Diett for overvektig rotte?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Diett for overvektig rotte?

Post by Maria Bee »

Hei alle sammen!
Nå ligger jeg og våker over Ducati som en hauk. Vetrinæren var litt uheldig med sprøyta med anibiotika idag, for etter x anntall stikk med sprøyta så fikk han det endelig til. Ingenting er så hjerteskjærende som en rotte som får vondt, så jeg var passe forbanna da jeg gikk der ifra idag, med en utslitt og såret rotte. Hun hadde det skikkelig vondt :worry:
Men vi fikk vertfall konstantert att hun var 100 (!) gram overvektig. Hun veide 400g blankt :-( ja, jeg vet att dette er delvis min skyld, men hun er nå blitt gammel og ligger mye mer å sover en før.
Hun får bare vanlig rottefor, men av og til så får hun jo en liten snack. Er det noe spesiell mat jeg burde gi henne nå? Sett bort ifra frukt å grønnsaker, som hun ofte får?

Jeg må bare skryte litt over hvor stolt jeg ble når dyrlegen sa att dette var en av de sprekeste og friskeste 3 år gammle rottene han hadde sitt! :cheerful:

Legger ved ett bilde av lille bolla :-)

http://i39.tinypic.com/rr5eur.jpg
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by HeleneH »

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville slanket en såpass aldrende dame (som forresten ser veldig godt ut! Kudos!)
Diettfor og slankemat er som regel lavt på proteiner, og jeg vil tro at hun trenger de proteinene hun får i en såpass høy alder.
Det kan derimot være en ide å se etter et for med nok proteiner, men mindre fett. Også gi grønt som godteri :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Maria Bee »

Ja, jeg får vell begynne med å gi mer gronnsaker og frukt, og litt mindre rester :cheerful: hun har jo fått lammelser i bakbena pga alderdom, Men sånn som vetrinæren forklarte det til meg så mente att att det ville bli enklere for henne og bruke å jobbe med beina vist hun gikk ned til normal vekt ?!) jeg vet jo ikke selv, men såklart, jeg gjør jo alt for att hun skal ha det kjempegodt.
Nå snakker jeg da ikke om å sulte henne, men bare bytte ut til noe mer sunt :-)

Takk for tipset! :cheerful:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Milla »

Wow, tre år og holder seg så godt!

Jeg har prøvd å slanke rotter før, det har aldri vært vellykket :klaskepanne:
Min eldste på 20 mnd veier 460 :shocked: og ja, hun er overvektig. Men hun beveger seg normalt, saktere enn vanlig, men gammel dame.

Håper slankingen blir vellykket :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Maria Bee »

Ja, hun holder seg super godt!
Jeg har obsevert henne en stund nå, og har funnet ut att hun baare spiser solsikke frøene fra rottematen! Hva er greia med det liksom..? Er jo veldig kjedelig å måtte kaste hele skåla med mat hver dag, for de 8 solsikkefrøene den inneholdt er oppspist :giggle:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Niana »

Solsikkefrø er veldig fetende mat, og det kommer gjerne i gnagerblandinger som ikke er anbefalt som hovedfor da det ikke inneholder alt rotter trenger, og for mye av det de ikke trenger. Rottene gjør da gjerne som din, spiser bare en type og blir usunne. Det er best å kjøpe rottemat som inneholder bare like biter, f.eks Care+, Oxbow, RM1 (NTFs rottefor) o.l. Og så heller suplementere med grønsaker, brød og annen sunn "snacks".

Nydelig gammel dame ofrresten :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Maria Bee »

Det skal jeg kjøpe med en gang! Tusen takk for tipset:-)
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Tonje Lenore »

Det er vanskelig å slanke en rotte med flere, men du kan jo også gjøre maten litt utfordrende?
Henge det litt rundt om i buret slik at det må klatres og når du har henne ute kan du jo feks prøve å lære henne triks,
og eventuelt lage en agility bane :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Anniken.HH »

så godt hun så ut!
Lykke til med slankingen ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Maria Bee
Gnager på ledninger
Posts: 114
Joined: 29 Apr 2013, 20:45
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by Maria Bee »

Takk, men hun er enslig og gammel, så det med agillity tror jeg ikke hun blir fan av med det første. Hun går løst i huset her, og har ingen plasser hun ikke får gå :cheerful: så trim å mosjon får hun daglig, men det blir også mye søvn på henne pga alderen:-)
Vi tar også en daglig tur igjenom huset sammen for det liker hun vist godt, da hun får gå under meg hele tiden. Merkelige vaner ;-)

Jeg har gitt henne ett fat med agurk å salat, som hun bare elsker! Tror dette skal gå ganske så greit! :cheerful:
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3

utmeldt

Re: Diett for overvektig rotte?

Post by utmeldt »

Ei 3 år gammel rotte som fortsatt er litt aktiv og som veg 400 gram skal etter mitt syn få ete det ho vil. Har ho ein infeksjon i tillegg, ser eg i allefall ingen grunn til å drive med slanking. Syns ikkje dette er noko å kave seg opp med. Å slanke rotter er ikkje lett, men det kan vere ein del å hente mtp tørrfor. For med like biter f.eks Oxbow eller Rm1 ( mat med lite feitt) og kun litt grønnsaker ved siden av kan gjer uslaget på sikt.

Post Reply