RM3 rottefór

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

RM3 rottefór

Post by Tonje! »

Siden rottene mine begynner å bli gamle, og frøkenRotte begynner å bli treg og slapp, tenker jeg på å begynne å bruke RM3 fóret. Men jeg har noen spørsmål...

1) Hvor lang tid tror dere to ganske små (rundt 200 gram) hunnrotter bruker på å spise opp 12,5 kg med RM3 fór?

2) Det står kanskje et eller annet lurt sted jeg ikke fant, men hvor må vi hente det hvis vi ikke vil få det sendt i posten?

3) Lukter avføringen deres veldig mye værre når de spsier det fóret?

4) Og siste spørsmål, er det fóret mye billigere enn vanlige butikk-fór?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Var jeg deg, ville jeg heller gitt rottene RM1 og litt fetende mat iblant hvis du synes de trenger det. Ved bruk av RM3, inneholder jo alle bitene det samme, og bare for at rottene blir gamle, synes jeg ikke de skulle trenge fôr for rotter i vekst.

Men uansett, maten fra SDS gjør det lettere å sikre at rottene får i seg det de trenger av næring, sammenlignet med gnagerblandinger fra dyrebutikk.

Jeg synes du kan prøve å gi dem RM1 og kanskje gi litt kattungefôr, tunfisk osv. i tillegg et par ganger i uka.

Så til svar på dine spørsmål:

1. De kan bruke langt over et år, kanskje 2? Skal du kjøpe en sekk, bør du annonsere etter noen som kan dele med deg. Ellers er det fullt mulig å kjøpe i løs vekt, så mange kilo som du ønsker, fra NTF.

2. Varene hentes som regel hos Jorunn i Oslo.

3. Avføringen deres KAN begynne å lukte litt strammere i tilvenningsfasen, men dette går over etter en stund, og det er absolutt ingen grunn til å kvie seg for å bruke fôret til sine rotter!

4. Ja, det er billigere! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg har visst misforstått jeg da, jeg trodde RM3 fôret var for unger, drektige og gamle rotter jeg! Okej, så får det bli RM1 i stedet da, pluss det andre du sa :-) Hvor burde jeg kjøpe kattungefôr da, i vanlige dyrebutikker? Hvilket som helst merke?

1) Oioi, kanskje 2 år.. Det rekker de nok dessverre ikke. Må tenke litt over det jeg da.

2) Okej. Jorunn, sånn omtrent hvor i Oslo bor du da?

3) Ok bra, for sist gang da jeg prøvde RM3 i en kort periode lukta det grusomt xP Men jeg slutta etter kort tid, så de fikk nok ikke nok tid til å venne seg til det.

4) Hurra!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hei igjen!

Jeg har brukt å kjøpe kattungefôr (både tørrfôr og våtfôr) på Coop-butikkene. Jeg vet egentlig ikke hva slags kattefôr som er best siden jeg ikke har katt selv, men jeg satser jo på at det gjør nytte for seg. Dessuten kan du kjøpe små bokser med tunfisk i vann eller olje for ca. 5 kr pr. boks.

Jeg tror ikke adressen til Jorunn er hemmelig, men hun kan nok skrive den inn selv. Det er i hvert fall på østkanten av Oslo. Du kan som sagt kjøpe fôret i løs vekt (så mye som du vil ha). Prisen blir likevel billigere enn i dyrebutikk.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Jeg bor på Høybråten i Oslo..det er rett ved Lørenskog.

Akkurat nå har jeg ikke RM3 på lager, men hvis alt går etter planen har jeg det i slutten av neste uke. Pleier å møte folk ved Høybråten kirke når de skal hente varer...det er ikke så vanskelig å finne frem dit. :D

Bestill via nettbutikken :D

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ok, takk Melody! =)

Jorunn, jeg hadde egentlig gått over til Rm1 fôret - men nå er jeg litt usikker igjen. RM3 fôret er for syke, drektige og unger, ikke sant? Vel, hun ene rotta mi er jo egentlig syk da. Kronisk, på en måte. Hun blir aldri bra. Hun er tynn og pjuskete med litt sår her og der, som hun har hatt i all evighet (har vært hos dyrlegen mange ganger). Tror det er fordi hun har dårlige gener, jenta jeg fikk dem av hadde ikke peiling og det var morens 7. kull eller no slikt.

I hvert fall tror jeg frøkenRotte er en sånn rotte som trenger all næring hun kan få, så er kanskje Rm3 fôret riktig valg likevel da, siden hun ikke bare er gammel? Eller kan det blir for mye? =/
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis rotta er så syk som du beskriver henne, har du ikke vurdert avlivning? Jeg vet det ikke er et koselig tema, men har hun det bra? Ser du at hun viser glede over å være til?

Jeg anbefaler fortsatt RM1 med kattungemat og tunfisk som tilleggsfôr.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

[quote="Melody"]Hei igjen!

Jeg har brukt å kjøpe kattungefôr (både tørrfôr og våtfôr) på Coop-butikkene. Jeg vet egentlig ikke hva slags kattefôr som er best siden jeg ikke har katt selv, men jeg satser jo på at det gjør nytte for seg. Dessuten kan du kjøpe små bokser med tunfisk i vann eller olje for ca. 5 kr pr. boks.
[quote]

Jeg vet at dette ikke er sakelig men ..... Kan man gi katte mat til rotter ? jeg prøve det en gang til den første rotta jeg hadde og hu ble faktisk dårlig av det ... Det så ut som hunbarkk seg eller kastet opp?!! :roll: :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Nei, jeg vil ikke anbefale kattemat eller hundemat som basisfôr til rotter, siden rotter skal ha rottemat. Det jeg skriver om er rotter med spesielle behov...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Hvis rotta er så syk som du beskriver henne, har du ikke vurdert avlivning? Jeg vet det ikke er et koselig tema, men har hun det bra? Ser du at hun viser glede over å være til?

Jeg anbefaler fortsatt RM1 med kattungemat og tunfisk som tilleggsfôr.
Uff... Jo, har jo tenkt på det. Jeg er jo glad i henne og opptatt av at hun har det bra, hun skal ikke lide fordi jeg er "egoistisk" og ikke vil avlive henne. Men jeg tenker som så at så lenge hun har det bra ellers skal hun få leve. Hun har matlyst, hun liker å være ute av buret og tusle rundt, hun liker å være hos meg og få kos, hun gjør alle ting hun gjorde før (unntatt det aller villeste da, hun er jo gammel), og hun koser seg sammen med Hedda. Hun virker som en glad og fornøyd rotte. Det virker ikke som at "sykdommen" går inn på humøret/livsgleden i det hele tatt. Er det noen andre tegn jeg burde se etter?

Ok, da blir det RM1 da :) Takk for hjelpen!!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tonje, det høres ut som om du vurderer på samme måte som meg... Jeg er enig i at hun skal få leve så lenge det ser ut som om hun nyter livet (og kan leve normalt).

Lykke til med fôrinnkjøp, da! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Ja, man skal tenke på dyrene og ikke seg selv i sånne sammenhenger. Jeg er veldig opptatt av at mine dyr, og alle andre, skal ha det bra og ikke lide unødvendig. Jeg har tenkt en del på det og pratet med mamma, og jeg er ekstra oppmerksom på oppførselen hennes. Men som sagt så virker hun glad og fornøyd, HELDIGVIS! ^_^ Skulle ønske hun (eller begge to, selvfølgelig) kunne leve like lenge som meg, men uff nei =/

Takk! :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Locked