Hyller

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
helko
Pinglerotte
Posts: 34
Joined: 04 Jun 2013, 19:16

Hyller

Post by helko »

Er det noen her som vet hvor man kan få tak i firkantete hyller? noe alla jenny hyllene, men avlange og firkantet?
Eller hva er evt bra å lage hyller av?

Takk for tips =)

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Hyller

Post by Solhaugen »

Jeg hiver meg på denne. Har ett stort Marchioro hvor hyllene er uttrekkbare, slik at det kommer tiss mellom platene og de må tas ut for å få vasket de skikkelig så de ikke lukter. Detfor har jeg lyst til å bytte ut i hvertfall noen av hyllene med noe som ar lettere å vaske.
Det greieste og billigste løsningen jeg har funnet så lagt er å bruke lokket fra en oppbevaringsboks i plast. De har en overflate som er lett å vaske og kanter rundt så rusk og rotter ikke faller ned så lett. Utfordringer da blir å finne noe som passer med bredden til buret.
Jeg skal i hvertfall prøve med ett par slike lokk fra ikea, som har rett lengde for meg:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30181141/" onclick="window.open(this.href);return false;
Borer ett hull i hvert hjørne og fester det i buret med strips. Må kansje kappe langsiden først.
Er det noen som har bedre løsninger? Buret mitt er 48cm dypt.
Ett annet alternativ kunne vært skjærefjøler i plast, men de har ikke kanter. Hylleplater beregnet for bur i rett størrelse hadde selvsagt også vært fint:)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hyller

Post by Milla »

Solhaugen wrote:Jeg hiver meg på denne. Har ett stort Marchioro hvor hyllene er uttrekkbare, slik at det kommer tiss mellom platene og de må tas ut for å få vasket de skikkelig så de ikke lukter. Detfor har jeg lyst til å bytte ut i hvertfall noen av hyllene med noe som ar lettere å vaske.
Isj, hadde et sånt bur selv. De hyllene er forferdelige å få rene!

Det med å bruke platslokk var en genial ide!
På det marchioro buret jeg hadde var hyllene festet med plast "klips". Med noen gnagejenter så ble flere av de ødelagt. Da borret jeg hull i plata og festet det med ståltråd i stedet.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Hyller

Post by Solhaugen »

Jeg tror serveringsbrett fra Ikea blir endelig løsning. De har brett på 50x33cm i hardplast til en grei penge:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00237842/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette blir mer solid og lettere å vaske enn lokk til plastkasser. Lett å finne lignende brett i andre størrelser også. Kjører innom Ikea på vei hjem og kjøper ett par for å prøve om det fungerer.
Regner med at jeg kan bruke ett hullbor og lage hull til plastrørene i buret også. Rottene synes disse er veldig artige, så de må jeg nesten beholde.
Jeg skal også lage bunn til huset som fungte med marchioro buret. Jeg har det stående på toppen og rottene liker seg svært godt der. Men de drar opp mat og gjør fra seg inni huset, så det hadde vært mye lettere å vaske hvis jeg bare kunne løfte ut alt uten at møkka ligger igjen på hylla. Huset har ett spor under på hver side, så jeg skal bare sage til en plexiglassplate fra biltema så den passer inn i sporene.
Det er nok bare å innse at det blir vanskelig å få rottene til å slutte å tisse på hyllene, så det beste er helt sikkert å finne en løsning som gjør at det er lett å vaske:)

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Hyller

Post by Solhaugen »

Da fikk jeg laget den første hylla med Antonius lokk til plastkasse fra Ikea. Brettet jeg egentlig hadde tenkt å bruke var metall, så det utgikk. Vil tro at de fleste slike lokk kan brukes, så det er bare å finne ett som passer med bredden på buret.
Lokket var litt for bredt, så jeg kappet bort 10cm på den ene langsiden. For å unngå at det drysser rask og rusk der jeg har kappet brukte jeg varmluftpistol og bøyde opp kanten. Så boret jeg to hull i hver ende og ett på midten og stripset det godt fast i buret. Dette tror jeg vil fungere kjempebra:) Det blir lett å vaske og hylla ble mye stødigere enn den gamle. Skal legge ut bilde i morgen.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Hyller

Post by Solhaugen »

Her er bilde av den nye Ikea hylleplaten til 29 kroner. Skal bytte ut resten av hyllene i buret også etter hvert.
Huset på bilde har fått plexiglassbunn så det blir lettere å rengjøre. Ikke noen spesiell grunn til å bruke plexi, bortsett fra at jeg hadde en plate liggende.
Attachments
Hylle2.jpg
Hylle2.jpg (134.62 KiB) Viewed 5047 times

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Hyller

Post by Crazyratlady »

Veldig lurt :)

Post Reply