Skal rotter ha kjøtt eller ikke??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

SJOKOLADE

Skal rotter ha kjøtt eller ikke??

Post by SJOKOLADE »

Vet at de er alltetende, gir dere kjøtt til rottene? Var innom dyrebutikken idag og snakket litt med han som jobbet der. Han sa at rotter ikke skulle ha kjøtt for det kunne vekke "villdyret" i dem og at det ikke var så sunt for dem. Har fått vite at rottene mine ikke er brødre som jeg trodde og at de er fra norsk privatoppdretter (det er vel ingen komersielle) :D

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Vekke villdyret? Det har eg aldri høyrt før. Eg gir i allefall mine litt kjøtt av og til. Helst kylling (utan noko slags krydder), det trur eg ikkje er skadeleg for dei.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Hihi... Og hvithaien går spesielt etter pene damer i bikini.
Maria H.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Glemte å si meg enig med Renate, mine får pittelitt kjøtt i blant, men ukrydret og usaltet. Har også gitt mine sushi, men ble litt usikker på om rått kjøtt kanskje ikke er det beste.
Maria H.

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Mine får div kjøtt pålegg, gir de en liten bit hver! Da er det om igjenn å spise opp først for så å stjele fra henne andre!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Han sa at rotter ikke skulle ha kjøtt for det kunne vekke "villdyret" i dem og at det ikke var så sunt for dem.
Bare tull! Jeg vet ikke hvorvidt rotter må ha kjøtt eller ikke, men de kan gjerne få det. Våre får helst kylling, men også annet rent kjøtt. Fortell den uvitende dyrebutikkansatte at rotter er altetende, som vil si at de spiser det meste (inkludert kjøtt). :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Nok eit eksempel på uerfarne dyrebutikk ansatte... :roll:

SJOKOLADE

Post by SJOKOLADE »

Spiser rotter noe særlig kjøtt i det fri, kan ikke se for meg rottas byttedyr...... Jeg tror heller ikke det har noe vondt av litt kjøtt de elsker det jo 8)

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Muleg eg er heilt på jordet, men eg synes å hugse eg har lest at dei et larver og andre små insekter i det fri. Kan dette stemme?

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg mener å ha lest her at rotter gjerne spiser mindre gnagere hvis de får sjansen (hamster, mus etc.). Vi hadde med Toffa og Søta på hyttetur og de ble ville i fletta av lukten av mus i veggen. Dessuten er rotter i naturen glade i å komme til dekket bord (les: søppeldunk), hvor det gjerne serveres matrester.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Rotter er "omnivore", altså slik som mennesket, de (og vi) skal ha både animalsk og vegetabilsk føde. Det er viktig at rottene får animalske proteiner, dette får de gjerne gjennom de gode gnagerblandingene eller pellets spesielt beregnet til rotter. Ca 15-20% av rottenes føde bør være animalske proteiner.

Bati

Post by Bati »

I naturen spiser de også små fugle, jeg havde et par undulater på besøg og specielt en af rotterne ville rigtigt gerne fange sig en fugl, han lurede på dem og angreb, en enkelt gang fik han fat i hale-fjeren på en af undulaterne, men så kunne han ikke helt finde ud af hvordan han skulle få fat i resten af fuglen. Undulaterne tog ikke skade, og rotten blev rigtig glad når han havde været på jagt :D

Se hvor intelligent han er, han gemmer sig:
Image

Frygtløs angriber han
Image
Øv - de undslap igen
Image

og hvis man ser efter, så har fuglene ikke flyttet sig, men bare siddet stille under angrebet, så jeg tror ikke de blev bange.

meggy

Post by meggy »

mine får kjøtt... men det er seff begrensninger, det får bare en bit i uka...
oksekjøtt eller kylling. som jeg steker uten krydder :)
det er en liten krangel om kjøttet, men det går no xD

KIB

Post by KIB »

Rotter er "omnivore", altså slik som mennesket, de (og vi) skal ha både animalsk og vegetabilsk føde. Det er viktig at rottene får animalske proteiner, dette får de gjerne gjennom de gode gnagerblandingene eller pellets spesielt beregnet til rotter. Ca 15-20% av rottenes føde bør være animalske proteiner.
Vil bare legge til at du bør sjekke innholdet i de forskjellige rotteblandingene, noen av disse inneholder ikke animalsk protein. Da blir det ekstra viktig med tilskudd.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

KIB wrote:Vil bare legge til at du bør sjekke innholdet i de forskjellige rotteblandingene, noen av disse inneholder ikke animalsk protein. Da blir det ekstra viktig med tilskudd.
Det er heller ikke de jeg regner som gode rotteblandinger ;) Men riktig som du sier, det finnes dyrebutikker som prøver å fortelle deg at rotter kan spise kaninfor.

Locked