Bein.

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Mogwai
Sofaspiser

Bein.

Post by Mogwai »

Hei!

Jeg vet att bikkjer ikke skal ha visse bein fordi dem kan sette dem i halsen.
Men nå er det jo sånn att rotter ikke er det samme ;)

Kan jeg gi rottene mine kyllingbein og diverse bein ifra kjøtt?
Da tenker jeg på disse litt større beinen. Ikke på disse syltynne beinen.
Er det noen bein dem ikke skal gnage på i det hele tatt?
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror det skal gå helt fint. Rottene våre har pleid å få kyllingbein, gjerne en hel skrott i slengen også. Jeg tror, hvis jeg ikke tar helt feil, at problemet med hunder og bein er at de gjerne vil sluke dem. Det blir ikke noe problem med rotter; de vil vel heller pulverisere beina. De restene jeg har funnet i bunnen av buret har uten unntak vært fullstendig rensket for kjøtt og marg. Kan ikke huske at vi har prøvd kotelettbein (de er forbeholdt meg 8) ), men det går nok også helt fint.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Mogwai
Sofaspiser

Post by Mogwai »

Tusen takk :)

Da skal rottene mine få bein neste gang vi har kylling eller noe annet med bein :)

Måtte jo spørre dem som har litt mer kunnskap først for og være på den sikre siden. :les: :spise:
Mine rotter: .

R.I.P Mimmi, Rambo, Mimmie, Sara,Zen Tinka Tinkerbell,Sandra,Dippzy,Milo, Tansy og Nina, Kosejenta,Speedy,Harriet,Fluffy Duck

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Spurte på dyrebutikken om rottene kunne få margbein de hadde der,men eieren sa de ikke skulle ha det.Aner ikke hvorfor eller om det stemmer...Sikkert folk her som vet mere om det?Skulle jo tro det var godsaker!? :spise:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Du får spørre eieren hvorfor han/hun mente det, da.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Ja kunne jo det,men om ingen av dere veteraner har hørt om det og gir rottene bein har jeg mer tiltro til det. :D :rottehode: :rottehode: :rottehode:

siva83
Hamstrer mat

Post by siva83 »

mine rensker beinene for kjøtt og slikt, de har skikkelig fest når slikt kommer inn i buret.de spiser ikke så mye av beina men det hender seg det og. :spise:
Mai-Tai

*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Tja, det finnes jo en seiglivet myte om at man ikke må gi rotter kjøtt, for da "våkner villdyret i dem", kanskje det er derfor noen tror bein er farlige for dem? :lol: Det hadde vært interessant å høre forklaringen, ja. Rotter er altetende, som betyr at de (som mennesker) også spiser kjøtt. Jeg kan aldri tenke meg at ville rotter som kommer over et kadaver pent tygger i vei til det er slutt på kjøttet: "Nei, dere, vi kan ikke spise margen!" :spise:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Neppe! :lol: Tror ikke det er mye igjen av noe etter at en horde med rotter har fart over.... :roll: .... :shock:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Roger&Ingrid wrote:"Nei, dere, vi kan ikke spise margen!"
"Don't eat the green wobbly bit!" :mrgreen:

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Heidi wrote:
Roger&Ingrid wrote:"Nei, dere, vi kan ikke spise margen!"
"Don't eat the green wobbly bit!" :mrgreen:
Når vi er inne på tema: Er det sant at rotter spiser rotter? Sånn bare for matens skyld?
Maria H.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hvis de kommer over et ferskt kadaver tror jeg ikke de bryr seg så mye om hvilken art det har vært. Det gjelder de fleste åtseletere.

Zakura-chan

Post by Zakura-chan »

Roger&Ingrid wrote:Tja, det finnes jo en seiglivet myte om at man ikke må gi rotter kjøtt, for da "våkner villdyret i dem", kanskje det er derfor noen tror bein er farlige for dem? :lol: Det hadde vært interessant å høre forklaringen, ja. Rotter er altetende, som betyr at de (som mennesker) også spiser kjøtt. Jeg kan aldri tenke meg at ville rotter som kommer over et kadaver pent tygger i vei til det er slutt på kjøttet: "Nei, dere, vi kan ikke spise margen!" :spise:
Den myten har jeg hørt om andre gnagere også.
Jeg kjenner tre hamstere som jeg har prøvd å gi kjøtt eller annen animalsk føde (egg etc) og de er de snilleste hamsterne jeg har møtt :D (Deriblandt min egen) Så kanskje det heller er omvent? :geek:

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

ofte oom vinteren lager jeg kyllingsuppe og da får rottisene mine fine bein med litt kyllingkjøtt og brusk på. De figger deg og ofte er det ikke noe igjen av bena eller noe. Gnager og koser seg.
Har også lest i en rottebok at det er bare sunt for dem. Spesielt også for tennene som får noe å bryne seg på. Kjøtt og Bein i vei sier jeg.
8)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

:shock: Huff og Huff...mange stavefeil på mitt forrige svar men gjett dere frem til riktige bokstaver. Ehhh...litt flaut og være så rask i svarsvingen. :oops:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply