Lukter bedre før vask, enn etter?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Anniken.HH »

Så, jeg vil si jeg er relativt flink til å rense burene til de seks bartene mine. Jeg renser jentenes bur en dag, og konsentrerer meg helt om det, så guttenes bur dagen etter, dette blir gjort hver 10 dag.

En ting jeg har merka er at guttenes bur lukter bedre før vask enn etter. Jeg er lite plaga av lukt fra buret, men noen ganger lukter buret noe helt sinnsykt dagen etter!
Lukten gir seg gjerne abre jeg lufter ut av rotterommet, men det er veldig kjedelig.
Pleier det å være sånn?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

jeg tror kanskje at når du vasker buret tar du vekk lukten deres å de markerer på nytt med sin lukt, jo oftere du vasker med såpe jo oftere markerer de på nytt :thhpt:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Anniken.HH »

jeg vasker med grønnsåpe en gang i mnd, og den dagen var i går, så da er det nok det ja :thhpt:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

1 gang i mnd er jo ikke så mye da synes jeg, men prøv å bruk bare varmt vann neste gang å se om det lukter like mye da, gutter markerer mye mere å lukter mer en jenter. :bleh:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Anniken.HH »

Jeg vasker buret med varmt vann hver gang jeg rydder i det - hver 10 dag - men har en dag i mnd hvor jeg vasker med grønnsåpe :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Marit Fosen »

Jeg bruker ikke vaskemidler, kun fiberklut og vann. Buret er luktfritt, og jeg har gutterotter. Hvis det trengs noe sterkere, kan eddik/vann anbefales. Bland 50/50 og fyll på en sprayflaske. Bruk 7% eddik fra dagligvarebutikk.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

ja det er jo greit å vaske med såpe en gang i mnd for å få det ekstra rent da :cheesy: bruker gjøre det selv, så vasker jeg hyller hver dag med varmt vann å bytter henge køye annen til hver tredje dag, bytter 1 gang uken med bunn strø og bytter i doene hver dag.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

Marit Fosen wrote:Jeg bruker ikke vaskemidler, kun fiberklut og vann. Buret er luktfritt, og jeg har gutterotter. Hvis det trengs noe sterkere, kan eddik/vann anbefales. Bland 50/50 og fyll på en sprayflaske. Bruk 7% eddik fra dagligvarebutikk.
det har ikke jeg prøvd, takk for tips Marit da skal jeg bruke det i neste bur vask jeg skal ha med noe sterkere :bounce:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Crazyratlady »

Jeg synes det lukter rett etter vask, siden man har "rota" rundt i det og luktene kommer fram, de henger liksom en stund i lufta, så blir det bedre etter noen timer syns jeg :)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Marit Fosen »

Brukes det såpe, må det skylles godt etterpå. Det samme gjelder for eddikvann. Eddikvann fjerner effektivt lukt. Jeg bruker det på kaninbur/dokasser. Kanintiss er "heavy stuff" :lolface:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

ikke så lett å få skyllet godt av ett jolly bur som står i annen etasje, men det går vel med en bøtte rent vann å fiber klut å tørke godt av etterpå kanskje :hæ:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by sanca »

Jeg brukte kun varmt vann og microfiberklut da jeg vaska det buret, Siv, og det lukta vel ikke vondt da du kjøpte det?! :cheer:

Bruker aldri såpe i det hele tatt ved burvask, tror såpe er mer skadelig for tottene enn vi er klar over... Ok med mindre bur man kan få satt i dusj/badekar og skylt skikkelig, men med store bur som må vaskes med klut :hmmm: Microfiberkluter er tingen, de fjerner alt. Og jeg bruker så varmt vann jeg klarer å ha henda i, eller så varmt vann som er i berederen hvis jeg gidder å bruke hansker :nottelling:

Jeg synes det er rart at du synes det lukter så mye etter vask, AnnikenHH, spørs om ikke gutta dine går helt bananas med markering for å fjerne den forferdelige lukta (det vi synes lukter deilig reint og såpe lukter sikkert helt grusomt for dem :giggle: )
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

sanca wrote:Jeg brukte kun varmt vann og microfiberklut da jeg vaska det buret, Siv, og det lukta vel ikke vondt da du kjøpte det?! :cheer:

Bruker aldri såpe i det hele tatt ved burvask, tror såpe er mer skadelig for tottene enn vi er klar over... Ok med mindre bur man kan få satt i dusj/badekar og skylt skikkelig, men med store bur som må vaskes med klut :hmmm: Microfiberkluter er tingen, de fjerner alt. Og jeg bruker så varmt vann jeg klarer å ha henda i, eller så varmt vann som er i berederen hvis jeg gidder å bruke hansker :nottelling:
nei det luktet ingen ting Sanca :cheer: bruker for det meste bare varmt vann jeg også men noen ganger sitter dritten ekstra godt fast :thhpt:

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Anniken.HH »

sanca wrote:Jeg brukte kun varmt vann og microfiberklut da jeg vaska det buret, Siv, og det lukta vel ikke vondt da du kjøpte det?! :cheer:

Bruker aldri såpe i det hele tatt ved burvask, tror såpe er mer skadelig for tottene enn vi er klar over... Ok med mindre bur man kan få satt i dusj/badekar og skylt skikkelig, men med store bur som må vaskes med klut :hmmm: Microfiberkluter er tingen, de fjerner alt. Og jeg bruker så varmt vann jeg klarer å ha henda i, eller så varmt vann som er i berederen hvis jeg gidder å bruke hansker :nottelling:

Jeg synes det er rart at du synes det lukter så mye etter vask, AnnikenHH, spørs om ikke gutta dine går helt bananas med markering for å fjerne den forferdelige lukta (det vi synes lukter deilig reint og såpe lukter sikkert helt grusomt for dem :giggle: )
Det er nok ikke helt umulig :) Syns ikke det lukter noe nå da, etter å ha lufta ut og lufta guttene, så sikkert bare lukta de syns var fæl :nottelling:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

Du burde kanskje bare vaske med varmt vann og mikrofiber klut du også å se om lukten forsvinner da :nottelling: de har jo mye bedre lukte sans en oss så grønnsåpe svir kanskje i nesa deres :giggle:

Post Reply