Rognebær??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Caroline

Rognebær??

Post by Caroline »

Hallo :)

bare kom til å tenke på en ting når jeg gikk tur i går. Gikk rundt å tenkte på nye ting som rottene kunne få bite i, noe de ikke har smakt før, og da kom jeg til å tenke på rognebær. Er det bra for rottene å få litt rognebær? Noen som har erfaringer med dette??

Har også hørt snakk om brennesle.. men den er jeg litt mer skeptisk til :rottehode:

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Brennesle er ok. Det er det første rottene mine plukker ut og spiser når de får høy. Men da er det tørket.. Vet ikke noe om fersk brennesle (utenom at det må være en vond opplevelse å plukke det :lol: ).

Rognebær vet jeg ingenting om egentlig. Er litt mer skeptisk til bær. Fuglene spiser de da, men nei, jeg har ikke peiling.. :hm:
Hilsen!
Rose

Caroline

Post by Caroline »

En ting til;
Rotta mi løper alltid innom en skål jeg har stående i hylla, den er fyllt med tørkede roseblader, og disse er hun utrolig glad i... Jeg prøver å stoppe henne så fort jeg kan, men er ikke alltid like rask på det... Er det noen som vet om dette er farlig eller bra for rotta???
tør ikke å la henne ta det før jeg vet om noen som vet det :hm: (mer komplisert kunne det vel egentlig ikke bli sagt... :? )

Påss

Post by Påss »

Morgan's wrote:Brennesle er ok. Det er det første rottene mine plukker ut og spiser når de får høy. Men da er det tørket.. Vet ikke noe om fersk brennesle (utenom at det må være en vond opplevelse å plukke det :lol: ).

Rognebær vet jeg ingenting om egentlig. Er litt mer skeptisk til bær. Fuglene spiser de da, men nei, jeg har ikke peiling.. :hm:
Når brennesle plukkes, skal det være nok å slå den noen ganger mot låret (med bukse på :wink: ) slik at dette brennestoffet forsvinner. Det sitter jo bare ytterst rundt bladene (trodde jeg :) ). Det var ei dame på en helsekostforretning som sa det ei gang, som brukte mye brennesle selv. Mener jeg ble tipset om det en gang jeg var innom å spurte etter jerntilskudd, for blodbanken sendte meg hjem ei gang jeg hadde for lav blodprosent.
Rottene spiser jo fersk skvallerkål, men jeg har aldri prøvd med brennesle.... Ville vært mer skeptisk til rognebær enn brennesle.

Martha

Post by Martha »

Jeg leser her at dere gir rottene høy, er det noe de skal ha ofte?
Eller er det noe annen spesiel mat de skal ha utenom pellets? :oops:

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Martha wrote:Jeg leser her at dere gir rottene høy, er det noe de skal ha ofte?
Eller er det noe annen spesiel mat de skal ha utenom pellets? :oops:
Høy er ikke så bra å ha i buret, for det støver ganske mye og kan bringe småkryp inn i huset. F eks midd. I så fall kan man legge høyet i fryseren i 1 døgn (??) og riste det godt. Mine forrige rotter hadde en balje med høy på gulvet når de var ute og lekte, det syntes de var ganske morsomt. Men som sakt, høy er absolutt ikke nødvendig, slik som det er for kaniner.
Hvis de får et fôr som dekker behovet av det de trenger å få i seg så tror jeg ikke at man ikke gi dem noe spesielt annet å spise. Men jeg gir mine litt frukt og grønt, brød, rester nesten hver kveld. Det tror jeg det er mange som gjør :)

Kan man ikke spise rognebær og lage syltetøy av de? Jeg ville jo tro at brunrotta i skogen spiser rognebær (??)

Caroline

Post by Caroline »

Jeg tror ikke egentlig at det skulle være noe farlig nei... samme for brennesle og roser, fro vi spiser og drikker det vi også.... men da er det tilbredt på¨en eller annen måte; enten som suppe, te osv, men da et jo ting tørka, kokt og i det heletatt....

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Lage syltetøy av rognebær? Har aldri hørt om det! Er det godt? Husker bare at jeg som unge fikk beskjed om å ikke spise de..
Hadde vært kjekt å vite om jeg kunne gi rognebær til rottene mine. Alltid kjekt med en ny smakopplevelse :wink:
Hilsen!
Rose

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Rognebærsyltetøy er et bra stoff, ja. Pleier å lage det nesten hvert år. Det blir ganske "stramt" i smaken, så det er lurt å blande det med f. eks litt eple. (slik man ofte gjør med tyttebærsyltetøy)
Godt sammen med vilt. Eller på brødskiva for de som liker det "bitre".
Men dette var jo for folk.
JEg ville likevel ikke hatt noen problemer med å ha rottene prøve. :)
julie

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Når vi er inne på høstbær, hva med nype? Kan de få det? Må man i så fall ta ut kløfrøene inni?

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Kløfrø ja! *barndomsminner* :P

Vi kan jo spise de, men jeg vet ikke om rottene kan spise de også. Lurer på om det ikke var en tråd på forumet om hva rotter kan og ikke kan spise med en bra link til en liste.. Klarer ikke å finne det sånn en-to-tre..
Hilsen!
Rose

Masja

Post by Masja »

Uten at jeg er noen ekspert, skulle jeg tro at rotter stort sett kan spise det samme som mennesker, ettersom rotter i vill tilstand jo i stor grad lever av menneskemat. Håper virkelig ikke jeg sier noe helt feil her...

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Morgan's wrote:Kløfrø ja! *barndomsminner* :P
You name it! :lol: *klør seg i nakken*

Jeg vil også tro at den naturlige maten vi spiser kan rottene også få, med visse unntak. Kjælerottene stammer jo fra albinorottene som ble funnet i naturen, så de rakk på en måte ikke å venne seg til å spise pomefrittes (?), iskrem, kebab osv :rottehode:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Det går nok greit med det meste, bare man ikke overdriver. :)
Tror det er godt for nysgjerrigheten til rottene å gå smake på masse rart.
Men selvfølgelig alt med måte.
:) :)
mvh Julie

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Så da er det fritt frem med både nype og rognebær? :?:
Hilsen!
Rose

Locked