Bytte av for

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Bytte av for

Post by Ninnin »

Hei

Jeg driver å venner rottene til Rm maten nå. Prøvde å gi de blandet både det gamle foret å Rm en stund. Så prøvde jeg å gi de bare Rm en stund, men da fikk en av de løs avføring. Så nå gir jeg de begge deler igjen, men det ser ut til at de for det meste spiser det gamle foret.

Skal jeg bare la Rm ligge igjen i skåla til det er tomt, eller burde jeg fylle opp med det gamle foret jevnlig?

Er litt redd for at de skal bli løse i magen igjen...

Tips til avvenning av gammelt for?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Bytte av for

Post by Milla »

Kan det evt hende at de ikke tåler sammensetningen av det gamleforet og rm1 kulene?
Du kan jo evt prøve kun å gi rm1, de innholder alt det en rotte trenger, og se om det bedrer :cheer:

Når jeg har avvent tidligere har jeg bare tatt mer og mer av det nye foret i forhold til det gamle.
Når vi i januar gikk over til rm1 så hadde de kun et par dager der de hadde det gamleforet også oppi skålene og deretter fikk de kun rm1.
Vi hadde ikke noe problemer med løs mage...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Bytte av for

Post by kikky »

Litt løs mage er ikke noe problem, så lenge det ikke varer over lengre tid når de får bare "tørka mat". Mine har titt og ofte litt løs mage, men de får fersk mat hver eneste dag :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Bytte av for

Post by Ninnin »

Jeg blandet bare i et par dager jeg også før de kun fikk Rm foret. Det var da de ble løse i magen.
Begynte å blande igjen da, og nå er de fine i magen igjen.
Så derfor tror jeg ikke blandingen er problemet...

De får fersk mat innimellom, men de har ikke fått det nå som de er på avvenning, siden jeg vile se hvordan det gikk.

Kan sosikkefrø gjøre de løse i magen? De fråtser litt i frøboksen den dagen de var løs i magen...

De har fått sosikkefrø, peanøtt og hasselnøtt som godbit, men de har ikke reagert på noe av det før. Det er i moderate mengder.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Bytte av for

Post by Siv M »

har du prøvd å gi dem litt kokt usaltet ris, det binder magen deres

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Bytte av for

Post by wollf »

blåbær er også fint for å binde løs mage

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Bytte av for

Post by Ninnin »

Det gikk jo heldigvis over med en gang jeg lot de få litt av den gamle maten igjen, så det kan jo hende overgangen ble litt brå for magen.

Men fint med tips jeg kan bruke om det oppstår igjen, tusen takk :cheerful:

Post Reply