løpende løse?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Rottepasseren

løpende løse?

Post by Rottepasseren »

Synes det er rart at dere våger å ha rottene løpende løse inne jeg. Skulle de løpt løse her hadde jeg vel ikke sett mer til de. De kan jo gjemme seg overalt. Det er ille nok når kaninen er løs. Har måttet begynne å ha henne i en valpegrind, for hun forsvant hele tiden under sofaen, og så måtte jeg til å krype rundt med dårlig rygg og langkost for å få henne frem igjen. Helt håpløst. Og rottene jeg jo enda mindre, og jeg har masse ledninger her. Samt en hund som tror at alt som beveger seg er lov å leke med og slikke på. Kaninen bryr seg ikke om slikkingen men jeg stoler ikke på henne når det gjelder rottene, de er hun fremdeles litt for interessert i.

Og hva med tissing og bæsjing over alt. Det er jo ganske flaut om man får gjester og finner rottebæsj i møblene eller tisseflekker.

Har som fast rutine at marsinene og kaninen får komme ut i lekegrinden hver dag, og kaninen får av og til være med på kjøkkenet og gangen. Marsvinene lengter bare inn igjen i buret sitt man kaninen koser seg. men slippe rottene løs - det våger jeg ikke. Vips så er de bortevekk, og hvem vet hva de tygger i stykker av ledninger under møblene :shock: Brannfarlig, og livsfarlig for rottene.

Rottene er ute hver dag flere ganger , og sitter på skuldrene mine, og noen ganger får de løpe på bordet, eller oppå buret sitt.

De kan ikke løpe i lekegrinden for der smetter de gjennom sprinklene.

kanskje de kunne fått løpe inni marsvinburet, men risikerer kanskje at det blir slåssing da.

Nei, jeg forstår ikke hvordan dere får det til jeg, å ha de små rottene løpe løse, og samtidig ha kontroll på alt, og et hjem uten dritt og tiss over alt.

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Kjøkkenet er vår rottes domene. Og det er det rommet i huset jeg rengjør oftest. :-) Jeg støvsuger gulvet stort sett annenhver dag, og til dags dato har jeg aldri funnet noe rottebæsj på gulvet. Hun løper også som hun vil på kjøkkenbordduken, men den vasker jeg alltid med såpevann før og etter måltider. Ellers henger hun stort sett oppå og rundt buret sitt. Vi har laget noen kosekroker til henne oppå buret, blant annet haugen med rene fleecefiller. Den elsker hun å rote rundt i, og ofte sovner hun midt i haugen.

Det eneste jeg er redd for på kjøkkenet er plantene (eføy) jeg har på et brett i vinduet. På grunn av disse får ikke rotta være alene på kjøkkenet når hun er løs. Det er sjelden hun rekker opp dit (avhengig av hva hun kan klatre på), men likevel vil jeg at en i familien er til stede når hun løper løs.

Min datter på 8 pleier å gjøre lekser på gulvet mens rotta løper rundt og oppå henne. De storkoser seg begge to :-) Så nå trenger hun ikke SFO lengre. Ellers har alle leseaktiviteter forflyttet seg til kjøkkenet etter at vi fikk oss rotte. Før gjorde vi slikt i stua. Bærbar pc er også grei å ha på kjøkkenet. :rat:

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg skjønner godt hva du mener Rottepasseren. Jeg ville heller aldri hatt de løse, med mindre hele leiligheten/rommet var rottesikkert og ikke minst ryddig!
Derfor har jeg ordnet slik at de får springe løse i senga! Jeg har en rammemadrass på 120x200, og der får de herje flere timer hver dag. Mange reagerer kraftig når jeg sier at jeg har de i senga, og det forstår jeg :P Men jeg har funnet løsningen! Lakk laken kjøpt på kondomeriet :lol: Det har jeg nederst, også legger jeg "rotteteppet" oppå, og tilslutt et annet teppe helt øverst (siden de ELSKER å krype som noen små muldvarper). Og for å gjøre det hele enda litt mer spennende (og ikke minst komfortabelt for meg) har jeg to gigantiske puter i senga + en ikea dings som gjør at de kan klatre opp og herje litt i gardinene.
Det funker for meg, og det ser ut som om det funker for rottisene enda.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Ida wrote:Lakk laken kjøpt på kondomeriet :lol:
:lol: :lol:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Maja wrote:
Ida wrote:Lakk laken kjøpt på kondomeriet :lol:
:lol: :lol:
Oh yeah, to fluer i en smekk! :lol: 8)

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Her i huset har vi jentene løse i sofaen minst en gang om dagen. Vi har plassert buret ved enden av sofaen, slik at når burdøra er åpen kan de løpe rett ut i sofaen. De tør ikke å hoppe ned heller fordi det er så høyt. :)

Gulvet får de ikke gå så mye på, for som du sier er det et hel***e å få de frem fra kriker og kroker, ikke minst under sofaen.
Det har hendt at de har falt ned og krøpet under sofaen, og da kan ingen sette seg før rotta er funnet. :P For vår sofa synker sånn når man setter seg at vi er redde for at det blir flate rotter om noen setter seg... :roll:

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg har hatt rotter mye løse. Jeg pleide å ha buret åpent så de kunne komme og gå som de ville. Det koster selvsagt litt i tiss og bæsj og kanskje litt gnaging på en bok av og til, men oftest har rottene vært snille og ganske forutsigbare. De hadde mange gjemmested, men ingen jeg ikke visste om og hvor jeg ikke lett kunne hente dem. Det er relativt lett å lære dem å gjøre fra seg i buret så lenge de kan nå det, så det trenger ikke være et stort problem. Gnaging på bøker var igrunn mitt største problem, men det var det verdt :D

(Det har stort sett dreid seg om ett rom da.)

Monster

Post by Monster »

jeg pleide å ha dem på en gammel sofa jeg fikk av noen, og som de kunne tisse og bite på så mye de ville, noe som førte til at de lagde tunneller inni foret osv, veldig søtt :) men nå har vi ikke plass til den sofaen lenger, og jeg kan ikke ha dem ute i den fine nye sofaen på den nye leiligheten... så nå må jeg finne på noe nytt, skal undersøke badegulvet senere i dag :)

Anna

Post by Anna »

Hos oss får de gå litt på kjøkkenbordet eller i de to hyllene de har til egen disposisjon over buret sitt.
De fikk gå på kjøkkengulvet inntil gaja forsvant bak kjøleskapet og brant seg på en eller annen varm ledning.
Halen luktet litt svidd :( og vi slet med å få henne ut... :shock:

Kirsti

Post by Kirsti »

Våre rotter (Emma og Hermine) bor i et digert Ferplastbur, ca 150 cm høyt, på barnerommet, og de løper fritt der inne flere timer hver dag. Burdøren står oppe så de kan gå ut og inn.
Tiss og bæsj er ikke noe problem, kan telle på fingerene hvor mange "klumper" jeg har plukket opp der inne. Så fort vi kommer inn i rommet, kommer de løpende og vil opp og kose. Ikke noe problem å få fatt i dem, som dere skjønner :D

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg kjenner til det med at de gjemmer seg over alt jeg hadde de på soverommet til og begynne med men det ente bare med at jeg måtte flytte på alle skaper som var der for å få de fram, ikke morro, så jeg innredet ett leke rom til mine på det ene badet vårt :D plass nok for to å leke der å jeg la gamle pledd på gulvet å laget leke hus de kunne spinge ut å inn av, av papp de elsker å være der :bravo:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

blancka
Pinky
Posts: 27
Joined: 31 Dec 2007, 23:41

skinnsofa er tingen

Post by blancka »

Her får de "luftet seg" i stua på skinn sofaen :) Veldi praktisk siden de både basjer endel og tisser avogtil når de er ute av buret.
Barna får også ha de med seg på rommet avogtil der de får springe rundt :)

Siw.M.

Post by Siw.M. »

Jeg har de tre rotteguttene mine løse på det rommet der buret står. Det er et stort rom, men det går kjempefint. Jeg er alltid der inne sammen med dem når de går løs (små turer som toalettbesøk og sånn går jo greit da), og de klatrer titt og ofte opp på fanget mitt, og kommer (som oftest) bort til meg hvis jeg lokker på dem.
De er selvfølgelig glad i å gå på trange steder, under, gjennom og over ting, men jeg har passet omhyggelig på å "rottesikre" rommet og fjernet de farene det måtte være, som åpne skuffer, ledninger, åpne dører, vinduer osv.
Burdøren står alltid åpen når gjengen er ute på vift, og de går inn der når de blir sultne eller tørste.

Noen ganger er en smule tålmodighet nødvendig hvis jeg skal ha dem inn før de bestemmer seg for å gå inn i buret selv, men dette går også alltid uten store problemer.
Jeg har aldri funnet lort på gulvet, eller store dammer der de har tisset fra seg ordentlig utenfor buret. Men siden dette er hannrotter, så har de lett for å skvette en dråpe eller to. Men det er veldig lite. Jeg har heldigvis et gulv der våte flekker synes godt, så jeg får tørket det opp og vasket.

Man kan se på rottene at de stortrives når de er løse, og de sover godt i røret sitt etterpå :D

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Lucifer går løs så lenge jeg er hjemme. Er hun alene kan hun finne på å tygge på ledninger eller ødelegge sofatrekket, men hvis jeg er tilstede går det som regel greit. Hvis ikke sier jeg "nei" med veldig dyp stemme, og da er det en Lucifer som spretter bort fra det hun driver med.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har hun noen kompis da? ;)

Post Reply