hundemat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottepasseren

hundemat

Post by Rottepasseren »

Skal rotter ha hundemat?

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

leste nemlig et eller annet sted at noen gav de hundemat i tillegg til rottematen.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Nei som regel ikke.Skader vel ikke av og til,men rotter er gnagere,ikke rovdyr.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

tantepose wrote:Nei som regel ikke.Skader vel ikke av og til,men rotter er gnagere,ikke rovdyr.
De er omnivore, altså både kjøtt- og planteetere ;)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Jeg leste også et sted at de skulle få det. Proteinrikt valpefor eller noe sånt. Ikke mye da, bare en bit noen ganger i uka tror jeg det sto?

Randi
Betarotte

Post by Randi »

For rotteunger som vokser er hundemat et bra tilskudd, mens voksne rotter blir fort feite hvis de får det. Da er det bedre å gi kylling, fisk ol. som er mindre behandlet og ikke så proteinrikt. Hvis en gir voksne rotter RM1 så får de det de trenger av proteiner så da er det bedre å gi magrere ferskmat som grønnsaker og frukt. Proteiner er mest nyttig for kroppen når den vokser.

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

Når er de voksne da? Gutta mine er født i september en gang, og kan kanskje få litt hundemat innimellom?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jepp,Maja,rotter spiser alt animalsk de snubler over,men rovdyr er de fortsatt ikke,se på gebisset ;) Hundemat er derfor ikke noe å satse på for rotteforere,men litt er jo godsaker.Som Randi sier er det mye annet animalsk å gi dem. :D

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Rottepasseren wrote:Når er de voksne da? Gutta mine er født i september en gang, og kan kanskje få litt hundemat innimellom?
En gir RM3 som inneholder ekstra proteiner til rotta er 3,4 måneder gammel, så sånn sett er det ikke noe i veien for at dine skal få proteinrik kost innemellom. Men uansett alder så er det viktig at en ser ann den enkelte rotta om den trenger den ekstra næringen.

Post Reply