Rognebær??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Jeg vet jo ikke annet enn at flere av mine har spist både rognebær og nyper.
Men det dreier seg om smaking bare. Jeg kan ikke garantere noen så mye jeg da, men jeg tar iallefall sjansen. :)
mvh Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Jeg har den oppfatningen av dyr at de spiser det de vil ha og det som ikke er bra for dem holder de seg unna. Ser jo bare hvordan dyr på beite lar visse planter stå igjenn forde de vet at de er giftige. Og rottene mine, jeg prøver å gi de utrolig mye rart,m og det de ikke vil ha, eller vil spise det blir bare gjemt...Jeg liker ikke sopp og spiser ikke det, for det smaker rart....magene til rotter er veldig harfør, tror nok at magene dems tåler en god del mere enn våre mager! Rognebær, hvorfor ikke prøve....står vel inen steder om at de er giftige. spiste de da jeg var liten og nysgjerrig...
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Rognebærsyltetøy er veldig godt brukes på same måte som tyttebær.
rotter tåler rognebær og tyttebær,men de skal ikke ha mye av det for mye syre er ikke godt for noen mager.
Men de har litt sunt av å prøve nye ting,villrotter prøver nye ting med å sende den svakeste i flokken til å prøve spise den nye maten, dør han ikke så kan vi spise matent,men de lærer og feiler på andre måter også.
Men våre har mistet en del av innstinktene sinne og vi kan ikke helt stole på at de gjør de riktige valgene,men de har godt av å prøve mange nye ting,de tåler ofte mye av den samme maten som oss,men ikke gi for mye av fet og syrlig mat de ken noen ganger få små allergiske reaksjoner på det.
Mitt råd er gi den litt rognebær å se hva som skjer ,går det bra med magen,så kan du gi litt mer en annen gang.
PS.brennesle kan dere nesten gi så mye dere vil,men følg med på avføringen er den veldig svart når den er fersk kan rotta ha fått litt for mye jern i kroppen.(dette gjelder også mennesker)

Kløfrø hva er det,hvilken plante kommer den fra helst på latin alt for mange lokale plantenavn i norge,er det noen jeg har godt glipp av i min barndom. :wink:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Klørfrø finner du inni Rubus chamaemorus :wink: Altså inni nyper på rosebusker :) Hvis du tar de frøene ned i genseren på ryggen så klør det ja.. :P

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Kløfrø fra nyper. Nyperoser, villroser aner ikke hvem roser, vi fant disse nypene fra rosene som er plantet på mange T-banestasjoner :wink:
Kari Mette
Knerten og Rikard

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

har plukket nyper i mange år,har faktisk ikke vist at de kunne brukes som noe annet en mat/te.
Hi hi,må prøve det, men hvem skal jeg prøve det på.......................? :pir:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Henrik Olavesen wrote:har plukket nyper i mange år,har faktisk ikke vist at de kunne brukes som noe annet en mat/te.
Hi hi,må prøve det, men hvem skal jeg prøve det på.......................? :pir:
:lol: Image

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Nå lærte jeg noe nytt jeg også! Jeg burde vel teste det på mannen min først kanskje.......om jeg finner særlig mange nyper nå da....... :lol: :lol: :lol: :lol:

Locked