Vil ikke spise den nye maten

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
amaterasu

Vil ikke spise den nye maten

Post by amaterasu »

Jeg fikk en rotte for en uke siden, av ei jente som ikke kunne ha den lenger pga at hun flyttet til et sted hvor det bor katter.
Fram til nå har han levd på billigfor fra en eller annen butikkkjede, men siden esken med mat var nesten tom når jeg fikk den av eieren, så gikk jeg i dyrebutikken og kjøpte et nytt for. Dette heter Zoovet Fullkost, og var visstnok av høy kvalitet (eieren av dyrebutikken sa de var veldig kritiske til hva de tok inn).

Problemet er at den lille fyren ikke vil spise den nye maten - overhodet. Dette er jo et problem, siden jeg ikke har mer av det gamle foret, og jeg ikke kan drive og fore ham med salatblader og knekkebrød i all evighet.

Er det noen som vet hva jeg bør gjøre? Skal jeg bite i det sure eplet og kontakte eieren og få tak i foret han er vant til, eller skal jeg la ham gå sulten til han begynner å spise av det nye foret (på meg virker dette som dyremishandling)?

Alle råd og tips tas i mot med takk! :)

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Jeg hadde ringt den gamle eieren og bedt om det gamle foret,
så hadde jeg tatt litt av den nye maten sammen med den gamle,sånn at han vender seg til maten.
Kanskje han bare er litt forvirra med ny eier, nye lukter, ny mat osv? :hm:
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ole...

Post by Ole... »

Tror nok han spiser til slutt,rotter er smarte dyr og sulter ikke foran matskåla.de er også veldig sosiale og trives best to og to minst :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Tror nok han spiser til slutt,rotter er smarte dyr og sulter ikke foran matskåla.de er også veldig sosiale og trives best to og to minst
To meget gode poeng!

Når det gjelder foret; hvis du lar være å gi rotten annen mat enn foret, vil den fort komme på andre tanker. Så lenge han blir tilbudt annen mat, trenger han ikke prøve seg på det nye foret, og det vet han nok. Det er absolutt ikke dyremishandling å ha litt "innkjøringsproblemer" i forbindelse med bytte av for, synes jeg. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

amaterasu

Post by amaterasu »

OK, da sier jeg til ham som min mor sa til meg når jeg var liten: Du får værsågod bare spise det du blir servert. Før eller senere spiser han det nok, og så får jeg heller droppe å gi ham andre ting i mellomtiden.

Hva angår å skaffe ham en kompis å bo sammen med, så er jeg litt usikker, siden han er et år gammel og har bodd alene hele livet. Ønsker ikke blodige slagsmål her, men jeg ser at det er nødvendig å skaffe ham noen å bo sammen med.
Om noen uker skal han få stort nytt bur (det buret han har nå er alt for lite til en rotte på hans størrelse), og da blir det plass til en venn der inne også. Men jeg må si jeg er veldig usikker på hvordan det kommer til å gå.

amaterasu

Post by amaterasu »

Nå spiste han akkurat av det nye foret!! :D

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Jeg vil foreslå at du kan prøve å "låne" en rotteunge som du kan prøve å sette han sammen med, hvis det går bra kan du kjøpe den og hvis ikke kan du levere den tilbake :thu:

Locked