Maria's små

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Hva er forkjellen på en Agouti self og en Agouti berkshire? :bleh:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Maria's små

Post by wollf »

berkshire har hvit tegning på magen, self har samme farge over som under. borsett fra agouti som blir gradvis lysere på magen

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Maria's små

Post by Siv M »

Maria Bee wrote:Ja, de burde jo vert håndterlige. Nå i dette tilfellet så ha hun så jobber der att de fikk folk inn daglig til å løfte, kose og håndtere dyra, så de ikke blir ville eller redde mennesker. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg prøver jo skikkelig hardt å få de til å like meg. Jeg gir dem mat fra hånden min inni buret, og lar dem selv lukte seg fram og inn i hånden min når jeg vil ha kontakt. Men de fryser til is med en gang jeg røre ved meg, og når de først kommer så småbiter de på hånden min. Jeg prøver på forsiktig knipsing og lager pipe lyd så de skjønner att det gjør vondt.
Og de er Skikkelig skvettne! En brå bevegelse så fyyker de inn i nærmeste gjemme sted :cry2:

Noen tips?
prøv med å legge inn en t trøye eller genser med dine lukter på ikke med parfyme på bare din kropps lukt, å la den ligge inne i buret deres i noen dager da blir de vant med lukten din. :cheer:

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Oki, tusen takk! :cheerful:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Maria's små

Post by kikky »

Små biting på fingrene er ikke noe å være redd for, de bare undersøker. Selvfølgelig er de skvetne i nytt hjem, gi de litt tid. Bedre å ikke jage etter de i buret for å få de ut, kom heller innom buret forsiktig og ofte med små snacks og slikt. skal de lukte på hendene dine og du er redd for napping, snu lanken så ikke fingrene er tilgjenglig. Vask hender først, da det kan lukte namme mat lenge etterpå. De er bytte dyr, så hender fra oven er skummelt, ta lanken på bånn når du skal håndtere/hilse.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Jeg jager ikke etter dem i buret, men legger hånden ned, så de forsiktig kan klatre opp selv. Men det er værre å få dem inn i buret igjen! De har komt seg noe utrolig siden igår, men tanke på tillit. Hun som er mest redd, klatret tilogmed opp på skuldera mi i dag tidlig, og krølla seg inn i håret mitt! Men di er forsatt skvettne, og gjømmer seg når noen kommer inn i rommet. Håper det kommer seg om litt.
Men di får noia når jeg løfter dem. Da skriker de før jeg er borti dem! Merkelige småtroll :cheerful:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Maria's små

Post by Siv M »

Ikke alle liker å bli løftet opp, Smurfine som jeg hadde hylte å skrek de første mnd når jeg løftet henne opp, brukte ett halvt år på å venne henne til det, men etter hvert godtok hun det å bli flyttet på. Du gjør en veldig fin jobb synes jeg, flott med fremgang med jentene dine, stå på å fortsett med det du gjør :cheer:

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Tusen takk, prøver så godt jeg kan!
I dag tidlig så beit hun Leia meg til blods for 3 gang. rett under nagla. Aotsj! tror hun skvatt litt til da jeg kom med mat eller noe, for hun sprang bort å beit meg, så pilte hun tilbake igjen :flau2:
Men Nå hadde jeg de nettopp ute på terrassen en tur ( men glemte jo såklart å ta bilde!) for det er vist veldig populært å springe på sofaputene :cheerful: tar en dag om gangen!
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Her er da ett bilde av Evig, en kjær rotte som bodde hos svigermor etter att Ducati ikke kom overens med henne.
Jeg kjøpte hun og søsteren i en dyrebutikk på Oasen Haugesund.

Her har jeg hatt hun en uke allerede. Litt liten kansje.
Trenger jeg virkelig si mer?

Image

Image

Image

Dette er gammle bilder av Evig og Ducati. Det er nesten 3 år siden nå. Evig døde av sorg etter søsteren, Elianne. De ble rundt 2 år <3
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Fant dette bildet av Meg og Ducati. Jeg ser irritert ut for Ducati skal ha cappucinoen min :cheerful:

Image
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Dag 4

Herregud for noen sky jenter. De kvekker ennda, og fryser til når jeg nærmer meg med hånden. De vill ikke hilse engang. Jeg må forsatt være varsom overfor Leia, som skyter frem og biter meg vist hn blir skremt. Det blir en lang prosess og tilvenne dem meg føler jeg.
De klatrer selv opp på buret når jeg åpner det, men av og til må jeg ut av rommet før de kommer. De må på en eller annen måte fått skrekken av mennesker vet jeg, for dette blir i overkant mye villrotte akkuratt nå :worry:
Jeg prøver hele tiden å få de vant til lyder, og spesielt høre meg snakke, men neida.. De piler å gjemmer seg.
Selv om jeg hele tiden gir dem mat for hånd, og hver dag så fyller jeg ett tefat med salat o.l og gir det til dem.
Jeg har hatt de ute ett par ganger allerede, og da klatrer de på meg og springer rundt helt i hundre, men en eneste bevegelse fra meg så skvetter de inn i nærmeste krok. Laaang prosess :sjokkert:

Men de fikk seg en cherrytomat. Da var det stas. Yes, dagens rim fra meg!

Image

Image
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Her er en film av Luna. Hun er vell den som er minst sky av dem, og faktisk våger å komme ut av buret av og til. I dette tilfellet så åpnet jeg buret og gikk ut av rommet, før hun kom ut. Her fryser hun til når jeg nærmer meg, og begynne å gripe fast i fingrene mine med tenna :trist:

Jeg pleier normalt sett ikke trenge meg opp i trynet deres, men dette ble liksom bare ett eksempel på hvordan de oppfører seg.

Image
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Maria's små

Post by kikky »

Hmm. Får ikke sett filmen. 4 dager er enda ikke lang stund, de roer seg nok :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Maria Bee »

Merkeligt, den virker da her :S
Ja jeg håper det går seg til, og att de blir mer komfortable rundt meg snart :smile:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Maria's små

Post by Jasmin »

Jeg er litt sen :crazybonk: men gratulerer med nye jenter! :dån:
De har stått en stund oppe på buddy, men vet at de får det bra hos deg :smooch:
Og det samme som kikky sa :cheer:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply