Er det bare meg som tenker sånn?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

§ RatGirl §
Gammelrotte

Er det bare meg som tenker sånn?

Post by § RatGirl § »

Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med å gi rotter menneskegodt, som f eks smågodt, kaker, brus, pomme frites eller annen usunn mat. Hva er vitsen?
Tenker på brunrotters opprinnelse i naturen når jeg prøver å finne ut hva rottene mine ville likt. Altså ikke de som nå lever på søppeldynga eller i bygatene. Er det alt for overbeskyttene og rart å tenke på den måten?
For de kan vel ta skade av det? Er det ikke best å bare gi dem det som er nødvendig og sundt for dem? Selvfølgelig noe "nam nam" også, men ikke unaturlig menneske "nam nam".. Hva syntes du? :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg gir ikke mine "snop" i det hele tatt. Godiset deres er frukt og grønt, middagsrester, og ett og annet gnagergodteri eller hundesnacks en sjelden gang. Jeg tviler på om rotter tar direkte skade av å få snop en gang iblant (bortsett fra at mange snoptyper setter seg fast i tennene!), men rottene føler jo heller ikke behovet for kosen som snop og brus gir. De er overlykkelige hvis de får et kyllingbein. De sitter ikke og misunner oss godteriet vi spiser.

Dumbo-fan90
Sover i do

godis!

Post by Dumbo-fan90 »

Sånn tenker jeg også! Prøver heller å blande frukt som jeg vet de liker godt og lager "grøt" av det.. Hihi.. Det glir ned på en, to, tre, men det er ikke noe de får hver dag.. er lixom "lørdagskosen". Ellers får de alltid frisk frukt hver dag. :rightrat: :sol:
Mvh Ida&rottene

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Gir som oftest rottene smakebiter av det meste,men ikke i store mengder...
Basismaten er RM1 og frukt og grønt innimellom.
Men mine rotter er flinke tyver å mange ganger oppdager jeg ikke hva de har spist før jeg rydder i rotehaugen demmes...Restene avslører..
Mvh
Elin:o)

Ariadne

Post by Ariadne »

har vel aldri vært helt forkjemper for å skjerme rottene fra altting som "ikke er naturlig" for dem.. det mener jeg er grunnen til at vi har så mange syke linjer her i norge og resten av verden, vi passer de syke rett og slett.. har venninner som gir rotta øl og vin og rottene har blitt nærmere 3 år alle sammen, mens andre som har d så sterilt som mulig i buret, skifter på det hver dag og gir rotta kun den maten som er "tilegnet" for rotte kun har rotta i max 1,5 år! så jeg har ingen problemer med å gi rottene ostepop, nonstop eller kattemat (SELVØLGELIG i små mengder) så får de smakt på litt av hvert :)

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Jeg kan heller ikke se formålet med det, for det er jo nærmest mere fedende for dem, end det er for os, fordi det er nogle andre størrelsesforhold, specielt hvad angår kage og slik :?
Pommes frites har mine dog fået en sjælden gang. Det er ikke så tit jeg selv spiser det, så derfor får de det heller ikke. Det afhænger også af, hvor meget olie de er stegt i, hvis de ligefrem flyder rundt i olie, så får de dem selvfølgelig ikke.
Pizza er dog et hit. Men normalt når jeg bestiller en pizza til aftensmad, så er det en med salat på, og det siger sig selv, den er et hit hos rotterne, fordi de kan få både agurkerne og tomaterne der er derpå ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

helt eini.. når dei lika frukt og grønt like godt :?
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

SamIam

Post by SamIam »

Sam fikk biff strimler (stekt) den siste uke han var hos oss.. Han elskede det.. Noe godt han aldri har smakt for..
Jeg liker a tenke at han var veldig borsjent den siste uken for han ble avlivet.. ellers for så var det veldig seldant han fikk mat rester eller noe sånt.. Vi har hund til det.. he he
Anna

tore
Sover i do

Post by tore »

Jeg har pleid å gi rottene mine litt av hvert, så lenge de har vist interessen for det ..

Jeg tror ikke rotter trenger å skjermes så mye i matveiene så lenge det er mat de spiser. Ville rotter spiser alt mulig rart og rent genetisk tror jeg ikke distansen til tamrotter er så lang at tamrottene har blitt oversarte i matveiene.

Noe av det de to forrige rottene mine så ut til å like best var vørterøl, så det kjøpte jeg når jeg skulle skjemme dem bort. Det er jo sunt :) De var veldig glad i vanlig øl også, vanligvis uten, men også med alkohol noen ganger.

De levde begge til å bli ca. 3 og et halvt år gamle, så jeg tror ikke kostholdet hadde noen særlig negativ helsemessig effekt. :)

SamIam

Post by SamIam »

Eneste rottene mine fikk var gnager godis som yogertdrops.. ellers så fikk de kokt nuddler eller kjilling (stavet feil) eller andre kokt matvarer som vi spiser.. men det var ikke så ofte det kjede.

Anna :geek:

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

mmine får smake litt av hvert....får en smakebit..ikke for å mette dem. og så er de noen utspekulerte tyver!! kjeks er veldig snadder!! ikke er de late eller feite. men her er det mange ulike meninger om hva som er bra og ikke bra....det viser vel egentlig levetiden til dyret!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Pundersen

Post by Pundersen »

Rottene eter jo nesten alt de kommer over.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det betyr jo ikke at "alt de kommer over" er sunt for dem. Når vi holder dyr i fangenskap har vi tatt på oss en beskytterrolle ovenfor dem, og den synes jeg vi skal ta på alvor. Ikke utsette rottene våre for usunne matvaner, men heller gi dem et fullverdig kosthold som bidrar til å holde dem ved god helse.

Eirin

Post by Eirin »

Må si jeg er ganske restriktiv selv, men det er vel fordi jeg er "miljøskadd"... Det er ikke mange artikler man skal ha lest før man ser at utallige livsstilssykdommer har utspring i overinntak av energi. Jeg gir rottene mine kun naturlige godbiter; frukt, grønt og kjøtt er nam-nam. Kjøttvarer er alltid varmebehandlet først og aldri krydret (så det blir ikke mye av det for dem, jeg elsker mat som virkelig smaker).

Og når det gjelder "naturlig", så kan jeg ikke akkurat se for meg at ville rotter for 1000 år siden ofte dumpet borti pommes frites... :)

Nemi

tigging...

Post by Nemi »

... en av mine rotter "tigger" faktisk. ikke pent... hun klatrer og hopper og strekker seg etter maten min. umulig å spise med henne i nærheten. passer en fugl og som gjerne lander midt i tallerkenen....

men de får ikke noe. passer på at de kun får rotte/fugle passende mat.

Locked