Scoiattoli/venezia

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Scoiattoli/venezia

Post by kines »

Lurte på om noen vet/kunne sagt noe om det er noe spes kvalitetsmessig forskjell på venezia og scoiattoli 5 buret??Jeg kan lite om sistnevnte,og er bare litt nysgjerrig.. ;)
Hvordan er bunnen på dette buret?
Hvor får man eventuelt tak i ett??Syns det er utrolig vanskelig å finne disse volierene på nettbutikker..Og har jeg forstått det rett så er ikke disse så lette å få tak i heller.. :|
Har dere noen forslag til hvor man kan få tak i slike bur?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Scoiatolli 5 buret er mye mindre en venezian og har plastikk bunn. Når jeg hadde det buret engang for 1 1/2 år siden syntes jeg det var vansklig å henge køyer, hus og slike ting inn i buret, det er så frikanta med liten bunn plass.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Ok,ja det er kanskje sant.Er jo dumt hvis innredning blir et problem da.
Og det har plastbunn?Ja da lar jeg det være uansett.Ble litt nysgjerrig på det buret bare,vet så lite om det.Men da er jo den grei

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Er det noen som eventuelt vet om noen typer bur som har sprinkler som går ned på innsiden av plastkanten??som møter plastbunnen altså?
Det finner jeg nesten ingen av,og ihvertfall ikke her i norge.
Tenkte på det som et mulig extra bur.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

jeg har ett sånnt ekstrabur med sprinkler som går "ned" i plastbunnen,... littegranne mindre enn et jennybur..det heter scoiattoli super.....
Anne-Mette og 5 små

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Ja den ja,det kunne vært et passe bur.Hvis man tar av bunnen på dette og legger inni selve buret,så får jeg plass til dette i bagasjerommet i bilen???Jeg tenkte itilfelle jeg må ta med rottene en gang jeg skal bort.
Eller så er det eventuelt FOP SCOIATTOLO CHROME og FOP SCOIATTOLO LUX jeg ville brukt.En av de tre da.Jeg bare håper at disse har plass baki bagasjerommet.??
http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... =79&gid=78
Jeg skal nok bare ha to rotter om vi skal ha,og da passer vel en av de som feriebur i noen dager?
Jeg leste i et innlegg at du hadde problemer med å få dette buret inn i bilen,derfor så lurte jeg på om det hadde gått baki bagasjerommet?? :|

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Er det noen som vil hjelpe meg med et svar på dette???? :|

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

FOP SCATIOLLI CROME synes jeg er litt lite for to rotter.
FOR SCATIOLLI LUX er det den heøt grei størrelsen på og du får den nok i bagasjerommet. Hvis du har vanlig personbil kan du legge den på siden bak i, med rottene feks. i et reise bur, og hvis du har stasjonsvogn kan du nok ha den stående inni bilen. Men hvis du skal ha rottene inne må du huske å feste det godt :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Ok,kan jeg bruke et LUX bur som hovedbur til to rotter da??
Jeg vurderer venezia buret,men pga den sprekken bak buret,og pga andre ting også så tenkte jeg kanskje jeg burde kjøpt dette istedet.
Jeg vet ulakkerte sprinkler kan ruste etterhvert,men det tar vel litt tid før det skjer??Hvis jeg er flink til og vaske det også.
Vi skal bare ha to rotter,og da kan jeg vel bruke dette buret?Jeg skal også være flink til å ha de endel løs.Grunnen til at jeg vil ha dette buret og ikke f.eks jennybur,(som jeg jo hadde synes vært bedre i str),er fordi det har innvendige sprinkler.Jeg vil gjerne ha det så slipper jeg å tenke på om de skulle gnage på plastbunnen.Vet noen forresten om noen bur som er større enn LUX buret med innvendige sprinkler så pliis si ifra :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Bare noen tanker:
Jeg har brukt et bur på størrelse med LUX'en til 3 hanner i løpet av en ukes ferie, men ellers til to i perioder. Det er den absolutte minimumsstørrelse jeg ville anbefale for to rotter, og du kommer nok til å merke at lukene er upraktisk små. Mine bur på den størrelsen (jeg har to, som jeg normalt koblet sammen når jeg skulle ha dem til 3-5 rotter) har holdt i bruk i mer enn et normalt rotteliv, med vask hver uke. Etter ca. 3 år syntes jeg at burene var blitt nokså slitne, og lukten gav liksom ikke helt slipp etter vask. Jeg har beholdt dem som reservebur, og bruker dem til lekebur for rottene når de har ute-tid, til ferier, og til ute-bur om sommeren. LUx'en er ikke større enn at den kan settes "riktig vei" inn i mange bilers baksete. Det er ikke som med jennyburet.

Rotter har ikke godt av å gå på gitter. For mitt eget vedkommende løste jeg det på en nokså dyr måte: jeg hadde så mye strø i bunnen av buret at rottene gikk like mye på strø som de gikk på sprinkler.

Av de ca. 20 rottene jeg har eller har hatt hatt, pluss noen fler som har vært gjester her i kortere tid, er det ingen som har gnagd på plastbunnen noen gang, selv om de har ett på sovehus, matskåler, hengekøyer og annet inventar. Jeg vet det forekommer, men jeg tror ikke det er særlig vanlig. Derfor, hvis du ikke vet at rottene du skal ha er, eller er etterkommere av noen fæle bur-drepere tror jeg at jeg ville tatt sjansen på et bur uten gitter i bunnen. Men ja, det er vanskelig å finne gode bur likevel.
:rat:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Min venninne har bur med sprinkler i bunnen og det er veldig upraktisk når hun skal vaske det. Spesielt hvis man har strø og ikke aviser i. HVis man løfter av buret fra bunnen for å putte inn doen, som ikke passer i luken, så får man ikke buret nedpå så man kan feste det på bunnen igjen. Og hun har bare noen få stenger ikke gitter hun. Rett og slett veldig upraktisk. Vi har vurdert å klippe de av med tang.
Aurora

Post Reply