Vi har klekket ut en listig plan for å få henne ned i normal vekt; planen er basert på tips fra Heidis hjemmeside (takk til Heidi for fin og nyttig side!) og noen tanker vi har om slanking. Kjernen i problemet er at Toffa spiser altfor mye; hun får ikke fete godbiter, men bare overspiser tørrfor. Nå har det gått så langt at Toffa til og med spiser opp all maten de andre fire skulle hatt!

Vi kommer til å ta Toffa ut av buret mens de andre får mat, mens Toffa får nøye seg med sin tilmålte dagsrasjon på 15 gram RM1. Når Toffa får komme inn igjen, skal all mat være fjernet fra buret. Vi tror at dersom vi tar Toffa ut av buret mange ganger daglig, vil de andre få nok sjanser til å spise seg mette. Dersom dette ikke fungerer, må vi ta Toffa helt ut av buret i en periode. Vi har grublet lenge på slanking, men har også vært redde for å påføre Toffa for mye stress; hun trives tross alt som plommen i egget sammen med flokken sin. Vi prøver først å stabilisere vekten hennes, før hun SKAL ned i vekt. Vi har satt oss et foreløpig mål om en matchvekt på 350 gram, altså et vekttap på 165 gram fordelt på 10 gram ukentlig. HVIS NOEN MED MER ERFARING ENN OSS SYNES 10 GRAM PER UKE ER FOR MYE, SÅ ROP UT!! Vi tar mer enn gjerne imot råd her; vi baserte oss på hukommelsen min (tror jeg leste her at 10 gram per uke var ok?) når vi satte det målet. 10 gram er altså maksgrensen på ukentlig vekttap; går hun for raskt ned, øker vi dagsrasjonen av tørrfor. Det er bedre at hun bruker litt tid enn at hun stuper ned i vekt. Toffa skal få minst mulig mat utenom tørrfor og da helst bare grønnsaker og litt brød. Resten av gjengen skal få masse ekstra, slik at de kan kompensere for de grammene de har mistet (det er ikke snakk om mye, men jeg synes det er urovekkende at en rotte kan spise opp all maten til fem...). Med det samme Toffa er ute av buret, skal vi la henne få trimme av seg fettet også; hun skal få nok av små spaserturer i sofaen.
Jeg håper dette fungerer, og som sagt: IKKE NØL MED Å SI IFRA HVIS DET ER NOEN SOM VET BEDRE ENN OSS! All hjelp tas i mot med takk; vi vil jo Toffa bare godt og vil ikke påføre henne unødig stress. Nå kan jeg jo nevne at jeg har kjent godt på den runde magen hennes uten å finne tegn til kuler, så vi er ganske sikre på at hun ikke har en gedigen kreftsvulst som vokser der inne, bare en stor og myk magepus.
Slankedoktor Ingrid
PS: Hvis Toffa når normal størrelse før hun er nede i 350 gram, stopper vi der. Tallet er bare basert på Søtas vekt (hun veier 330 gram og tåler å legge på seg litt). Vi krysser fingrene for at Toffa blir "Årets Slanker".