Skal rotter ha kjøtt eller ikke??
Moderator: Moderatorer
Skal rotter ha kjøtt eller ikke??
Vet at de er alltetende, gir dere kjøtt til rottene? Var innom dyrebutikken idag og snakket litt med han som jobbet der. Han sa at rotter ikke skulle ha kjøtt for det kunne vekke "villdyret" i dem og at det ikke var så sunt for dem. Har fått vite at rottene mine ikke er brødre som jeg trodde og at de er fra norsk privatoppdretter (det er vel ingen komersielle) 

-
- Gammelrotte
Bare tull! Jeg vet ikke hvorvidt rotter må ha kjøtt eller ikke, men de kan gjerne få det. Våre får helst kylling, men også annet rent kjøtt. Fortell den uvitende dyrebutikkansatte at rotter er altetende, som vil si at de spiser det meste (inkludert kjøtt).Han sa at rotter ikke skulle ha kjøtt for det kunne vekke "villdyret" i dem og at det ikke var så sunt for dem.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Gammelrotte
Jeg mener å ha lest her at rotter gjerne spiser mindre gnagere hvis de får sjansen (hamster, mus etc.). Vi hadde med Toffa og Søta på hyttetur og de ble ville i fletta av lukten av mus i veggen. Dessuten er rotter i naturen glade i å komme til dekket bord (les: søppeldunk), hvor det gjerne serveres matrester.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
Rotter er "omnivore", altså slik som mennesket, de (og vi) skal ha både animalsk og vegetabilsk føde. Det er viktig at rottene får animalske proteiner, dette får de gjerne gjennom de gode gnagerblandingene eller pellets spesielt beregnet til rotter. Ca 15-20% av rottenes føde bør være animalske proteiner.
I naturen spiser de også små fugle, jeg havde et par undulater på besøg og specielt en af rotterne ville rigtigt gerne fange sig en fugl, han lurede på dem og angreb, en enkelt gang fik han fat i hale-fjeren på en af undulaterne, men så kunne han ikke helt finde ud af hvordan han skulle få fat i resten af fuglen. Undulaterne tog ikke skade, og rotten blev rigtig glad når han havde været på jagt
Se hvor intelligent han er, han gemmer sig:

Frygtløs angriber han

Øv - de undslap igen

og hvis man ser efter, så har fuglene ikke flyttet sig, men bare siddet stille under angrebet, så jeg tror ikke de blev bange.

Se hvor intelligent han er, han gemmer sig:
Frygtløs angriber han
Øv - de undslap igen
og hvis man ser efter, så har fuglene ikke flyttet sig, men bare siddet stille under angrebet, så jeg tror ikke de blev bange.
Vil bare legge til at du bør sjekke innholdet i de forskjellige rotteblandingene, noen av disse inneholder ikke animalsk protein. Da blir det ekstra viktig med tilskudd.Rotter er "omnivore", altså slik som mennesket, de (og vi) skal ha både animalsk og vegetabilsk føde. Det er viktig at rottene får animalske proteiner, dette får de gjerne gjennom de gode gnagerblandingene eller pellets spesielt beregnet til rotter. Ca 15-20% av rottenes føde bør være animalske proteiner.
Det er heller ikke de jeg regner som gode rotteblandingerKIB wrote:Vil bare legge til at du bør sjekke innholdet i de forskjellige rotteblandingene, noen av disse inneholder ikke animalsk protein. Da blir det ekstra viktig med tilskudd.