GNAGERBLANDING
Moderator: Moderatorer
GNAGERBLANDING
Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?
-
- River avispapir
De får rett og slett feil ernering, men det går ann å kjøpe det foret og så legge til tørket frukt, ukokt pasta, frokostblandinger, frø osv.. For å gjøre
det om til er rottefor Du kan i tilleg kjøpe rottefor som du blander inn i gnagerforet!
det om til er rottefor Du kan i tilleg kjøpe rottefor som du blander inn i gnagerforet!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com
http://miljams-tamrotter.piczo.com
Ja,for jeg blir så usikker når selv de som jobber der ikke vet liksom. Så jeg kjøpte det ikke,men kanskje jeg skal gjøre det da,for det blir litt billigere tror jeg. Så kan jeg tilsette litt ekstra ting bare.
I går fikk de forresten litt rester fra middagsglasset til datteren min. De elsket det! He he!
I går fikk de forresten litt rester fra middagsglasset til datteren min. De elsket det! He he!
Ja, men det varierer vel på hvordan gnagerblanding det er også! Men det er jo ikke anbefalt med tanke på hva rotta skal ha i seg! Holde seg til rotteblandinger(rats nature, regal rat, hjemmelagde balndinger osv...) sier nå jeg! Frukt, grønt og middagsrester = jippi!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
Re: GNAGERBLANDING
For å ta det som eksempel, så syns jeg det er diskriminering av rotter. For et par dager siden var dyrebutikken stengt pga. oppussing, så jeg måtte dra til matbutikken for å kjøpe rottefôr. Men det hadde de ikke. De hadde til hunder, katter, kaniner, marsvin, mus, hamstere, dverghamstere, chinchillaer, ildere, og alle mulige gnagere. Men ingen ting til rotter. Er det bare jeg som føler meg undertrykt som rotteeier? :/ Da jeg søkte på "rotte" på google, og "rotteforum" og "rotteforening" kom det opp forskjellige skadedyrkontorller. Søker man på hvilken som helst annen gnager kommer det opp veiledning om stell osv. Jeg syns rottene blir undertrykt og diskriminert.inglis wrote:Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?
Frida, Herman & Kevin :rottehode:
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
søk på tamrotter så kommer det opp annet
Husk at vi ikke har ville marsvin, og kaniner(noen unntak finnes) i norge som skaper problemer slik som rotter, men skriver man tamrotter så kommer det opp riktig informasjon da det er den tamme varianten av rotter og ikke den vi finner utendørs.
Husk at vi ikke har ville marsvin, og kaniner(noen unntak finnes) i norge som skaper problemer slik som rotter, men skriver man tamrotter så kommer det opp riktig informasjon da det er den tamme varianten av rotter og ikke den vi finner utendørs.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Re: GNAGERBLANDING
Frida96 wrote:For å ta det som eksempel, så syns jeg det er diskriminering av rotter. For et par dager siden var dyrebutikken stengt pga. oppussing, så jeg måtte dra til matbutikken for å kjøpe rottefôr. Men det hadde de ikke. De hadde til hunder, katter, kaniner, marsvin, mus, hamstere, dverghamstere, chinchillaer, ildere, og alle mulige gnagere. Men ingen ting til rotter. Er det bare jeg som føler meg undertrykt som rotteeier? :/ Da jeg søkte på "rotte" på google, og "rotteforum" og "rotteforening" kom det opp forskjellige skadedyrkontorller. Søker man på hvilken som helst annen gnager kommer det opp veiledning om stell osv. Jeg syns rottene blir undertrykt og diskriminert.inglis wrote:Jeg var i en dyrebutikk her om dagen og der hadde de en tønne hvor man kunne kjøpe mat i løsvekt. De hadde med en hvor det sto hamster,en for chinchilla,en for kanin og en for marsvin. Den siste sto det gnagerblanding på.. Kan rottene bruke denne? Hun var så usikker henne som jobbet i butikken. Hva er farlig hvis de får i seg feil blanding?
Frida, Herman & Kevin :rottehode:
Litt OT men på hjemmesiden min kom det opp reklame som det sto " Fjern skaddyreene" OG Rotte kværkern " å sånn
Det gjør det på min og
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg bruker kaninmix som basis for til rottene mine. De liker det kjempegodt. Det har jeg bestilt på Dyresjappa i en ti kilos sekk.
Jeg blander i rå pasta og muesli også. Og selvfølgelig får de middagsrester ,frukt og grønt osv nesten hver dag.
Hvorfor jeg valgte akkurat denne var fordi det ikke er noen tynne pellets i blandingen.
Den eldste rotta mi,Mao satte en slik pellet i halsen og det var ganske dramatisk her en stund hvor han frådet og 'brakk' seg en god stund. Var kjempeheldig da det gikk over og han overlevde. Har hørt om noen slike kvelningsulykker pga slike tynne pellets så hold dere unna blandinger som har det hvertfall.
PS! De pelletsene fantes i en blanding som var spesielt til rotter
Jeg blander i rå pasta og muesli også. Og selvfølgelig får de middagsrester ,frukt og grønt osv nesten hver dag.
Hvorfor jeg valgte akkurat denne var fordi det ikke er noen tynne pellets i blandingen.
Den eldste rotta mi,Mao satte en slik pellet i halsen og det var ganske dramatisk her en stund hvor han frådet og 'brakk' seg en god stund. Var kjempeheldig da det gikk over og han overlevde. Har hørt om noen slike kvelningsulykker pga slike tynne pellets så hold dere unna blandinger som har det hvertfall.
PS! De pelletsene fantes i en blanding som var spesielt til rotter
Ha en deilig dag med mange bartenuss.
Jeg bruker Gnagerblanding Lux,uten pellets. Før kjøpte jeg det i løsvekt da jeg drev å utforsket litt hva slags fôr rottene likte. Nå kjøper jeg det i 15 kg sekk til kr 375.- Rottene spiser opp alt sammen i skåla,så det faller ihvertfall i smak hos rottene her
Besøk oss gjerne http://www.123hjemmeside.no/HeltRott
-
- Alfatryne
http://www.kaninhold.info/gnagerblanding.html
les denne infosiden om gnagerblanding, dere! det er fra en kaninside, men hovedpunktene der gjelder også for rotter.
poenget er okke at det er dumt med variert kost, men at gnagerblandinger er et teit kompromiss mellom det bransjen tror de ulike artene skal ha. dette er helt feil! rotter og mus er omnivore dyr som spiser både plantekost og animalske produkter. hamstere og ørkenrotter er oblivat omnivore, dvs nesten altetere, de skal ha hovedvekt på plantekost og bittelitt animalsk føde som insekter. marsvin er rene veggiser med behov for c-vitamin, kaniner er ikke gnagere i det hele tatt og har en fordøyelse som tenderer mot drøvtygging. de skal aldri ha noe animalsk i maten sin og ikke for mye stivelse (korn, brød).
kaniner skal hovedsakelig ha stivt næringsfattig gress eller godt høy.
dette kan ikke gnagere som rotter fordøye. andre arter skal ha noe høy som mageregulerende, men ikke som hovedfor.
for deguer og chinchilla er det enda mer krise å få feil for, disse har ekstrem sukkerintoleranse og må ikke få mais, solsikkefrø eller lignende.
ildere er rene rovdyr som ikke har noe med gnagere å gjøre! de skal ha enda mer konsentrert animalsk for enn til og med katter.
hvordan noen kan tro at det eren god ide å gi den samme maten til alle disse artene er meg en gåte. den som bruker en gnagerblanding som påstår at den dekker behovene til alle små arter herfra til evigheten, bør se nøye på innholdet og så tenke over ernæringsbehovet til den dyrearten man har. en god blanding spesielt tilpasset den enkelte art kan gis som avveksling og for å gi dem gleden av å skrelle frø, åpne nøtter osv, men jeg vil si at en god spesialpellets er det beste basisfor man kan gi sine rotter. så kommer selvsagt andre ting i tillegg- egg, tørre skalker og spaghetti. man trenger ikke være hysterisk heller, men gi god næringsrik mat til vanlig så langt det er mulig.
les denne infosiden om gnagerblanding, dere! det er fra en kaninside, men hovedpunktene der gjelder også for rotter.
poenget er okke at det er dumt med variert kost, men at gnagerblandinger er et teit kompromiss mellom det bransjen tror de ulike artene skal ha. dette er helt feil! rotter og mus er omnivore dyr som spiser både plantekost og animalske produkter. hamstere og ørkenrotter er oblivat omnivore, dvs nesten altetere, de skal ha hovedvekt på plantekost og bittelitt animalsk føde som insekter. marsvin er rene veggiser med behov for c-vitamin, kaniner er ikke gnagere i det hele tatt og har en fordøyelse som tenderer mot drøvtygging. de skal aldri ha noe animalsk i maten sin og ikke for mye stivelse (korn, brød).
kaniner skal hovedsakelig ha stivt næringsfattig gress eller godt høy.
dette kan ikke gnagere som rotter fordøye. andre arter skal ha noe høy som mageregulerende, men ikke som hovedfor.
for deguer og chinchilla er det enda mer krise å få feil for, disse har ekstrem sukkerintoleranse og må ikke få mais, solsikkefrø eller lignende.
ildere er rene rovdyr som ikke har noe med gnagere å gjøre! de skal ha enda mer konsentrert animalsk for enn til og med katter.
hvordan noen kan tro at det eren god ide å gi den samme maten til alle disse artene er meg en gåte. den som bruker en gnagerblanding som påstår at den dekker behovene til alle små arter herfra til evigheten, bør se nøye på innholdet og så tenke over ernæringsbehovet til den dyrearten man har. en god blanding spesielt tilpasset den enkelte art kan gis som avveksling og for å gi dem gleden av å skrelle frø, åpne nøtter osv, men jeg vil si at en god spesialpellets er det beste basisfor man kan gi sine rotter. så kommer selvsagt andre ting i tillegg- egg, tørre skalker og spaghetti. man trenger ikke være hysterisk heller, men gi god næringsrik mat til vanlig så langt det er mulig.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!