Skal prøve å lage rotterom i kjellerboden

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Skal prøve å lage rotterom i kjellerboden

Post by Sandratravolta »

Jeg har en kjellerbod hvor det er stor plass, og tenkte å gjøre det om til et rotterom, så jeg eventuelt kan ha noen rotter der av og til. Og da sitter jeg og tenker på hva som trengs nede der, men har lyst på litt innspill!

Jeg må ha kontakt til strøm hvert fall, så jeg kan ha lys der, og eventuelt bør jeg ha varmelamper ved buret og varmeovn om vinteren, om sommeren tenker jeg at dette ikke er nødvendig, selv om det er en kjellerbod. Bør jeg også ha termometer der så jeg vet hva temperaturen ligger på? Ellers har jeg tenkt å ha liten lekeplass de kan være ute på, og i tillegg noe for meg å sitte i.

Hvordan skal jeg eventuelt feste varmelamper? Oppå/inni/utenfor/ved siden av buret?

Er det noen som har rottene sine i bod som har noen tips til meg? Jeg er også litt redd for villrotter, da naboen har sett at det bor en del av de i komposthaugen i hagen, og da er det jo ikke lange veien til kjelleren..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: Skal prøve å lage rotterom i kjellerboden

Post by utmeldt »

Er kjellerbod egna som opphaldsstad for tamrotter? Eg tenker at det er kaldt og rått i ein slik bod uansett årstid. Og dårleg ventilasjon. Eg ville ikkje hatt mine rotter i ein kjellerbod uansett kor lenge det var snakk om. Men no veit eg ingenting om boden din. Eg ville ha sjekkka temperaturen på førehand, samt sjekka temeraturen fleire ganger for dagen så lenge rottene er i boden. Sjekka at det ikkje er trekk der, og belaga meg på mange varmeovner haust, vinter, og vår framføre varmelampe. Golvet er kanskje ikkje egna som leikeplass om det er eit betonggolv. Altfor kaldt. Må då oppi høgda. Og er boden såpass åpen at villrotter kan kome inn, ville eg ikkje vurdert å ha rommet som rotterom i det heile teke.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Skal prøve å lage rotterom i kjellerboden

Post by Matmor »

Både temperatur, temperaturforskjell mellom gulv og bordhøyde, fuktighet, luftemuligheter og muligheten for inntrenging av ville rotter spiller en rolle. Jeg tror det skal ganske mye til før boden din blir brukbar. Selv om du får lagt inn strøm og varme og bruker tørkemaskin bør rotterommet være et sted du har lyst til å oppholde deg selv, ellers får du vanskelig sosialisert rottene der nede. Hvis du har tenkt å bruke det som en slags karantenestasjon må du også tenke på at du ikke har innlagt vann der, og at hvis du tar skittne saker opp i resten av leiligheten er det ingen ordentlig karantene lenger.

Post Reply