang på symaskin, så da kan jeg prøve din variant men med borrelås i stede for knapper :)
Det jeg syns er mest tungvindt er å skru ned og opp hyllene i det buret med sååå små dører, så om jeg får det til slik at jeg slipper det ville det vært suverent :)
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Skifte enkelt på jenny-hyller

Post by sanca »

Hvis du finner deg en god løsning med tepper, behøver du ikke skru ut hyllene særlig ofte... Jeg gjør det allikevel ved hovedvask fordi det gjør det lettere å vaske gitrene, og fordi jeg synes det er så gøy å innrede veldig annerledes hver gang, virker som rottene også synes det er moro...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply