gnager blanding uten pellets

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg tror bare ikke det er bra.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Nei, du skal se bortifra den hundematen. Personen jeg fikk linken fra fortalte at den ikke har blitt oppdatert på noen år. Og rug+ hundemat ikke skulle være med :) Ikke at det er skadelig med rug.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

men hvorfor ikke hundemat?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg brukte hundemat til mine tidligere, eneste jeg opplevde som negativt var vektøkning. Men når man først skal lage "naturlig" mat for rottene så er det like greit å kutte ut hundematen også. Men da blir det veldig dyrt å gi rottene fersk mat hver dag, tro meg.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Hunde- og kattemat i store mengder blir gjerne litt for hard kost for rotter - og smågnagere generelt.

Vil som alltid minne om at bønner, erter, frø eller nøtter satt sammen med korn komplementerer hverandre og danner fullverdige proteiner, og når Wolf nå har tilsatt dette burde ikke proteinspørsmålet være så stress, selv om jeg også ville gitt annen proteinmat i tillegg til akkurat den blandingen. (I vårt veggishjem blir det for det meste kokte linser og bønner, tofu eller quinoa/amaranthgrøt, som rottene elsker og trives kjempegodt med.)

Angående koking så må belgfrukter skylles og kokes. Hvis det gjøres skikkelig vil ikke normalt fungerende mager slite med fordøyelse av bønner og linser. Grønne erter kan være unntaket når det gjelder koking, men de fleste rotter liker disse kokte bedre enn tørre og matglede bør jo telle en del.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

er mye veggis mat her også som rottene nyter godt av:P

Post Reply