Dotrening

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Dotrening

Post by tonjek »

Jeg har alltid hatt strø i hele bunnen av buret når jeg har hatt rotter. Men når det nå snart blir nye barter i huset, tenkte jeg å prøve å få de dotrent så de går i dokassen, og ha fleece i resten av bunnen og hyller. Er det noen grei fremgangsmåte å lære dem dette på? :-)

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dotrening

Post by Sandratravolta »

Plukk opp all bæsjen og legg den i doen, og kanskje starte med avispapir, så legger du det de har tissa på i doen, og så vasker du resten av buret litt oftere enn vanlig - men ikke doen i starten! De må lukte at det er der de har gått, så går de der:) Å sette inn en passe stor stein som er stor nok til at de kan stå på i dokassa kan også gjøre at de bruker den til å tisse på.

Ellers så kan du ha godbiter klart til å gi de hvis du ser de bruker kassa - og hvis du ser de gjør fra seg et annet sted kan du flytte de i doen.

Hvis de tisser og bæsjer i køyer og sånn, kan det nok lønne seg å bytte ut dette veldig ofte til de er dotrente. Dessuten har jeg opplevd med guttene mine at de pisser ned treverk(som hus), så kanskje passe litt ekstra på at det ikke er mye tisselukt og tiss der også:)

Hvis de har do utenfor buret så setter du de i doen med en gang de får komme ut, og setter de i doen hvert 10. eller 20. minutt så du kan minne de på hvor dossen er.

:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dotrening

Post by Sandratravolta »

avispapir i bunnen altså - og legg det som er pissa på i do.:-p så bytte til fleece senere!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Dotrening

Post by kikky »

Pass også på å hold doen forholdsvis ren, er det mye bæsj oppi doen går de andre steder. Renslige rotter liker dårlig bæsj på labbene :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Dotrening

Post by Sandratravolta »

Det jeg har gjort da er å fylle opp ekstra strø oppå den gamle bæsjen, så de skal lukte at det er doen, men at de skal slippe å stå i bæsj.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Dotrening

Post by tonjek »

Tusen takk! Skal prøve og se hva som skjer :-)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Dotrening

Post by monlan »

Ser det ut som de bruker et av hjørnene til do mer enn resten av buret? Det gjorde rottene mine før dotrening. Så da plukka jeg opp bæsj og strø med tiss på opp i en stor plastkasse og plasserte den i det hjørnet. Og så dekket jeg resten av bunnen på buret med masse bokser, esker og leker slik at det bare var i doen det var flatt og lett å rygge inn i et hjørne. Nå bæsjet de bare der, men tisset rundt om.

En annen ting jeg merket også var det at rottene tisset og bæsjet mens de spiste. Så i begynnelsen plasserte jeg matskåla i doen. Ikke så hygienisk, i grunnen. Men effektivt :giggle: de spiste og rygget inn i et hjørne for å tisse og så spiste de videre. Etterhvert så flyttet jeg matskåla til en annen lav kasse, dekket med et tøystykke men ikke strø. Nå er det nesten ikke tiss der.

Men guttene tisser der de sover. Marinerer seg godt :giggle: men tror det kun er Charlie som tisser der. Det er kun han som skvetter når han går. De to andre gjør det ikke. Ed skvetter litt en sjelden gang.

Nå skifter jeg på hengekøyen, og teppet i bunnen på en kasse som de liker å sove i, hver dag. Det går veldig raskt, i stedet for å vaske hele buret når det begynner å lukte. Har lager med små flistepper, hengekøyer. Og klær fra barna som de har vokst fra. De blir kjempespennende hengekøyer når de henges opp.

Det er mer tissing og skvetting enn jeg liker, fra Charlie. Men det ser ikke ut til at han slutter med det. Han er ikke kastrert så det er nok hormoner som styrer det. Men alle bruker doen til bæsj og det meste av tiss, så det er jeg glad for.

Lykke til med dotrening. :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Dotrening

Post by tonjek »

Det vet jeg ikke enda, siden jeg henter dem til torsdagen. :-)

Takk for gode råd! :-)

Post Reply