Rottepellets
Moderator: Moderatorer
Rottepellets
Er det noen som bor i Akershus som har Rottepellets å selge,har ei rotte og har til nå kjøpt i dyrebutikken .Men vil gjerne bytte til rottepellets men siden jeg har ei rotte er det ikke så mye mat hun spiser så vist det er noen som kjøper mye og vil selge noen kilo kjøper jeg gjærne. 

Råttpellets är inte bra. Innehåller oftast för mycket protein, sen sväller det och tar vätska från njurarna... Ge de en gnagarblandning istället, med alla sädesslagen (havre, vete, råg och korn) och lite annat smått och gott.
Skaffa en till råtta! Råttor är flockdjur, de mår inte bra ensamma.
http://groups.msn.com/r8/kpartta.msnw (kolla på en eller fler)
http://groups.msn.com/r8/maten.msnw
Skaffa en till råtta! Råttor är flockdjur, de mår inte bra ensamma.
http://groups.msn.com/r8/kpartta.msnw (kolla på en eller fler)
http://groups.msn.com/r8/maten.msnw
-
- Alfatryne
Hvor har du dette fra? Hviken type rottepellets er det som har disse egenskapene? Referanser hadde vært fintRåttpellets är inte bra. Innehåller oftast för mycket protein, sen sväller det och tar vätska från njurarna

Og bare for å bakke opp Skaubytroll: SDS-foret som NTF selger er spesielt utviklet til rotter og inneholder akkurat det en rotte trenger. De som vil ha fullstendig innholdsfortegnelse kan lese på pakken, eller gi meg beskjed så kan jeg sende listen. Det er kjempebra som basisfor, men selv rotter setter pris på litt variasjon, så man kan godt supplere med frukt og grønt. Det er sunt også.
SDS-pelletsene (og sikkert også de fleste andre labrotte-fortyper) er jo ikke utviklet for å være billigst mulig i produksjon, slik mange kommersielle gnagerblandinger er. Disse inneholder ofte en skjev fordeling av næringsstoffer, men det finnes sikkert også bra typer av disse. Problemet er bare at man selv må ha så mye større kunnskap om hva en rotte skal ha hvis man skal vurdere det. Da velger jeg heller å stole på labrottefor-produsentene, som jo ikke tjener noenting på å tilby for av dårlig kvalitet.
Nå ble jeg litt i tvil,jeg trodde Rottepellets var mye bedre enn Rotteblanding
:
:
Det er jo en fordel att de her inne er enige om hva som er bra eller ikke!!!
Jeg har brukt til nå : Sluid Rottefor (som inneholder omega3) bruker også noen store pellets biter av og til.Hun får også div.mais,salat,agurk,melon,m.m.
Bør jeg bytte ut Sluis eller ikke?????????Håper på ett seriøst svar.

Det er jo en fordel att de her inne er enige om hva som er bra eller ikke!!!
Jeg har brukt til nå : Sluid Rottefor (som inneholder omega3) bruker også noen store pellets biter av og til.Hun får også div.mais,salat,agurk,melon,m.m.
Bør jeg bytte ut Sluis eller ikke?????????Håper på ett seriøst svar.
Det är enligt en hel hög folk jag har pratat med, så det är lite svårt att säga. Annars kan du ju höra dig för på forumet på srs.st, där är det en hel hög som säger samma sak.Heidi wrote:Hvor har du dette fra? Hviken type rottepellets er det som har disse egenskapene? Referanser hadde vært fintRåttpellets är inte bra. Innehåller oftast för mycket protein, sen sväller det och tar vätska från njurarna
Og bare for å bakke opp Skaubytroll: SDS-foret som NTF selger er spesielt utviklet til rotter og inneholder akkurat det en rotte trenger. De som vil ha fullstendig innholdsfortegnelse kan lese på pakken, eller gi meg beskjed så kan jeg sende listen. Det er kjempebra som basisfor, men selv rotter setter pris på litt variasjon, så man kan godt supplere med frukt og grønt. Det er sunt også.
SDS-pelletsene (og sikkert også de fleste andre labrotte-fortyper) er jo ikke utviklet for å være billigst mulig i produksjon, slik mange kommersielle gnagerblandinger er. Disse inneholder ofte en skjev fordeling av næringsstoffer, men det finnes sikkert også bra typer av disse. Problemet er bare at man selv må ha så mye større kunnskap om hva en rotte skal ha hvis man skal vurdere det. Da velger jeg heller å stole på labrottefor-produsentene, som jo ikke tjener noenting på å tilby for av dårlig kvalitet.
Prova lägg en pellet i ett glas vatten, så ser du vad jag menar med att det sväller

Det ska visst finnas någon sorts pellets som innehåller bra grejer och så, problemet är bara då att det fortfarande sväller. Och för att inte tala om hur tråkigt det måste vara att knapra råttpellets dag ut och dag in!
Det tror jeg er litt for mye å forlange, siden det er mange forskjellige folk her med mange forskjellige meningerDet er jo en fordel att de her inne er enige om hva som er bra eller ikke!!!

Jeg har hørt at RM1 fòret som NTF selger er veldig bra, og at rotteblandinger ofte er ubalanserte og fetende! Sluid har jeg ikke hørt om! Jeg har valgt å bruke RM1 som basisfòr for jeg stoler på de som anbefaler det
Camilla
Ja det er jo greit at det er en hel haug folk som sier det samme, men hva baserer de det på? For hvis de bare gjentar hverandre, så er det ikke mye hold i det. Jeg vil se noen argumenter! Gjerne sammenstilling av innhold i rottepellets og rottenes behov.Det är enligt en hel hög folk jag har pratat med, så det är lite svårt att säga. Annars kan du ju höra dig för på forumet på srs.st, där är det en hel hög som säger samma sak.
Joda, såklart trekker det til seg vann! Prøv å gjøre det samme med mye av det du selv spiser, og du vil se samme effekt. Rottene drikker jo vann, og at pelletsene "trekker vann fra nyrene" har jeg vanskelig for å se. Hva mener du, helt konkret? Nyrene fungerer bl.a. som et filter for overskuddsvann. Og vi kan jo ikke akkurat si at rottene tisser for lite, kan vi vel? Jeg tviler på at laboratorier hadde brukt denne maten hvis det hadde vært skadelig for nyrene, så jeg vil meget gjerne høre en nærmere forklaring på dette fenomenet.Prova lägg en pellet i ett glas vatten, så ser du vad jag menar med att det sväller
Hvilke pellets kjenner du til som IKKE inneholder det rottene trenger? Det finnes sikkert noen av disse også. Men nevn en, så jeg ser at du vet hva du snakker omDet ska visst finnas någon sorts pellets som innehåller bra grejer och så

Ja, derfor anbefales det jo å supplere med frukt og grønt. Ikke fordi det er nødvendig utifra et næringsbehov, men fordi vi mennesker tillegger rottene samme syn på mat som vi selv har - vi må ha variasjon. Vet du om noen forsøk som viser at rotter som får variert kost på noen måte har det bedre (psykisk eller fysisk)? Kunne ha vært interessant å lese.Och för att inte tala om hur tråkigt det måste vara att knapra råttpellets dag ut och dag in!
Rottepellets fra dyrebutikken? Hvilken type er det? Jeg sverger til fôret fra NTF's nettbutikk jeg! Forskjellen på pels, øyne og vekt er stooor! Omplasseringsjentene jeg tok til meg gikk begge opp 20-30 gram da de fikk tilgang på dette fôret. Og jeg tror ikke RM1 er av den typen fôr som er skadelig for rottene, hvorfor ville ellers labratorier fôre rottene med det da? Når det gjelder rotter som ikke spiser pellets er dette en overgangssak. Vanilje - dyrebutikkrotte, ville ikke ha denne pelletsen i begynnelsen hun heller, men nå hamstrer og spiser hun med stor iver. Tror rottene merker at dette er godt for de, og når en mangler enkelte vitaminer osv vil kroppen etterhvert kjenne igjen, og kreve dette fôretMorgan's wrote:Hmm.. Jeg kjøpte rottepellets i dyrebutikken og rottene mine rører de ikke..

Mvh Ida S. Eggen
Det er mye rart i gnagerblandinger som man kjøper i dyrebutikken, og det er sjelden noen god innholdsfortegnelse på. Det som hvertfall er sikkert er at de blandingene som inneholder mye alfalfapellets (se bilde her) ikke er spesielt egnet til rotter. For det første fordi veldig få rotter spiser alfalfapellets, for det andre fordi det har vært flere tilfeller av rotter som har satt disse pelletsene i halsen.
Så... jeg kan forstå at det blir forvirring når vi snakker om pellets, for det kan jo være så mangt! Men de pelletsene NTF selger er altså fullkost rottefor i store pellets, ikke kornblanding med kornpellets eller alfalfapellets i.
Hva de svarte pelletsene er aner jeg ikke... noen andre?
Så... jeg kan forstå at det blir forvirring når vi snakker om pellets, for det kan jo være så mangt! Men de pelletsene NTF selger er altså fullkost rottefor i store pellets, ikke kornblanding med kornpellets eller alfalfapellets i.
Hva de svarte pelletsene er aner jeg ikke... noen andre?
Ser her det er flere som vil kjøpe foret,det er jo veldig klønete å bare få kjøpt foret gjennom foreningen da.
Jeg har prøvd å bestille men må ha medlemsnummer,noe jeg ikke har.
Har også registrert meg,men fikk ikke opp noe medlemsnummer????
Jeg er også medlem i foreningen ,men kan ikke se det står noen medlemsnummer på bladene jeg får tilsendt,så dette ser ganske håpløst ut.
En annen ting hvor mye skal ei Hetterotte på 8mnd veie? greit å vite for jeg syntes våres er litt liten.
Er det vanligt att rottene er litt sære??,det er datra mi på 9år som eier Rita og hun aksepterer nesten ingen andre.Hun lukter på oss å vil nesten ikke ut av buret,men når datra mi kommer,får hun ikke kommet fort nokk ut av buret.Hun sleiker hunner i ansiktet å lukker øynene å virkelig koser seg,mens oss andre kan hun godt bite!!!!!!!Er dette vanligt,litt kjedeligt når noen skal passe henner.
Jeg har prøvd å bestille men må ha medlemsnummer,noe jeg ikke har.
Har også registrert meg,men fikk ikke opp noe medlemsnummer????
Jeg er også medlem i foreningen ,men kan ikke se det står noen medlemsnummer på bladene jeg får tilsendt,så dette ser ganske håpløst ut.
En annen ting hvor mye skal ei Hetterotte på 8mnd veie? greit å vite for jeg syntes våres er litt liten.
Er det vanligt att rottene er litt sære??,det er datra mi på 9år som eier Rita og hun aksepterer nesten ingen andre.Hun lukter på oss å vil nesten ikke ut av buret,men når datra mi kommer,får hun ikke kommet fort nokk ut av buret.Hun sleiker hunner i ansiktet å lukker øynene å virkelig koser seg,mens oss andre kan hun godt bite!!!!!!!Er dette vanligt,litt kjedeligt når noen skal passe henner.