Frukt og grønnsaker
Moderator: Moderatorer
-
- Alfatryne
Frukt og grønnsaker
Rottene mine er veldig glad i frukt og grønnsaker.. Men det er vel en del ting som de ikke bør få? Er det noen som har no peiling på ja og nei frukt/grønnsaker? jeg vet at citrusfrukter ikke er så bra pga syrene, og jeg vet at advocado er veldig fet, men utover det..?
Er det noe som er veldig bra for små rotter som ikke er så bra for store rotter mtp proteiner og fett og sånn?
Er det noe som er veldig bra for små rotter som ikke er så bra for store rotter mtp proteiner og fett og sånn?
Vi hadde en lignende, meget interessant diskusjon på det gamle forumet også, og det vi kom fram til var vel "alt med måte", men jeg kunne godt tenkt meg at diskusjonen kom opp igjen, for det var interessant!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
-
- Alfatryne
-
- Alfatryne
Jeg blir sulten når jeg leser om mat, jeg gitt, og jeg liker ikke en gang fisk!
De er herlige når de spiser klisne ting, ja... går med mer tid til å vaske seg enn å spise. Men sånn er det jo noen unger (mennesker) som er også.
Som deg, gir jeg ikke rottene mine sitrusfrukt og jeg gir dem heller ikke løs på grunn av syreinnholdet, men jeg har jo lest i artikler at løk hjelper på helsa... Så det har jeg vært veldig usikker på.

De er herlige når de spiser klisne ting, ja... går med mer tid til å vaske seg enn å spise. Men sånn er det jo noen unger (mennesker) som er også.
Som deg, gir jeg ikke rottene mine sitrusfrukt og jeg gir dem heller ikke løs på grunn av syreinnholdet, men jeg har jo lest i artikler at løk hjelper på helsa... Så det har jeg vært veldig usikker på.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
-
- Alfatryne
Jeg tror løk og hvitløk generelt er bra, men det er ikke alle rotter som liker løk. Uansett sikkert lurt å venne de til det litt etter litt, og aldri gi store mengder. Avocado er fett, men ikke giftig slik enkelte påstår (det er giftig for noen papegøyer, det der der misforståelsen kommer fra). Når det gjelder fett tror jeg den verste synderen er gnagerblandinger som inneholder mye nøtter og solsikkefrø. Rå potet er jeg forsiktig med pga fare for mageproblemer, og rå bønner inneholder et toksin (husker ikke i farten hvilket). Lakris er ikke bra (hverken for mennesker eller dyr, men vi mennesker spiser som regel alt for små mengder til at det gjør noe), mye salt fører til væske-ubalanse, og mye rå kål (de fleste typer) fører til mye luft i magen og i verste fall diaré. I små mengder er det ikke problematisk. Sitrusfrukter er vel bare skadelig i store mengder, rottene tar ikke skade av å få en aldri så liten mandarinbåt en sjelden gang. Sjokolade skulle visstnok også være skadelig, men det er 100 ganger mer skadelig for hunder enn for rotter. Tror dosen var noe sånt som en halv plate kokesjokolade pr dag i relativt lang tid for rotter. Selv ikke JEG spiser så mye sjokolade!
Det er gjort relativt mange matvaretester på rotter, og de tåler foring med ensidig mat forbausende bra over lang tid, men direkte helsebringende er det jo ikke. Konklusjonen min blir altså som Melody sier, alt med måte.

Det er gjort relativt mange matvaretester på rotter, og de tåler foring med ensidig mat forbausende bra over lang tid, men direkte helsebringende er det jo ikke. Konklusjonen min blir altså som Melody sier, alt med måte.
Kan rotter spise det samme som marsvin??
I så fall er det en fin liste på www.dooa.no
Faktasider og Marsvinet`s meny under gnagere
Synes den var fin jeg.
I så fall er det en fin liste på www.dooa.no
Faktasider og Marsvinet`s meny under gnagere

Synes den var fin jeg.
Heisann!! Rottene mine for en neve grønsaker blandet med frukt, en gang i uka de får også litt kjøtte deig innimellom! Har marka at ris og kylling er veldig populært!
Forresten er det sant ar det er farlig for rotter å spise kål??
Har aldrig turt å gi rottene mine det p.g.a at jeg har lest at de får luft imagen og tarmene og magen blir oppblåst.Rotter kan jo ikke rape og fise som oss????
Forresten er det sant ar det er farlig for rotter å spise kål??
Har aldrig turt å gi rottene mine det p.g.a at jeg har lest at de får luft imagen og tarmene og magen blir oppblåst.Rotter kan jo ikke rape og fise som oss????

hei.
Vi pleier å gi våre 3 rotter salat og mais hver kveld når de settes tilbake i buret, i tillegg får de eventuelt eple, brokkoli, alfalfaskudd(som de egentlig ikke spiser....men...), banan, kokt potet, baby mais, gulrot også videre.
Og om vi har kjøpt frukt får de smake, og når øystein lager middag så får de ofte smake litt løk, purre, brokkoli, kokt ris/pasta o.l.
Vi pleier å gi våre 3 rotter salat og mais hver kveld når de settes tilbake i buret, i tillegg får de eventuelt eple, brokkoli, alfalfaskudd(som de egentlig ikke spiser....men...), banan, kokt potet, baby mais, gulrot også videre.
Og om vi har kjøpt frukt får de smake, og når øystein lager middag så får de ofte smake litt løk, purre, brokkoli, kokt ris/pasta o.l.