Hvordan skal jeg få henne tam?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
KristineMali

Hvordan skal jeg få henne tam?

Post by KristineMali »

Fikk en rotte for noen dager siden nå, hun er veldig aktiv om natten, jeg har prøvd å ta med godt til henne og rope navnet hennes, hun kommer til porten for å sjekke og snapper fort til seg maten og løper til en annen kant av buret for å spise.
Når hun har vært våken så har jeg åpnet døren hennes og hun kommer for å undersøke, da har hun snappet på samme måte som når hun skal ta maten på fingeren min, heldigvis bare på neglen, bare for å sjekke om det er mat å få!
Men hvordan skal jeg gå fram for å få henne helt tam?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Har du bare en rotte må du skaffe en til . Rotter er flokk dyr om må være mist to stykker for at de skal trives .Et menneske kan ikke erstatte en rottevenn :!: :wink: .

Når det gjelder temming :
Bruk mye tid på henne.Snakk til henne og frist henne med godbiter .Ta henne opp og kos med henne ofte . La henne få ligge i genser armen og slappe av eller løpe rundt ,rotter liker kropps kontakt og får fortere tillit til eieren av dette. Ha henne på fanget og gi henne godbiter.
Siden du sier at hun ikke er redd for hånden din, er hun så og så håndtam :!: :wink: :D .

KristineMali

Post by KristineMali »

okei, har løftet henne en gang etter hun kom hjem, men skal jeg vekke henne? hun sover jo stort sett når jeg er våken.
når hun var på jobben (dyrebutikken) så koste jeg masse med henne, så jeg vet hun er rolig og snill.
Har veldig lyst på en til ja, men det var sånn at jeg fikk henne på jobben, og hun var alene, får vel kjøpe en til når jeg har fått henne litt roligere da :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

okei, har løftet henne en gang etter hun kom hjem, men skal jeg vekke henne? hun sover jo stort sett når jeg er våken.
når hun var på jobben (dyrebutikken) så koste jeg masse med henne, så jeg vet hun er rolig og snill.
Du kan vekke henne om du vil . Men siden hun er ung bør hun ha endel søvn. Rottene mine våkner megen gang jeg kommer inn på rommet mit ( der bruet står) og da spretter de opp mot luken ogvil ut av buret .
Har veldig lyst på en til ja, men det var sånn at jeg fikk henne på jobben, og hun var alene, får vel kjøpe en til når jeg har fått henne litt roligere da
Det bestemmer du selv . Men vær klar over at jo lenger hun bor alene desto vanerskeligere kan det være å få henne til å akseptere nye rotter .( det har jeg opplevd)
:wink: :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

får vel kjøpe en til når jeg har fått henne litt roligere da
Du vil kanskje oppdage at det er lettere å få henne tam om du har en til. Dette har vi jo sagt så lenge jeg kan huske, men nå var det noen år siden sist jeg fikk en ikke-tam rotteunge, og da begynte jeg å tenke over om det virkelig var sånn? Da jeg hentet labrotte-jenta fikk jeg nemlig beskjed om at det var lurt å gi henne noen dager på å bli kjent med meg før jeg satte henne inn til de andre. Jaja, tenkte jeg, det kan jo ikke skade. Men det viste seg å ikke være så lett å få kontakt med henne, hun visste for det første ikke hva godbiter var (hun har bare fått SDS-foret fra hun begynte å spise selv). Etter to dager fikk jeg henne til å spise et solsikkefrø, neste dag smakte hun på bolle med melisglasur, og litt eple. Men fortsatt var hun skvetten og sky, kom ikke ut av buret eller frem for å hilse på hånden min. Hun lot seg plukke opp og holde fast, selv om hun ikke likte det noe særlig (ble helt stiv i kroppen). Jeg brukte en hel dag på å ha henne under genseren mens jeg satt og jobbet, men det gjorde henne ikke mer interessert i å komme ut og hilse på neste dag. Så bestemte jeg meg for å bare sette henne sammen med de to andre jentene, og proppet henne inn i buret deres. Da var det som å skru på en bryter! De to "gamle" hang jo i burdøren for å komme ut (etter at de hadde snust litt på den nye), og der hang hun også. Jeg åpnet døren, de to gamle styrtet ut som vanlig, og hun etter. Jeg tok dem med på sofaen en stund, og hun oppførte seg som om hun hadde kjent meg hele livet. Klatret rundt på meg og snuste, og lekte med hendene mine. En utrolig nysgjerrig rotte! Hun rykker fortsatt litt til når det kommer noen høye lyder eller jeg gjør en brå bevegelse, men hun springer ikke en eneste gang og gjemmer seg.

Joda, jeg vil fortsatt varmt anbefale å skaffe en rotte til dersom man har "problemer" med temmingen! :)

KristineMali

Post by KristineMali »

sitter med henne under genseren nå, hun kommer ut innimellom men så bare kryper hun inn igjen :lol: det kiler-hun er jo bare så søt :)

Athleticas

Post by Athleticas »

Litt of topic, men hvor er i rælingen bor du?
Jeg bor nemlig ute ved heknerslette...

KristineMali

Post by KristineMali »

Athleticas wrote:Litt of topic, men hvor er i rælingen bor du?
Jeg bor nemlig ute ved heknerslette...
Jeg bor i Blystadlia!(hvis du vet hvor det er )
jeg vet hvertfall hvor heknersletta er:)

Athleticas

Post by Athleticas »

Jepp, det vet jeg godt hvor er.
Gikk/går på sandbekken du da.
Gikk på marikollen jeg c",)

KristineMali

Post by KristineMali »

går på sandbekken jeg :)

Locked