Bra mat ?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Vet ikke helt hva proteiner er for dyr jeg. :roll:

Hva må jeg gi dem så dem får i seg proteiner da ?..

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Animalske proteiner i: kjøtt, fisk, kylling, egg. finnes også vegetabilske proteiner i soya og en hel del andre ting, men vil ikke ramse opp når jeg er usikker.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Proteiner er sammensatt av aminosyrer, og det finnes aminosyrer i all mat, mens enkelte ting har flere aminosyrer enn andre. Når en matvare har alle aminosyrene som er nødvendig for at vår kropp kan danne et protein, sier vi at den har et fullverdig protein. Den maten som har fullverdige proteiner er kjøtt/fisk, egg, melkeprodukter og soya/tofu. Men om man komplementerer ulike planter kan man også få et fullverdig protein, som når man spiser både korn og belgfrukter, korn og nøtter. Og så er det selvfølgelig planter som har en større variasjon og mengde av aminosyrer enn andre, sånn som belgfrukter, nøtter, frø, havre, avocado og quinoa. Dette med aminosyrer-proteiner blir det samme for alle omnivorer - samt rene plantespisere - mennesker som rotter :D

Egentlig er det litt misvisende at det snakkes så mye om at vi eller rotter trenger proteiner, fordi når vi spiser et ferdig protein (animalske varer) bryter vår kropp dette ned, for så å bygge opp et protein på nytt som vår kropp kan gjøre nytte av.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Forsåvidt sant, men det er forskjeller mellom arter og hvilke proteiner de er i stand til å bryte ned og bruke i oppbygningen av egne proteiner -
hester klarer å utvinne proteiner og alle andre næringsstoffer de trenger fra gress, mens rovdyr er avhengige av å spise kjøtt for å overleve.

Rotter er omnivore, dvs at de er tilpasset et blandingskosthold med både animalske og vegetabilske næringsgrupper.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Christi wrote:Forsåvidt sant, men det er forskjeller mellom arter og hvilke proteiner de er i stand til å bryte ned og bruke i oppbygningen av egne proteiner -
hester klarer å utvinne proteiner og alle andre næringsstoffer de trenger fra gress, mens rovdyr er avhengige av å spise kjøtt for å overleve.

Rotter er omnivore, dvs at de er tilpasset et blandingskosthold med både animalske og vegetabilske næringsgrupper.
Det var derfor jeg skrev at dette gjelder for omnivorer ;) men jeg kunne kanskje lagt til at det er litt ulikt blant de rene plantespisere, men der er det et så stort mangfold at prinsippene varierer, slik at det jeg skrev gjelder for noen men ikke alle arter. Men siden rotter er omnivorer som sagt, var det det jeg hadde i tankene ift. proteiner. Det er uansett greit for alle å vite at også fullverdige proteiner fra vegetabilske kilder faktisk er det, fullverdige :)

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Dem får kjøtt, fisk, kylling og egg.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Hvor ofte?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Ca anna vær dag. Men fikk høre at dem kunne bli feit av det. Så jeg hakka ner på det. Men siden det er bra for dem kan dem jo få mye av det.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg ville gitt de litt hver dag, det er i hvertfall det jeg gjør med min tørrfôr blanding uten animalske proteiner. Ville også lagt til havre, bygg og hvete i tørrfôr blandingen din.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Den blandingen på bildet er ikke helt uten fullverdige proteiner, da ertene og kornet (jeg tror også det er noen bønner der?) komplementerer hverandre.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Men det vil ikke gi rottene det de trenger av proteiner daglig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nei, men jeg tenkte det var verdt å nevne, siden innleggene kanskje kunne gi en oppfatning om at blandingen er fullstendig proteinløs.

Forresten har jeg sett at det i ulike rottemiljøer er uenighet om hvorvidt rottene bør få større doser av proteinmat noen få ganger i uka, eller litt hver dag. Ettersom ikke alle rotter i vill tilstand spiser mat med et høyt protein/aminosyreinnhold i naturen hver dag, men heller litt sporadisk.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja det er alltids uenigheter og en velger å høre på hva en selv mener er riktig. Men rotter skal ha mellom 15-20% proteiner daglig, som burde reguleres etter alder.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply