Yesterday's News?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Mirre

Yesterday's News?

Post by Mirre »

Jeg var og kjøpte en stor sekk med yesterday's news her om dagen..etter hva jeg har hørt skal dette være bedre enn sagflis? Til nå har jeg bare brukt sagflis, nemlig..Må bare være sikker..Er det bedre? :?:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg har å gått over til YN nå..kjøpte to store sekker...har brukt sagflis, men fikk ei lita ei med no luftveisproblemer så var det bare å fjerne alle mulige støvkilder med engang! Ikke mere søl rundt buret heller!! Så jeg tror det skal være et godt strø til rotter!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Mirre

Post by Mirre »

Ok..Takk :D

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

YN er masse beire en sagflis... du skall ikkje bruke sagflis i det heile tatt.. men nåken andre får forklar for eg har ikkje ti akkuratt no ;)
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

meggy

Post by meggy »

hva er yesterday's news?? :?: :hm:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

gammelt avispapir som er presset sammen til pellets form!!! har en enorm oppsugningsevne og støver ikke!! kjøpte det hos dyrlegen min! får stor og liten sekk, store ga jeg 150kr for....15kg
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Man skal ikke bruke spon, sagflis, biopellets, etc fordi: 1. strøet er laget av bartrær (furu, gran, etc) som avgir et stoff som heter fenoler. Fenoler bryter på sikt ned rottens immunforsvar og forgifter leveren. 2. slikt strø støver også helt forferdelig, og er en klassisk årsak til luftveisinfeksjoner.

Yesterday's News er ved siden av Beekay Bedding og avispapir det eneste gode burstrøet til rotter. Det er laget av resirkulert avispapir, 100% støvfritt og ikke minst miljøvennlig :D Det er også endel billigere enn andre typer, i alle fall her i Trondheim. (200 kr for en 13kgs sekk)
Du finner forhandlerliste her

Personlig foretrakk jeg Beekay fremfor YN, fordi jeg synes det tar lukt bedre, og det virker litt mykere for rottene. Men når man ikke bor i Oslo er det ganske dyrt/vanskelig å få tak i, så YN er et veldig godt alternativ :thu:

Bottom line: Ikke bruk spon, under noen som helst omstendighet! Uansett! Aldri! Basta! :wink:

meggy

Post by meggy »

OoooK :akt:

bruker avispapir er det farligt det dha?? :hm:
har oxo tatt fra jobben til fatter'n sånt papir som er malt opp i strimle,
regninger og sånt :afro:

går det bra eller??

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

det er ikkje farli med dei avisene vi får no.. men før i tida var det farrli blekk i avisene;)
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Men dette kan være farlig...:
http://homepage.mac.com/mattocks/morfz/ ... ynews.html
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Heh - det er for dårlig, da! Heldigvis er det ikke slikt i Beekay!

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Og jeg bruker YN....... :shock: Må kjøpe metalldetektor.... 8)
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

:shock: :o :shock:
Jeg satt akkurat og tenkte på om jeg skulle kjøpe en sekk Beekay strø istedenfor YN som jeg har godt tomt for.. Tror det var en ganske god idé jeg...

Jeg har brukt YN en god stund nå og aldri funnet noe lignende, men dette var litt skummelt :?

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Det var litt ekkelt..men så tenkte jeg som så...kanskje litt opptimist men jeg er jo det...om det hadde kommet mange klager på strøeet her i landet og det hadde kommet skadde dyr til dyrlegene, da hadde det sikkert blitt fjernet,,,Norge kan være ganske striks på diverse.....og dyrlegene hadde vel ikke anbefalt det om de viste at det kunne skade?? Eller gir jeg meg selv en fattig trøst nå??? (som jeg å kan være flink til)
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Eli Andrea
Markeringsbehov
Posts: 294
Joined: 20 Sep 2005, 09:09
Location: Dale

Post by Eli Andrea »

du såg vell da om hamstervatt.. og dei selle da jo.. men da e kansje ikkje det samme...

men e trudde at det va bra for hamstera og da va derfor dei selte da.. men eg hadde vist feil ;)
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

Locked