Hei. Rotta Stalin fikk huset sitt på hodet (antag. vennen sin dyttet det ned fra 3. etasje....) Jeg har vært hos dyrelegen, må fôres med Hills A/D kattemat for noe dager. Skal ikke fortelle hele historie, bare at i dag er det lørdag, og dyrelege er stengt, og Stalin har spist en hele (liten) boksa i 5 dager. Ringt rundt på dyrebutikker og ingen hadde Hill`s . Hva kan jeg lage som flytende mat (han klarer ikke å spise hardt mat) til jeg kan kjøpe en ny boks hos dyrelege mandag ettermiddag?
Har lagt selv en grøt med babygrøt (havregrøt) + kokt egg og resten av Hill`s. Han får eple, druer, tittebær osv i tillegg. Er det bra nok?
Noe forslag? Noe næringstoff som han MÅ absolutt ha og jeg har glemt om? Takk for hjelp...han er en vidunderlig dyr, jeg vil prøve alt.
Skadet
Moderator: Moderatorer
Hva er symptomene til rotten? Jeg synes det er litt rart at en skade som å få et hus i hodet blir behandlet med forendring? Jeg synes det høres ut som om en dyrlege prøver å pushe merket "sitt" litt for ivrig. Kom han med noen forslag til annen behandling enn å gi god og næringsrik mat? For dette kan du få til på mange måter, det er ingen grunn til at du skal gi et spesielt sammensatt (dyrt) kattefor... Isåfall vil jeg gjerne høre litt mer om hva det er slags stoffer i dette foret som skal helbrede en kul i hodet 

han har det litt dårlig men ser litt bedre ut....beveger seg som en menneske som har fått hjerneslag...men spiser mye og drikker. Har blod i øyene og i nesa, etter at jeg vasket bort blodet han hadde i øyene, det kom mer; i dag må jeg vaske han igjen (jeg bruker litt lunken vann med litt salt og cotton-fiocc - de som brukes til ørene) Han fikk antibiotika også, 1 dose hver dag. Flytende mat var fordi han klarer ikke å gnage, ikke enda....(håper fortsatt at han blir bedre....) Nå spiser han fra en liten tallerk, i de første dager kunne han spise bare med sprøyt i munnen. Hva synes du?
I dag lagde jeg en middag med kjøttkake og barnegrøt - kjøttkake satt jeg i kjøkkenmaskin og ble som grøt. Er det bra nok?
I dag lagde jeg en middag med kjøttkake og barnegrøt - kjøttkake satt jeg i kjøkkenmaskin og ble som grøt. Er det bra nok?
Uff, det høres ikke bra ut. Det er nesten synd å si det, men du burde vurdere avlivning. Tenk på hvor fryktelig vondt det sannsynligvis gjør for rotta å bli slått halvt ihjel av et slag mot hodet. Smådyr er som regel veldig flinke til å skjule når de har det vondt. Hvis dyrlegen din har litt forstand på smådyr kan han kanskje vurdere dette igjen med tanke på prognose for bedring. Men å la rotta gå og lide i dagevis (uten smertestillende) synes jeg er på grensen til dyreplageri. Det er mulig at beskrivelsen din av hvordan han er høres verre ut enn det egentlig er, men det er jo bare dette jeg kan forholde meg til. Håper du ikke synes jeg er for streng...
Det røde fra nese og øyne kan være porphyrin, som de skiller ut mer av når de er syke eller stresset. Det høres bra ut med den maten du gir ham - alt som er næringsrikt er bra, han spiser sannsynligvis mindre enn normalt pga skaden.
Det røde fra nese og øyne kan være porphyrin, som de skiller ut mer av når de er syke eller stresset. Det høres bra ut med den maten du gir ham - alt som er næringsrikt er bra, han spiser sannsynligvis mindre enn normalt pga skaden.