Bra mat ?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Bra mat ?

Post by Vimsa »

Detta fôrer jeg rottene mine med. Å dem elsker det :)

Hva syns dere om detta fôret ?.
http://img3.nettby.no/users/b/j/e/bjell ... C00861.JPG

*Bildet er omgjort til link*

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Får de noen animalske proteiner i tillegg? Ser ut som en ganske kaloririk fôr blanding.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Dem får sånn vitaminer i vannet.
Var ei som drev mye med rotter som ambefalte meg fôret.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg er ikke veldig begeistra for det fôret, mye fint mel (de grønne og oransje pelletsene), mye fett (peanøtter og solsikkefrø) og generelt lite variasjon.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Så de får ikke noen animalske proteiner overhodet? Da ville jeg kjøpt meg nytt og bedre fôr med engang da jeg ikke kan tro det finnes mye vegetabilske proteiner i det fôret heller.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg brukte dette foret, eller et lignende for, i noen få dager, da jeg hadde en "forkrise".
Mine likte det veldig godt, men jeg ville ikke ha brukte dette foret hele tiden, i hvertfall ikke utenom tillegsfor (salat o.l.)!
+ at foret er "gnagerblanding"...
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg brukte det fôret som basis tidligere, men da la jeg til mye annet for at det skulle kunne fungere som et helfôr til rottene. Men jeg la merke til at de økte en hel del i vekt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

De fleste av både hamstere og rotter jeg har hørt om tømmer skåla når de får den gnagerblandingen, fordi den inneholder såpass mye fett og stivelse som jo de fleste liker. Men ernæringsmessig er den søppel. Men nå mener jeg at de fleste blandingene er for dårlige, så nå blander jeg mitt eget, i tillegg til at jeg gir en stor skål med fersk frukt og grønt, bløtlagte korn eller grøt samt middagsrester hver kveld. Jeg har funnet ut at jeg ikke skal gi noe til de firbente som jeg ikke ville spist selv - kvalitetsmessig altså.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

heidiii wrote:De fleste av både hamstere og rotter jeg har hørt om tømmer skåla når de får den gnagerblandingen, fordi den inneholder såpass mye fett og stivelse som jo de fleste liker. Men ernæringsmessig er den søppel. Men nå mener jeg at de fleste blandingene er for dårlige, så nå blander jeg mitt eget, i tillegg til at jeg gir en stor skål med fersk frukt og grønt, bløtlagte korn eller grøt samt middagsrester hver kveld. Jeg har funnet ut at jeg ikke skal gi noe til de firbente som jeg ikke ville spist selv - kvalitetsmessig altså.
Kjempe flott :thu:

Jeg gikk også over på å lage helt eget og mennesklig spiselig tørrfôr samt ferske grønnsaker og frukt med kjøtt, fisk eller egg engang om dagen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Det har jeg veldig lyst til å¨begynne med! Hva har dere oppi? :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

I min har jeg Cheerios, usukret høy-fiber frokostblanding av rug, usukret müsli, ristede soyaflak, puffet havre, puffet ris, fullkornspasta, tørket usukret frukt, hampfrø, litt solsikkfrø, sesamfrø, rå cashewnøtter og gresskarkjerner. (Mange ulike frø, men ikke så stor mengde.)

Men dette er ikke en fullverdig tørrblanding, siden den balanseres med mye frukt og grønt, spirer, bløtlagte hele korn eller grøt (prøver å variere hva slags korn jeg bruker), litt middagsrester (eller babymat fra glass hvis middagen ikke er rottevennlig nok) samt proteinmat (i form av godt skylte og kokte linser, bønner og tofu eller rester fra samboeren min sin kjøttmat som kokt fisk, kokt kylling e.l.)
Last edited by heidiii on 20 Jan 2009, 21:37, edited 1 time in total.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Ok, takk for svar :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Allt står på min egen fôr blanding under diverse på hjemmesiden min :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Dem får masse annet utenom, som frukt og salat. Så dem spiser ikke mye av det.. Dem spiser mest frukt og salat.

Tom er den som spiser mest av fôrblandingen. Å hun har ikke lakt på seg i det heletatt.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Men får de proteiner?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply