Toffa på slankekur

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte

Toffa på slankekur

Post by Roger&Ingrid »

Nok er nok! Nå har vi observert Toffas vektutvikling over flere måneder og hun går stadig opp i vekt. I dag veide hun hele 515 gram, noe som er 185 gram mer enn søsteren Søta og trolig rundt 150-165 gram over "matchvekt". Fra og med i dag er Toffa derfor på "slanker'n".

Vi har klekket ut en listig plan for å få henne ned i normal vekt; planen er basert på tips fra Heidis hjemmeside (takk til Heidi for fin og nyttig side!) og noen tanker vi har om slanking. Kjernen i problemet er at Toffa spiser altfor mye; hun får ikke fete godbiter, men bare overspiser tørrfor. Nå har det gått så langt at Toffa til og med spiser opp all maten de andre fire skulle hatt! :shock: Jeg har veid og funnet ut at matskålen deres tar opptil 120 gram RM1, noe som skulle være nok (og vel så det) til å fylle magene til fem rottedamer hver dag. Allikevel har vi nå funnet ut at alle de andre fire har gått noe ned i vekt de siste to ukene, og det er ikke holdbart. Toffa er et matvrak og vi må ta tak i det.

Vi kommer til å ta Toffa ut av buret mens de andre får mat, mens Toffa får nøye seg med sin tilmålte dagsrasjon på 15 gram RM1. Når Toffa får komme inn igjen, skal all mat være fjernet fra buret. Vi tror at dersom vi tar Toffa ut av buret mange ganger daglig, vil de andre få nok sjanser til å spise seg mette. Dersom dette ikke fungerer, må vi ta Toffa helt ut av buret i en periode. Vi har grublet lenge på slanking, men har også vært redde for å påføre Toffa for mye stress; hun trives tross alt som plommen i egget sammen med flokken sin. Vi prøver først å stabilisere vekten hennes, før hun SKAL ned i vekt. Vi har satt oss et foreløpig mål om en matchvekt på 350 gram, altså et vekttap på 165 gram fordelt på 10 gram ukentlig. HVIS NOEN MED MER ERFARING ENN OSS SYNES 10 GRAM PER UKE ER FOR MYE, SÅ ROP UT!! Vi tar mer enn gjerne imot råd her; vi baserte oss på hukommelsen min (tror jeg leste her at 10 gram per uke var ok?) når vi satte det målet. 10 gram er altså maksgrensen på ukentlig vekttap; går hun for raskt ned, øker vi dagsrasjonen av tørrfor. Det er bedre at hun bruker litt tid enn at hun stuper ned i vekt. Toffa skal få minst mulig mat utenom tørrfor og da helst bare grønnsaker og litt brød. Resten av gjengen skal få masse ekstra, slik at de kan kompensere for de grammene de har mistet (det er ikke snakk om mye, men jeg synes det er urovekkende at en rotte kan spise opp all maten til fem...). Med det samme Toffa er ute av buret, skal vi la henne få trimme av seg fettet også; hun skal få nok av små spaserturer i sofaen.

Jeg håper dette fungerer, og som sagt: IKKE NØL MED Å SI IFRA HVIS DET ER NOEN SOM VET BEDRE ENN OSS! All hjelp tas i mot med takk; vi vil jo Toffa bare godt og vil ikke påføre henne unødig stress. Nå kan jeg jo nevne at jeg har kjent godt på den runde magen hennes uten å finne tegn til kuler, så vi er ganske sikre på at hun ikke har en gedigen kreftsvulst som vokser der inne, bare en stor og myk magepus.

:wink:

Slankedoktor Ingrid

PS: Hvis Toffa når normal størrelse før hun er nede i 350 gram, stopper vi der. Tallet er bare basert på Søtas vekt (hun veier 330 gram og tåler å legge på seg litt). Vi krysser fingrene for at Toffa blir "Årets Slanker". :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hehe, det er som å høre deg beskrive Ida! Jeg prøver å bruke nøyaktig samme metode for å slanke henne. Tar henne ut når de andre får mat, flere ganger om dagen, noen ganger må hun bo i et bur for seg selv i noen dager. Det fungerer hvis jeg bare er disiplinert nok, men Ida er jo også spå veldig glad i flokken sin, så jeg har ikke hjerte til å skille henne fra dem for lenge. Problemet økes litt ved at spesielt Snipp ikke synes det er førsteprioritet å spise dersom en av de andre er ute av buret - da henger hun i sprinkelene og vil ut hun også. Både Snipp og Lee er også veldig flinke til å plukke maten ut av matskålen og gjemme den rundt i buret, så det hender jeg ikke får fjernet alt før Ida kommer inn igjen. Så det fungerer ikke optimalt, men det er faktisk det eneste som fungerer i det hele tatt hvis Ida skal få være Ida.

Jeg synes 10 gram pr uke høres veldig fint ut, det er hvertfall ikke for mye. Men jeg tror kanskje jeg ville ha stoppet litt tidligere enn 350 gram, kanskje rundt 400. Det er bra nedgang det og ;)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Ja, får se an hvor mye hun tåler å miste. :wink: Toffa har alltid vært litt bredere over baken enn søsteren, men med den bollemagen hun har nå, er det på tide å stenge spisskammerset. 8) Hvis det går bra, kan vi jo prøve å få henne litt fortere ned, kanskje 15 gram i uka?

Vi har samme problem med Rim; hun synes spising er bortkastet tid og vil heller leke, springe og finne på tull! Hun er en veldig slank og sped liten rotte, vi håper hun kan bryte den "magiske" 300-gramsgrensen når matvraket ikke lenger er der og kan gofle RM1 på høykant. :P

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Hvordan går det med lille bolla? Fungerer "kuren"?
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:hm: Hm...vel, jeg har ikke veid fettklumpen ennå i dag, men hun gikk plutselig ned, for så å gå plutselig opp igjen. Hvordan hun fikk til det, aner jeg ikke. Hemmelig RM1-lager? Jeg tror vi må ta henne ut av buret før hun sulter i hjel de andre fire... :( :roll: :?

Toffa 1 - Roger & Ingrid 0. Fortsettelse følger....

Dumbo-fan90
Sover i do

feit!

Post by Dumbo-fan90 »

Hehe! Kjenner meg igjen der ja, men i en litt annen situasjon. Før når Legolas og Pippin stod i samme bur var det Legolas som "rulla på fettet". Han var ikke svær, men all maten la seg midt på magen, mens Pippin sitt lå jevnt rundt på kroppen. Nå som Legolas er borte, har Pippin fått et ustoppelig appetitt og spiser ALT han kan få i seg. Hengekøyer, hyller, matskåler++ Så nå er alt byttet ut med alluminium slik at han skulle ha noe igjen. men da gikk det over på kraftfòret. han har blitt stor og feit og doven! Så jg må faktisk dra han ut av sitt lune hi og ta han med ut på trimtur+ mindre dose mat. Og hva skjedde da? Jo, avisen skulle spises og vannet skulle drikkes i hu og hast. Noen som har noen tips til en kjede-spiser?? :hm:
Mvh Ida&rottene

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hah!

Toffa 1 - Roger&Ingrid 1

Toffa trodde hun hadde vunnet slankekrigen, men den gang ei. Nå har hun bodd i eget bur siden torsdag og fettet er på vei av damen. Hun begynner å bli rimelig forbannet på hele opplegget og gnager på fingrene mine i desperasjon når hun har fortært dagens rasjon av RM1. Hun får flere korte løpeturer daglig og vi setter inn andre rotter som selskap til henne, men hun må pent finne seg i å sitte i arrest til magen har skrumpet inn.

Moahahahaha... (ond latter i anledning utligning)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:bravo: 488 gram!

Toffa 1 - Roger og Ingrid 2 :afro:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

MOAHAHAHAHAHA!!!

Toffas vekt i dag: 447 gram

Totalt vekttap: 68 gram

Toffa ser virkelig bedre ut, faktisk så mye bedre at vi vurderer å stanse slankekuren og stabilisere vekten der den er nå. Bollemagen er borte, Toffa er sprek som en ungfole og alt som er igjen, er litt løs hud bak bakbeina. Det virker som om hun trives med formen sin og hun hopper og spretter som bare det. Herlig!

:sol:

Toffa 1 - Roger&Ingrid 3 :smack:

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

:akt:
Applaus!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

"Nå har jeg vært så flink at jeg fortjener en fetekur. Gi meg sjokolade, nøtter og kjøtt!! Frekke, slemme menneskene som gir meg for lite mat, stakkars meg.

Gi meg fett, fett, fett,
for da blir Toffa mett!

:-x

Toffa Sylfide"

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hehe :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Gratis med suksessen på slankekuren til toffa :) :bravo:

PS! Må si toffa er en kul poet :p :les:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Hehehe, hun har jo hatt mye tid å slå ihjel mellom måltidene, det er vel derfor hun har blitt sånn. :mrgreen:

Locked