Ja, det var akkurat det der med "blir kjøttetende" som var ganske ironisk, for som Annette sier er jo rottene altetende. Jeg kjøpte ganske tidlig boka "Tamrotter" av Gisela Bulla, samtidig som jeg søkte på rotteinfo på nett og alle stedene hvor det stod om mat stod det at man gjerne måtte gi rottene kjøtt iblant, så jeg følte meg heller uberørt etter advarslene jeg fikk! Måtte bare skrive det inn her fordi jeg ler når jeg tenker på det.
Selv om en rottemunn (utenfra) ligner litt på en haimunn, er det ikke slik som hos haiene at når de lukter blod så kommer de og biter!
De som sier det har visst misforstått likhetene mellom rotte og hai!
Når Buddha begynte å blø på foten sa pappa at jeg burde flytte ham over i et bur for seg selv til blodet stoppet. Fordi de andre rottene kunne begynne å spise på Buddha pga at han blødde og var litt skadd. Jeg lurer bare på om det er sant?
Da mine rotter fikk smake kjøtt første gang, så ble de faktisk kjøttetende!! Dette er et problem NTF bør fokusere på i neste GNAG, for å redde andre rotter med forvirrede eiere.
KK
Tror ikke jeg helt forstår hva du mener her, Kristin? Rotter er jo altetende, det inkluderer at de spiser (og liker) kjøtt. Det er ikke noe de "blir".
At GNAG kan ha en artikkel om rottekosthold, er jeg helt enig i. Men noen må påta seg å skrive den... melder du deg?
Hmm... jeg må bearbeide ironien min til neste gang...
hilsen Kristin :sol:
Har ikke tid til å skrive om kosthold, eller noe annet for den saks skyld, det er mye som skjer... eksamener og ny hund i juni/juli, flytting m m...
Kriztin! Har skjønt det med ironien din nå heldigvis satt å så på siden din i sted, og så at du har bare lenker til svenske kenneler... Jeg vet av to JRT oppdrettere på Røros... har du sett sidene deres? Kennel Asthorry: http://www.asthorry.com/ og kennel Kjærligheten: http://kennelkjaerligheten.roros.net/
Emidarja wrote:Kriztin! Har skjønt det med ironien din nå heldigvis satt å så på siden din i sted, og så at du har bare lenker til svenske kenneler... Jeg vet av to JRT oppdrettere på Røros... har du sett sidene deres? Kennel Asthorry: http://www.asthorry.com/ og kennel Kjærligheten: http://kennelkjaerligheten.roros.net/
Takk for lenkene! Synes det var enklest å få tak i svenske kenneler... så om ca 6 uker får vi en herlig jack russell valp... desverre tror jeg det kan bli vanskelig å venne den til rotter, siden det er en "rotte" hund, men jeg SKAL klare det!
Heidi: Jeg kan godt skrive et innlegg i Gnag "ved en senere anledning" ja, det skulle ikke være noe problem
hvis jeg skriver masse feil så bare drep meg :p men etter hva jeg trodde burde rotter få kjøtt inni mellom....de er jo egentlig kjøttetere og har et behov for kjøtt. eller? jeg pleier og gi mine grisehaler, griseører o.l. i det hele tatt sånn som er beregnet på hunder. der jeg bodde før var det ei som hadde 4-5 rotter i samme bur. hanner på 1,5 mnd, kullsøsken, bare snille og glade. den ene var syk, eller ganske svak en dag ihvertfall og dagen etter var det bare litt pels og skjellet igjen av ham. hun hadde aldri gitt rottene kjøtt, og vi fikk vite at det var trolig derfor de andre hadde gått løs på ham, fordi de "trengte" kjøtt.
men etter hva jeg trodde burde rotter få kjøtt inni mellom....de er jo egentlig kjøttetere og har et behov for kjøtt. eller?
Rotter er omnivore, altså altetende, og skal (som Henriette skriver i denne tråden) ha animalsk protein. I naturen siser de både plantekost, insekter og snegl/meitemark, og de de kan komme over av små dyr, f. eks. mus og fugleunger/egg. Gir du rottene en god rotteblanding inneholder denne som regel den mengden animalsk protein de kar bruk for. Gravide hunner og voksende rotteunger kan godt få litt ekstra proteintilskudd (f. eks egg).
Men jeg tviler på at rottene til venninnen din drepte hverandre for å få kjøtt. Den syke rotta døde, og de andre ryddet opp. Sånn gjør de det også i naturen når en rotte i flokken dør, de spiser den eller graver den ned. Dette er sannsynligvis både for at ikke noe energi skal "gå til spille" (som sikkert kan ha bidratt til at de spiste hele den døde rotta) og fordi de ikke kan ha masse råtnende ting liggende omkring. Både fordi det tiltrekker rovdyr og fordi det "forurenser".
kriztin wrote:Jeg kan godt skrive et innlegg i Gnag "ved en senere anledning" ja, det skulle ikke være noe problem
Jeg har nå søkt etter diverse artikler på nett, og allerede har jeg funnet mye interessant. Spørsmålet er hvor lang den skal være...
Kristin
En slik artikkel bør være på ca. 2000 - 2500 tegn (bruk tegntellinsgfunksjonen i Word). Klarer du å skrive den i løpet av neste uke tror du? For da kan den bli med i julinummeret
kriztin wrote:Jeg kan godt skrive et innlegg i Gnag "ved en senere anledning" ja, det skulle ikke være noe problem
Jeg har nå søkt etter diverse artikler på nett, og allerede har jeg funnet mye interessant. Spørsmålet er hvor lang den skal være...
Kristin
En slik artikkel bør være på ca. 2000 - 2500 tegn (bruk tegntellinsgfunksjonen i Word). Klarer du å skrive den i løpet av neste uke tror du? For da kan den bli med i julinummeret
Tvilsomt En del som skjer, og så må jeg være sikker på at informasjonen er korrekt.. Og denne uka er nå... PS: Har dere forresten husket å skifte adresse på meg? Sekretær Melody fikk en melding, men har ikke fåttt noe svar tilbake...
Melody wrote:[quote="kriztinPS: Har dere forresten husket å skifte adresse på meg? Sekretær Melody fikk en melding, men har ikke fåttt noe svar tilbake...
Dette har jeg ikke fått med meg... Hvor sendte du den informasjonen?[/quote]
Privat melding, mener jeg.. eller epost.. husker ikke.. kanskje den ikke kom fram?