Rottemat med mindre proteiner
Moderator: Moderatorer
Rottemat med mindre proteiner
Jeg er straks tom for RM1 og siden nettbutikken er nede må jeg finne et nytt for. Har litt care+, men det inneholder for mye proteiner til Frøken, hun er over et og et halvt år og veier over 450 g (tror jeg) hun spiser ofte og når hun får care + spiser hun for mye! Noen som har tips til et for som ikke inneholder så mye proteiner og som matglade rotter ikke har så lett for å overspise av?
Hvordan er selective foret?
Hvordan er selective foret?
Re: Rottemat med mindre proteiner
Godt spørsmål... jeg har ikke klart å finne innholdsfortegnelsen på Selective, ut over reklame-biten:
Regal rat fungerte for mine rotter, men det er ikke så lett å få tak i det alle steder. Det har like biter, men ikke så digre som RM1. Du trenger ikke være så redd for proteiner med en hunrotte som med en han, da. Men overspisingen er et annet problem.Unique vegetarian recipe with all necessary nutrients
Promotes tooth hygiene
Rich in unsaturated fatty acids
Low in cholesterol for healthy cardiac and vascular functions
Avoids selective feeding
Supports the intestinal flora, helping to keep the digestive tract healthy
Extremely tasty
Sugar-free
Without colourings
Ingredients:
Grains, vegetarian protein extracts, fruit (apple 2.5%, blackcurrant 2.5%), oils and fats, minerals, DL-methionine, L-lysine, salt, with EC-approved preservatives
Supplemented with (per kg):
Vitamin A 10.000 IU, vitamin D3 1.000 IU, vitamin E 50 mg (alpha-tocopherolacetate), calcium 0.6 %, phosphorus 0.4 %, copper 10 mg (copper sulphate)
-
- Alfatryne
Nå får mine hjemmelaget mat med 50% rottemat og en tredjedel av de resterende 50% med henholdsvis 4-korn, pasta og all bran/knekkebrød. Det er nok mindre fetende en 100% rottemat 

Aurora
-
- Alfatryne
1. Regal rat, Oxbow:
* Små pellets (tablettstørrelse)
* Ikke veldig populært
* Fåes kjøpt hvor: enkelte dyrebutikker
* Fór beregnet på voksne rotter
* For full innhold fortegnelse - http://www.drsfostersmith.com/product/p ... 6965&r=484
En annen type mat jeg ikke har prøvd...
* Små pellets (tablettstørrelse)
* Ikke veldig populært
* Fåes kjøpt hvor: enkelte dyrebutikker
* Fór beregnet på voksne rotter
* For full innhold fortegnelse - http://www.drsfostersmith.com/product/p ... 6965&r=484
En annen type mat jeg ikke har prøvd...
Aurora
Nei, vet det er hanrotter man må være obs på når det gjelder proteiner, men er det ikke letter å legge på seg av mye proteiner? Synes ikke frøken trenger å bli noe større..Matmor wrote:Regal rat fungerte for mine rotter, men det er ikke så lett å få tak i det alle steder. Det har like biter, men ikke så digre som RM1. Du trenger ikke være så redd for proteiner med en hunrotte som med en han, da. Men overspisingen er et annet problem.

Nå ekstrapolerer jeg fra mennesker, men jeg tror det holder for rotter også ?
Mye proteiner i kosten til en som er i vekst (dvs. unge) fører nok til at de blir større (lengre, bredere) enn en som får lite proteiner. Men proteinrik mat pleier ikke å resultere i fedme. Raske karbohydrater og feil type fett, derimot, gjør at man lagrer fett
Mye proteiner i kosten til en som er i vekst (dvs. unge) fører nok til at de blir større (lengre, bredere) enn en som får lite proteiner. Men proteinrik mat pleier ikke å resultere i fedme. Raske karbohydrater og feil type fett, derimot, gjør at man lagrer fett

Oxbow vet jeg er veldig gode på for til andre dyr som eks chinchilla, men har aldri hørt om noens erfaring på rotter. Men dette er også ett ganske dyrt for tror jeg.
Rat & Mouse duo er veldig bra
Det har næringsinnhold nesten helst likt rm1 , og det er nesten liek "kubber" bare at de er mer kompakte 

Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har innholds?fortegnelsen? på rm1? 

nettbutikken åpner igjen nå til uka:)
Oxbow Regal Rat anbefales av mange dyrleger, og det er veldig bra. Ikke så høyt proteininnhold 
Ellers så er Versele-Laga Rat Complete veldig bra, tror jeg

Ellers så er Versele-Laga Rat Complete veldig bra, tror jeg

Albus, veslegutten min <3
R.I.P Nilus og Hermine <3
R.I.P Nilus og Hermine <3