Lufterutiner

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Lufterutiner

Post by Anniken.HH »

Bare ut av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan dere lufter rottene deres :)
Hvor luftes de? Hvor lenge? Hva gjør du mens de luftes?

Jeg kan jo begynne;
Jeg har et eget rom til rottene, og oftest tar jeg dem ut samtidig som jeg kjører den daglige helsesjekken.
Jeg holder burdøren lukket og har en ''grind'' i døra så de ikke kommer seg ut, og den første timen bruker jeg delvis på gulvet sammen med dem - koser med dem, leker med dem, prøver å lære dem triks (noe ingen av oss har tålmodighet til :P) eller jeg sitter i en stol på rommet og leser.
- Rottene er mer enn velkomne opp i stolen sammen med meg, og jeg har laget til en ''trapp'' så de gamle også lett kommer seg opp.
Etter den første timen pleier jeg å åpne burdøren og flytte trappen dit, slik at de lett kommer seg ut og inn, mens jeg gjør andre ting.
Da får de løpe fritt så lenge jeg er hjemme og våken, men bare på rotterommet! - og jeg stikker stadig innom og koser litt med dem

Akkurat nå har jeg to flokker, så da blir det litt annerledes.
Den flokken som ikke luftes står i et res-bur i stua, mens den andre flokken blir luftet i litt over en time.
Så bytter jeg på hvem som står hvor.
Også passer jeg på å alltid tilbringe minst en halvtime med hver flokk til lek og kos, men leser ikke når de får så lite tid ute.

Hva med dere? :wink:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marialykketroll
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 09 Jun 2014, 17:24

Re: Lufterutiner

Post by Marialykketroll »

Jeg har dem i en liten gang nede i kjelleren hvor det er Skohyller ganske høyt opp som de kan klatre på :cheerful: de får være ca 1 time +- jeg pleier å sitte å lese, leke og kose med dem :)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Lufterutiner

Post by Anniken.HH »

(jeg trodde jeg la det under ''bur og aktivitet'', men ser at jeg la det feil.
Kan admi flytte? :) )
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Lufterutiner

Post by Milla »

Her er det litt fra og til. Noen dager så blir det kun 1 time med lufting, de dagene jeg ikke er hjemme til vanlig tid.
Her har de et eget rotterom. Jeg pleier å ha døra til rommet åpent, så de kan høre oss og jeg kan høre de. Setter bare stengsel foran. De blir sluppet ut når jeg kommer hjem fra jobb, de er alene mens vi spiser, og jeg pleier å tilbringe rundt 1-2 timer inne hos dem på rommet, med lek, kos og rett. Så pleier jeg å sette de inn før jeg går å legger meg, noen ganger litt før om de har gått å lagt seg selv i buret. Så alt fra 1 til 5 timer lufting.

Nå er det litt annerledes, med tanke på intro til nye rotter. Så her må jeg ta med alle jentene ut i sofaen, og der er de som regel i 3-4 timer :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Lufterutiner

Post by Hardy Rats »

Vi leier i et kollektiv med både hund og katt, så vi kan ikke ha rottene løst på gulvet, men de er ute av buret og sammen med oss så lenge vi er hjemme. Vi har et kjempestort spisestuebord (Plass til minst 12 personer) hvor rottene får løpe og herje hver morgen i ca. en time, ellers er de sammen med oss. Hvis jeg leser i senga, er de i senga, hvis jeg sitter på dataen, løper de på datapulten, også videre. De har et lite reisebur som vi har med oss, så går de der når de vil ha fred, og kommer ut når de vil ha kos eller leke. Når ingen er hjemme eller når alle sover, så er rottene i buret sitt, men de er så lite i buret at de faktisk syntes det er gøy å leke der på natta. Når det er sagt, er de som regel ivrige til å se oss når vi våkner på morgenen
:change:
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Lufterutiner

Post by c00nan »

Jeg tar også helsesjekk og leter godt gjennom etter kuler hver dag.
Har de løs enten på soverommet eller på badet :jepp: på soverommet leker vi en del med katteleker, pappesker og triks + at de er ute mens jeg ser på film eller spiller playstation. På badet går det ofte i vannleker da de elsker å dusje og dykke!
Noen dager blir det 1 time eller 2, andre dager er de ute fra jeg kommer hjem (mellom 14 - 16) til jeg legger meg.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Lufterutiner

Post by Sara Syversen »

Her begynte vi først med å ha dem ute på sofaen. Hadde en vei frem og tilbake til buret. Så utvidet vi mer og mer.

Vi har dem mest ute på soveromsgulvet der hvor det er minst ledninger.

Men mine har blitt ganske flinke til å høre på knips og nei i grunn.

Vi har nesten fast tid på kvelden hver dag rundt 8 og sitter ute med dem noen timer da. Men det blir også flere ganger i løpet av dagen også her . Men ihvertfall minimum da klokka 8 og utover kvelden. Mer når dem var små altså. Men alle er 1,5 år nå. Og tar det litt etter dem når dem viser dem vil ut ved bur døra.

Berit i heimen har ekstra ekstra utetider og er med meg alle anledninger jeg har energi til det. Hun kan gå etter meg og er en liten collie hund nesten. Skal jeg brette klær eller henge opp klær tar jeg henne med på badet og har døren oppe til soverommet. Når jeg står opp om morgenen har jeg henne også med på badet når jeg skal sminke meg osv... soverommet har blitt til et lekerom med ekstra bur, klatrestativ, pappesker, tuneller, fort og diverse... så hun holder seg alltid opptatt... Jeg tar som regel med et eller annet hun kan løpe å horde... Rm1 matkuler, pasta, tørket mais, nøtter og mer...

Ellers når dem andre er ute tar jeg med meg en stor termos kopp med kaffe inn på soverommet. Har en side her inne jeg har begynt å skrive alt av aktiviseringene vi har her... Jeg er kanskje ekstra ekstra intrisert så det har blitt en del...

viewtopic.php?f=10&t=16941&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;


Vi har en puff som jeg blant annet tar helsesjekken på her ihvertfall, klipper negler osv. Har også øvd litt forskjellig for at det ikke skal være for skummelt hos legen. Spesielt Bella er litt ømfintlig.
Last edited by Sara Syversen on 13 Feb 2015, 08:51, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Lufterutiner

Post by Sara Syversen »

Har du bilde av rotterommet ditt Anniken ? Ville gjerne ha sett. Høres veldig koselig ut slik du gjør det ;) Har en del drømmer når vi skal få oss hus. Har sett både det ene og det andre.
Et rotterom ved siden av en stue hadde vært morro å hatt om man hadde kanskje en slik gjennomsiktig dør så man kan følge med også. Har sett andre har. Drømme seg bort litt ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

InaMaria
Pinky
Posts: 16
Joined: 11 Jan 2015, 11:20
Kjønn: Kvinne

Re: Lufterutiner

Post by InaMaria »

Jeg lufter mine tre ganger om dagen. Så spørs det hvor lenge de vil være utenfor buret hver gang - alt fra 1/2 time til 1 time ofte. Burene mine står i stua, så de luftes her. Det går veldig greit :) Mens de luftes pleier jeg å gjøre husarbeid, sitte på Pc'en, se på TV, leke/kose/være med dem eller annet jeg har å gjøre :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Lufterutiner

Post by malap »

Dagen starter med at den yngste på 4 mnd er med meg eller samboer litt rundt når vi er på badet/kjøkkenet, og inni mellom har samboer henne med på bordet når han sitter på pcen. Kanskje en 20 minutters tid, de andre ligger nesten alltid å sover da, så den yngste er den eneste som trenger å få ut litt energi på morgenen ; ) ellers får de andre og komme ut litt da om de vil, men det er veldig sjeldent de gidder.

Så tar jeg dem alle 4 ut på kvelden når de begynner å våkne til. Da er de enten løse på rotterommet, med oss i sofaen og/eller i "luftegården" sin på stuegulvet (tør ikke ha de løse på gulvet i stua pga ledninger). Av og til lager jeg også til lekeplass i dobbeltsenga vår eller på spisestuebordet, inni mellom på kjøkkenbordet så de får litt variasjon : ) Men de er mest med i sofaen med oss, de er ute mellom 2-4 timer hver dag.

Jeg legger masse ting/leker og godbiter utover som de kan kose seg med når de har utetid, leker med de om de vil og selvfølgelig masse kos (når de har tid til det) : )
Malena

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Lufterutiner

Post by Ginahr »

Jeg bor og i kollektiv, og rottene er da på rommet mitt. Men jeg er så heldig at jeg har egen veranda som jeg har "rottesikret" så de kan være der og leke nå på sommeren :cheerful: Da sitter jeg alltid med dem, bare for å være helt sikker. Ellers får de komme ut av buret som regel hver dag. Jeg legger bare buret på gulvet og har det åpnet, så får de velge selv hva de vil gjøre. Mine rottegutter er i grunn ganske late, og enkelte dager orker de ikke å gå ut av buret i det hele tatt :nottelling:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lufterutiner

Post by WillyWonka »

Mine rotter får ikke gå løs i leiligheten, så jeg har ordnet ett område ved siden av buret deres. :boing: Buret er åpent hele tiden når jeg er hjemme, så samles de inn når jeg drar ut :)

Image
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Lufterutiner

Post by Anniken.HH »

Oi! Var morsomt med de hyllene!
Det tror jeg at jeg vil ''stjele'', for gutta mine - selvom de har et helt rom - leter alltid etter nye ting å utforske ;)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lufterutiner

Post by WillyWonka »

Jeg og de to minste rottetottene er fornøyde :P De gamle holder seg mest inne i buret :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Lufterutiner

Post by Fiffi »

Fin lekeplass. Og smart med de hyllene :D
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Post Reply