rengjøring av bur innventarer

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

Hei har fått med noen tre hus til rottene, fra henne jeg overtok rotte jentene i fra, men de var veldig ned tissa å luktet veldig stramt, selv om det har stått ute ett helt døgn :shocked: så jeg lurer på om det går an å gjøre det helt rent med klorin eller noe annet vaske middel :huh: Nytter ikke å ha det i huset , det lukter alt for stamt å jeg vil at rottene skal ha det rent også.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Niana »

Er ikke sikkert du noen gang får vekk lukta. Rotteurin trekker dypt ned i treverk hvis det ikke r lakkert, og er ikke særlig hyggelig å ha stående i buret over lang tid. Jeg har sluttet å kjøpe treting til rottene, de får heller noen grener å gnage på som siden kastes. Plast er mye bedre å bruke synes jeg :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

Niana wrote:Er ikke sikkert du noen gang får vekk lukta. Rotteurin trekker dypt ned i treverk hvis det ikke r lakkert, og er ikke særlig hyggelig å ha stående i buret over lang tid. Jeg har sluttet å kjøpe treting til rottene, de får heller noen grener å gnage på som siden kastes. Plast er mye bedre å bruke synes jeg :cheerful:
ok, jeg har de tre tingene stående ute jeg da :jepp: har tatt de i en søppel sekk så blir nok kastet, plast kan være bedre ja hvis de ikke gnager på alt da, kjøpte en henge køye i dag til mine :cheerful: de går det an å vaske :)

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Vitania »

Jeg syr hengekøyer og hengehus av billig fleecepledd til mine. De vasker jeg i vaskemaskinen på 90 grader. :cheerful:
Plast er også veldig greit i buret, alle mine har gnaget litt på husene i plast, men ikke så mye at de har blitt ødelagt eller at jeg bekymrer meg.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

anni

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by anni »

En måte å bruke trehus på: hvis man kjøper spisebrikker av plast, klipper ut og bruker som gulvbelegg inni og på taket på husene. Lim det godt og la det lufttrørke mange dager før man tar det inn til rottene.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

Takk for svar :cheer: jeg er ikke så kreativ av meg å har aldri vært noe flink til å sy eller lage noe selv. på gulvet bruker jeg tomme papp esker som det har vært katte mat poser i :) så jeg kan kanskje bruke noe inne i buret også eller? eneste jeg har kjøpt i tre i dag er henge bro for at rottene skal ha noe mere å være på i buret. ellers bruker jeg greiner fra rogn trær.

anni

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by anni »

Du kan også bruke en tom isplastboks, snu den på hode og klipp ut en dør.
Tomme 1,5 liters brusflasker kan du klippe av bunnen og toppen, da har du et fint rør, tre på litt streng eller noe og heng opp.
Små pappesker er også fint å bruke til hus.
Vaskekluter kan du henge opp som hengekøyer.
Det er masse man kan gjøre som ikke koster all verden, bare å bruke fantasien.
:cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

anni wrote:Du kan også bruke en tom isplastboks, snu den på hode og klipp ut en dør.
Tomme 1,5 liters brusflasker kan du klippe av bunnen og toppen, da har du et fint rør, tre på litt streng eller noe og heng opp.
Små pappesker er også fint å bruke til hus.
Vaskekluter kan du henge opp som hengekøyer.
Det er masse man kan gjøre som ikke koster all verden, bare å bruke fantasien.
:cheer:
så kult :bounce: ja jeg vet jeg brukte store kluter til henge køyer til mine forrige rotter for noen år siden :) men viste ikke om det med tomme brus plast flasker å slikt, trodde det var farlig jeg hehe. vet du om noe man kan gjøre for å forhindre at rottene gnager i bunnen på buret.?

anni

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by anni »

Finn en litt stor stein å legg over der de gnager.
Hvis ikke du har do til de er det lurt å kjøpe det, hvist det er et hjørne de gnager i så sette doen der, gjerne med en stein ippi doen, mange rotter liker å tisse på steiner.
:cheer:

anni

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by anni »

Kom på noe jeg gjorde for mange år siden, jeg strikket en hengebro av hyssing, en hyssingrull er billig å kjøpe.
Den behøver ikke være så brei, kanskje 5 cm eller noe.
:cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

hmmm stein er ett godt forslag :) strikke henge bro av hyssing?? hvordan gjør man det? Må finne fram de gamle strikke kunnskapene jeg da, som er glemt for lenge siden. Noe å tenke på :jepp:

anni

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by anni »

Strikk på vanlig måte, jeg husker jeg brukte tykke pinner så hengebroen ble litt hullete på en måte.
:cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

anni wrote:Strikk på vanlig måte, jeg husker jeg brukte tykke pinner så hengebroen ble litt hullete på en måte.
:cheer:
det skal jeg huske på ja :) takk for masse tips.:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by wollf »

anni wrote:En måte å bruke trehus på: hvis man kjøper spisebrikker av plast, klipper ut og bruker som gulvbelegg inni og på taket på husene. Lim det godt og la det lufttrørke mange dager før man tar det inn til rottene.
ville nok ikke funket her. pudding elsker lim. pudding elsker plast også

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: rengjøring av bur innventarer

Post by Siv M »

Jeg er nå i gang med å strikke henge køye til mine to jenter, av hyssing, blir spennende å se hvordan det går å hvordan den blir til slutt :cheerful: I helgen skal vi tette bur bunnen med glassfiber, å funker ikke det vet jeg hvor man kan få bestilt ny bur bunn :)

Post Reply