Korkrør

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Korkrør

Post by Eirorinon »

Jeg kjøpte nylig et stort korkrør (fra merket "Trixie") til rotta mi, men kom til å tenke på at dette kanskje kommer fra en tresort som er skadelig for rotter...? Ut fra det jeg finner på internett kommer kork fra eik. Er det slik at det er farlig dersom rotta urinerer/spiser på den tresorten? Mener å ha sett at det både er farlig og trygt her inne :bonk: Kan for øvrig legge til at det ikke ser ut som hun er noe glad i dette røret, så blir vel muligens til at jeg kaster det uansett, men :p Kan jo være greit for andre å få svar på dette også, tenker jeg :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Korkrør

Post by Matmor »

I og med at kork fra eik har vært brukt som propp i vinflasker i årevis er det neppe noe problem at det inneholder så mye giftstoffer i seg selv :) Hvis rotta ikke trives der har det nok en annen årsak.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Korkrør

Post by Eirorinon »

Ok. Ble litt usikker når jeg i tillegg så at flere hadde nevnt at rotter kunne få tarmproblemer eller noe sånt av å spise eik. =\

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Korkrør

Post by Matmor »

Tørket eikebark brukes som stoppende middel ved diarré i veterinærmedisinen. Det er tanninen som virker stoppende. Men kork får ligge i et bad for å lekke ut tanniner og bli mykere. Derfor inneholder korkprodukter lite tannin
http://www.madehow.com/Volume-5/Cork.html

Post Reply