ny her inne

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

ny her inne

Post by kathrin »

heisan, hvill har sniktittet her inne litt, før jeg ble medlem, beste forumet så langt.
har for 4 dager siden forbarmet meg over 2 gutter fra dyrebutikken. de virker friske og raske.( sto i et lite bur med flis og høy, har byttet på buret sånå er det annet burstrø), har lest masse om rotter og har erfaring med chinchilla, ørkenrotter og marsvin fra før.
lurte bare på hvilken greiner kan jeg legge i buret til disse to små søte skapningene og kan jeg legge greiner med blad i til de?
har jo lest at rosiner,hardkokt egg, skorper (tørkede), knekkebrød. nøtter osv er kjempe fine godbiter, stemmer det?
håper på at jeg får gode råd av dere her inne

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: ny her inne

Post by Vitania »

Hei, velkommen til forumet! :cheer:
Kvister du kan bruke er selje, osp, rogn, lønn, hassel, bjørk og mange fler. Styr unna eik, bartrær(som gran, furu) og fancy trær som ikke vokser opprinnelig i Norge.
Blåbærlyng er veldig populært her! Du kan også legge inn kvister med blader, men det er ikke ofte de spiser så mange av de så da må du være flink å ta de ut på kvelden eller noe, når de begynner å bli gamle. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: ny her inne

Post by kathrin »

takk for svar :cheerful: , har forelsket meg helt i de to skapningene.
ønsker gjerne tips om hva man kan gji rottene til godbit :cheerful: .
har som sagt lest mye men vil gjerne hvite alt det som kan hvites om rotter

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: ny her inne

Post by WillyWonka »

Velkommen til forumet :)
Lykke til med rottene ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: ny her inne

Post by kathrin »

takk, skal du ha, kommer sikkert med mange spørsmål etter hvert.
virker som det er folk som kann om rottehold her inne

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: ny her inne

Post by christine87 »

Velkommen! Jeg er selv ny her på forumet og fått mange fine tips allerede :cheerful: Et lite tips på godbiter er tørkede bananer, det får du kjøpt i de fleste dyrebutikker :cheerful:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: ny her inne

Post by sanca »

Velkommen hit! :cheer:
christine87 wrote:Et lite tips på godbiter er tørkede bananer, det får du kjøpt i de fleste dyrebutikker :cheerful:
Vet ikke hva det koster i dyrebutikken, men de fleste dagligvarebutikker har det jo også, antakelig en del billigere der :wink: Men de er tilsatt litt sukker da, kanskje de har uten sukker i dyrebutikken?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: ny her inne

Post by christine87 »

Det var et godt tips! Tenkte ikke på at matbutikker hadde det.. :nottelling: Om det er noe forskjell på sukkerinnholdet aner jeg desverre ikke :cheerful:

utmeldt

Re: ny her inne

Post by utmeldt »

Dyrebutikker selger frysetørka banan ( viss eg hugser rett) mens dalgegvarebutikker selger bananchips dvs banan som er frtert i olje og tilsett sukker og honning ( som igjen betyr masse kalorier), og som bør serveres i moderate mengder til rotter......

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: ny her inne

Post by sanca »

iwonamo wrote:Dyrebutikker selger frysetørka banan ( viss eg hugser rett) mens dalgegvarebutikker selger bananchips dvs banan som er frtert i olje og tilsett sukker og honning ( som igjen betyr masse kalorier), og som bør serveres i moderate mengder til rotter......
Ah, takk, greit å vite! :cheerful:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: ny her inne

Post by kathrin »

takk alle sammen, og takk for tipsom banan, har prøvd en del ting av frukt og grønt, noe spiser de andre ting ikke. men lurer på om de kan få fersk banan?

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: ny her inne

Post by kathrin »

må tilføye at jeg har prøvd gullerot og salat uten hell, men derimot yoghurt (slikket av en skje),druer, eppler, agurk,mandler og peanøtter med skall har falt i smak her .

utmeldt

Re: ny her inne

Post by utmeldt »

Jeg gir rottene mine utrolig mye rart :nottelling:
Alle middagsrester som ikke er for sterkt krydret går i rotteburene, det kan f.eks være kyllingbein, kotelettbein, potetmos, salat, fisk, ris, grønnsaker, potet og så utrolig mye mer, bare fantastien setter grenser :grin:
Jeg bruker faktisk ikke å tenke så utrolig mye over hva jeg gir dem, de er jo tross alt omnivore og kan spise alt, det eneste jeg er obs på er at det ikke skal være for salt eller sterkt kryddret :cheesy:

Mine rotter får slike bananchips kjøpt fra matbutikken en gang i blandt, men jeg har funnet ut at de setter mye mer pris på rester fra middag en sånn tørr småsnacks :cheer: Dette er jo såklart veldig individuelt, og mine er sikkert blitt slik siden de får middagsrester hver dag :giggle:

Jeg er forsiktig med mine eldre gutter da, de får ikke så mye fett, krydder og sukker pga at jeg er redd for leveren og nyrene deres og slikt , men de også får matrester som inneholder lave verdier av dette så istedenfor det feite kyllingskinnet får de et stykke hver av bryststykket :cheerful:

Og ja rottene dine kan godt få fersk banan :grin: prøv å gi dem den med skallet på så må de jobbe litt for godbiten inni :peewaggle:
Også kan du jo ta beina fra kylling en dag du har det å se om de liker , det er fantastisk for både kropp og sliping av tenner :ratgreen:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: ny her inne

Post by WillyWonka »

Du kan vel egentlig gi det meste, men alt i moderate mengder. Mine er veldig glad i banan, både tørkede og ferske :)
Ellers er mine veldig glad i kjøtt, da særlig kylling, spekeskinke (Som de ikke bør få pga for mye salt.. De stjal pålegget mitt).
Rosiner, mandler, hassel og valnøtter. De spiser også både salat, agurk og gulrot, men de er ikke så voldsomt glad i grønnsaker (guttene mine altså). Her er det bananene som er den virkelig store favoritten. Bananer og RM1 faktisk :p
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: ny her inne

Post by kathrin »

takk for svar, da gjorde med andre ord dattra mi ikke noe galt da hun ga de en tynn skive med ferskbanan :happy: .
en kjøttdeig og annet kjøtt uten krydder da tenker jeg på stekt el rå, kokt hvet jeg de ka få.

Post Reply