Foring av rotte som akkurat har fått unger

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
rohna

Foring av rotte som akkurat har fått unger

Post by rohna »

(editert for å si at hun nå har født)

Som de fleste kanskje har lest på 'genetikk og avl' kjøpte jeg igår ei rottejente som er gravid.

Det er noen år siden jeg hadde kull sist så jeg lurer på om noen har noen bra tips om foring av denne lille kroppen.
Skulle gjerne foret med RM foret NTF selger men vet ikke helt hvordan jeg skal få taki det. Det er jo gruelig dyrt å sende med posten.
Så foreløbig er det vanlig rottemat i skålen her.

Hun er neppe vant å spise noe annet enn slikt. prøvde med litt frukt igår, eple ville hun ikke ha men maiskorn falt i smak.

men ja, tips til foring av drektig rotte som ikke burde vært drektig ?
Hun veide 196 gram igår. f 20.august og er synlig gravid. :leftrat:
Last edited by rohna on 05 Oct 2005, 20:15, edited 1 time in total.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

kokte egg liker mine å spise hvertfall :wink:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Egg er bra! Alt som inneholder mye proteiner er bra! Valpefor eller kattungefor kan være et krisealternativ. Mais er bra. Litt nøtter og solsikkekjerner er bra. Kokt kylling og ris er bra hvis hun er kresen. Leverpostei, tunfisk, makrell i olje eller tomat er bra. Kjøp en god rotteblanding (f.eks. Vitakraft Menu fur Ratten) i dyrebutikken. Spar penger til RM3 eller kom til Oslo og hent ;)

Prøv deg forsiktig frem med små mengder til å begynne med, så du ikke risikerer at hun får mageproblemer pga mye uvant mat.

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Babygrøt! Masse digg i det, og rotter ser ut til å kose seg skikkelig når de får det.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

rohna

Post by rohna »

Takk Heidi.
Ja jeg må prøve å få kommet meg til Oslo en tur i løpet av høsten, er det du som har foret ? Hadde vært gøy å hilst på igjen, long time siden sist 8)
Foret jeg kjøpte heter Xtra Vital, de hadde bare dette + en 'løsvekt' blanding.

Nå har jeg frisket opp hukommelsen litt ;) etter å ikke ha tenkt noe på rotter i over 1 år var mye lagt bak alt annet men det kommer sigende på nå :hm:
Selvsagt er jeg forsiktig med mengdene. Hun er jo så liten! og tynn, det er jo bare mege liksom.
Hun hadde forøvrig økt vekten med nesten 10 gram da jeg veide henne i dag, så hun har nok spist endel i natt (av den extra vital blandingen)

Nå skal jeg ut å se om jeg får laget fødekasse til henne!

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Å, det er deg! Velkommen tilbake ;)

rohna

Post by rohna »

heihei, emigrert trønder pie her ja :lol:

Locked