Suddenly rats!

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Suddenly rats!

Post by Mashiem »

Hei igjen. :)

For en stund tilbake så nevnte jeg at kusinen til forloveden min hadde blitt kraftig allergisk mot rottene i huset og skulle "bearbeide" datteren sin slik at vi kunne overta dem. Dette var mange uker siden, nesten to måneder, og vi har ikke hørt noe mer fra dem... Før i dag.

For noen få timer siden fikk vi en tekstmelding som sa "Vil dere ha rotter?"
To timer senere hadde vi to nye beboere i husstanden med tilhørende bur, inventar og annet rask. Vi har ikke helt hatt tid til å gjøre alt i stand siden det kom såpass raskt, men holder på å gjøre plassen deres i stand. Det mest prekære er på plass ihvertfall, resten kan jeg skaffe etter jobb i morgen. ^_^

Image
Dette er Sniff. Hun heter "Lotta" i følge de tidligere eierne, men barna våre er ikke helt enig.

Image
Her har vi Snuse. Ikke noen stor overraskelse at navnet kommer fra barna, nei? ;)
Tidligere navn har vekslet mellom Nossen (forkortelse for søtnossen) og Lady Gaga.

Begge to er ganske så feite og et sted mellom 14-18 måneder gamle. Virker som de virkelig har levd det gode liv.
Koselig å ha dem i hus, og det blir spennende å se hvor mye liv og leven de vil bringe livet vårt. :D

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by Urokråka »

Så fint at dere kunne tilby dem et hjem :)
Rotter er herlige kjæledyr.
Veldig søte var dem :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by tantepose »

Så kjekt!Les masse på forumet og kos dere! :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by Mashiem »

Takk takk.
Har allerede lest masse her, så jeg føler meg nogenlunde mentalt forberedt. Men det gikk superfort fra vi fikk vite at vi skulle overta dem til de var inne av døra, så i et par timer så stod buret på stuebordet imens vi ryddet plass i hylla.

Image

Her har de fått hedersplassen i stua, med god utsikt over alt som skjer. Har en midlertidig beskyttelse bak og under buret for å hindre gnaging og søling på hylle og vegg. Skal i løpet av uka på laget noe mer permanent av tre. Planlegger å male det med ett eller annet landskapsbilde for å få det litt dekorativt der også (giftfri maling selfølgelig).

Har store planer om total ominredning i buret, antagelig med en etage eller to på siden, med gangplater/stiger i mellom. Både forloveden min og jeg klær i fingra etter å lage eget stæsj til småjentene. ^_^

Har nettopp pusset opp stua og innredet møblene slik at det skal være mest mulig rottevennlig. Mangler bare ett eller to steder hvor vi må beskytte ledninger og slikt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by tantepose »

Veldig kjekt når det er kjedelige ting på tv'n. :jepp: Pass på at det ikke blir for varmt der. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Suddenly rats!

Post by Titovn »

Gratulerer med barter! Supert at dere kunne gi dem et hjem! :D Så lekkert dem har fått det i stua også :giggle: Dere må oppdatere hvordan dere utvikler dette videre syns jeg! :boing:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by Mashiem »

I dag lagde jeg en enkel lenke av trekuler og hengte i taket til rottenes bur. Jeg hadde ikke engang fått BEGYNT å feste den før Snuse kastet seg frem (bokstavelig talt, det var tilløp og hopp) og grep tak i en av dem. Så snart Sniff så dem var hun også i gang med angrepet.

Image

Image

For de som har lyst så tok jeg også en liten videosnutt hvor man ser litt mer av entusiasmen.
Jeg fikk ikke til å legge til video her (tips tas imot for å fikse det), så her er en link til YouTube-videoen min.

Rotter vs Trekuler

Tenker jeg skal ominrede litt og gjøre buret litt mer attraktivt for de små i løpet av kvelden og morgendagen. :)

anni

Re: Suddenly rats!

Post by anni »

Gratulerer med rottene. :cheer:
Ser ut som de har det flott. :lovey: Skal ikke så mye til for å gjøre de fornøyd. :cool:

Mashiem
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 27 Jul 2012, 23:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Suddenly rats!

Post by Mashiem »

Så langt virker det som de har det greit, ja.
Her er litt statusoppdatering...

Sniff (den brune) er mer utadvendt og nyskjerrig enn Snuse.
Sniff blir svært gjerne med ut av buret og tester ut luktene i rommet. Fortsatt litt usikker, antagelig pga kattelukt som sitter godt å grundig i møblene, men likefullt med utforkertrang. Vi hadde døren til buret åpent en stund i dag, og det tok ikke lang tid før hun hadde klater opp på utsiden og tronet over hele rommet på toppen av seksjonen. Prettspill å utforke er viktig, vettu. Lokket henne ned med en peanøtt etter litt fritid der oppe. ^_^

Snuse er mer tilbakeholden. Fikk vite av de tidligere eierne at hun ikke er like folkekjær som Sniff, og at hun har en tendens til å bite hvis hun føler seg usikker eller truet. Hun har så langt ikke ville komme ut av buret. Den første dagen så trakk hun seg unna ved første tegn til kontakt. I går kom hun fram for å lukte masse, dristet seg til å spise fra hånden min og lot seg ta på uten å skvette.
I dag har hun stukket nesa såvidt utenfor døra til buret uten oppfordring, og også kommet helt ut for å nappe mat fra hånda mi. Mat er tydeligvis viktigere enn hjemme-kos. :)
Jeg har hatt hånda mi inni buret masse i dag og latt henne snuse mye. Tatt mye på henne, klappet masse. Hun vil ennå ikke løftes, men virker som hun er litt tryggere hver dag. Hun har selvfølgelig bitt meg en del, men ikke hardt, ikke nok til å lage sår. Hver gang så lager jeg et lite høyfrekvent "Iiik!" for at skal forstå at jeg ikke liker det. ;)
Har tro på at hun vil ut å leke om ikke lenge, hun også. Blir vel etterhvert lei av å sitte inni buret, til tross for fremmede omgivelser.

Katta vår er litt nyskjerrig på buret og innbyggerne, men ikke veldig. Hun er utekatt, ikke veldig sosial med oss, så mye av tiden tilbringer hun ute (også vintertid). Noen ganger går det flere døgn mellom hver gang vi ser henne. Passer oss perfekt for å ha småjentene ute for lek og leven.

Det største problemet vi har så langt er en 5-åring som til tider glemmer seg og er litt høylydt av iver. Han kan plutselig bryte ut i et "Åh, så SØØØØØØT!" i veldig høy og høyfrekvent stemme, og Sniff skvetter himmelhøyt. Vi snakker masse med ham om det, da, og vi passer på som hauker.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Suddenly rats!

Post by Siv M »

gratulerer med nye barte buster :happy: jeg er ganske ny selv, for snart 2 uker siden tok jeg til meg to 1 år gamle rotte jenter med bur å det hele, fra en jente som ikke hadde tid til de lenger. Gøy med rotter :boing:

Post Reply