Livredd rotte som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

I mars ca kjøpte kjæresten min to rotteunger fra dyrebutikk (dessverre) i overraskelse til meg. Hun ene er supertam og har vært det fra dag en. Hun andre var veldig redd, men jeg tenkte at det ville roe seg etterhvert. Har hatt henne ute av buret, men hun bare går og gjemmer seg. Bare jeg nærmer meg buret, piler hun av gårde og gjemmer seg. Hun har i det siste bitt meg to ganger til blods, og da har hun hogget etter meg. Har etter dette begynt å bruke hansker, men hun er livredd og rett og slett umulig å få tak i. Jeg frykter hun kanskje har opplevd noe traumatisk før hun kom til oss :(

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg nå. Får helt vondt av å se henne så livredd. Tenkte kanskje å ta henne en tur til dyrlegen for helsesjekk, men kan liksom ikke tro hun er syk heller, siden hun har vært sånn hele tiden. Dessuten får jeg jo ikke tak i henne. Lynrask som f. Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget jeg. Ville vel bare få det ut. Men om noen har noen gode råd om hva jeg bør gjøre, spytt ut. Er takknemlig for all hjelp. Er bare så redd hun lider :( Hun er liksom redd bare jeg står utenfor buret.

Huffameg... Føler skikkelig skyldfølelse, selvom jeg egentlig har gjort det jeg kan føler jeg :cry:
Rotteløs :trist:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Livredd rotte som biter

Post by renya »

Går ho fint sammen med den andre?

Eg har ein som eg aldri får heilt tam, men han har heller kanskje ikkje vore fullt så stressa som det ho du har virker å vere.

Så lenge dei to går bra saman, og ho klarer å fungere som normal rotte blandt rotter, så kan er det jo eit alternativ å la ho leve i flokk med dei og ikkje ha noko nært forhold til ho sjølv. Men buret må jo alikavel byttast på, det skal fôrast og vaskast og dei/den andre skal kosast med, og helsesjekkast i ny og ne.

Eg har ikkje noko gode råd desverre, skjønar at det er strevsomt. :kiss:
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

renya wrote:Går ho fint sammen med den andre?

Eg har ein som eg aldri får heilt tam, men han har heller kanskje ikkje vore fullt så stressa som det ho du har virker å vere.

Så lenge dei to går bra saman, og ho klarer å fungere som normal rotte blandt rotter, så kan er det jo eit alternativ å la ho leve i flokk med dei og ikkje ha noko nært forhold til ho sjølv. Men buret må jo alikavel byttast på, det skal fôrast og vaskast og dei/den andre skal kosast med, og helsesjekkast i ny og ne.

Eg har ikkje noko gode råd desverre, skjønar at det er strevsomt. :kiss:
Ja, jeg har tre andre rotter, og hun går fint med de. Selvom hun ofte sover alene. Har en annen rotte som jeg i to år har prøvd å få tam, men som jeg bare har latt leve med de andre uten noe særlig nærkontakt med meg, unntatt ved utetid hvor jeg løfter henne ut med hansker. Men hun biter meg dog ikke så hardt at jeg striblør...

Det får vel nesten bli sånn her med hun lille og, men er veldig vanskelig å bytte på buret og slikt. Plutselig hopper hun frem ut av det blå. Er usikker på om hun klarer å bite igjennom hanskene jeg har, men jeg kjente i hvert fall tennene hennes ganske godt istad :(

Synes det er så dumt at hun fortsatt blir dritredd bare jeg kommer bort til buret for å prate med dem :(
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Livredd rotte som biter

Post by Matmor »

Jeg vet det er flere som vil være uenige med meg, men hvis rotta etter flere måneder og mange forsøk er så engstelig at den blir vettskremt bare du kommer i nærheten av buret, ville jeg vurdert medisinering først, og så eventuelt avlivning hvis medisinene ikke hjalp. En god veterinær vil kunne foreslå angstdempende medisiner til rotte, men det er ikke sikkert at det holder. Noe av utfordringen er jo at det tar tid før medisinene virker - og i mellomtiden skal du klare å få medisinene i en hysterisk rotte, noe som kan gjøre vondt verre.

Det er vanskelig å vurdere livskvalitet på et dyr ut fra en beskrivelse på forum, men hvis situasjonen er slik at du er i tvil om du vil kunne oppdage eller medisinere sykdommer, plager og skader synes jeg hensynet til rotta taler for å avlive før det oppstår en akutt situasjon hvor du forstår at det er gått for langt... :sad:

MissGuardian

Re: Livredd rotte som biter

Post by MissGuardian »

Jeg fikk en rotte som var totalt livredd..
Har jobbet med han siden februar med belønning osv..
Nå er han nesten tam..
Vet ikke om du har hann eller hunnrotte, men i alle fall på hanner hjelper det ofte å kastrere..

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

MissGuardian wrote:Jeg fikk en rotte som var totalt livredd..
Har jobbet med han siden februar med belønning osv..
Nå er han nesten tam..
Vet ikke om du har hann eller hunnrotte, men i alle fall på hanner hjelper det ofte å kastrere..
Er en jente dette her, så ekke noen baller å kutte av :P
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

Matmor wrote:Jeg vet det er flere som vil være uenige med meg, men hvis rotta etter flere måneder og mange forsøk er så engstelig at den blir vettskremt bare du kommer i nærheten av buret, ville jeg vurdert medisinering først, og så eventuelt avlivning hvis medisinene ikke hjalp. En god veterinær vil kunne foreslå angstdempende medisiner til rotte, men det er ikke sikkert at det holder. Noe av utfordringen er jo at det tar tid før medisinene virker - og i mellomtiden skal du klare å få medisinene i en hysterisk rotte, noe som kan gjøre vondt verre.

Det er vanskelig å vurdere livskvalitet på et dyr ut fra en beskrivelse på forum, men hvis situasjonen er slik at du er i tvil om du vil kunne oppdage eller medisinere sykdommer, plager og skader synes jeg hensynet til rotta taler for å avlive før det oppstår en akutt situasjon hvor du forstår at det er gått for langt... :sad:
Ja, jeg er veldig i tvil om hun egentlig har det bra. Håper jeg kan få tatt henne med til en veterinær og høre med de hva de synes. Medisiner høres litt skummelt ut. Er det ikke mange bivirkninger? Og ser for meg at det kan bli ekstremt vanskelig å få det i henne. Jeg får som sagt ikke tak i henne i buret engang. Makan til rask og spretten liten sak... =/

Får ringe og bestille time i morgen. Men takk for svar :)
Rotteløs :trist:

MissGuardian

Re: Livredd rotte som biter

Post by MissGuardian »

Bloodbeat wrote:
MissGuardian wrote:Jeg fikk en rotte som var totalt livredd..
Har jobbet med han siden februar med belønning osv..
Nå er han nesten tam..
Vet ikke om du har hann eller hunnrotte, men i alle fall på hanner hjelper det ofte å kastrere..
Er en jente dette her, så ekke noen baller å kutte av :P
Hehe..
Kan jo hjelpe på jenter også, det aner jeg ikke:p

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

MissGuardian wrote: Hehe..
Kan jo hjelpe på jenter også, det aner jeg ikke:p
Trukke jeg skal satse på å sterelisere/kastrere a altså :P Vil gi det litt mere tid, men om jeg ikke ser noen fremgang snart, så tar jeg med henne til veterinæren. Forhåpentligvis har de en mening om hva jeg burde gjøre, og hva som er best for henne. Vil jo ikke at hun skal gå hele livet sitt å være dritredd, det er ikke et bra liv :(
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Livredd rotte som biter

Post by torasrotter »

Jeg har også ei her som ikke er noe særlig sosial, og egentlig ikke har noe til overs for mennesker, men hun er i det minste håndterbar.. Jeg har heldigvis ikke hatt noen rotter som har vært så nervøse som det du skriver din er. Men jeg tror at en rotte som er så nervøs og er redd hele tiden ikke har det noe bra med seg selv :trist: Så jeg må nesten si meg enig med Matmor her altså..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Livredd rotte som biter

Post by Tifa »

torasrotter wrote:Jeg har også ei her som ikke er noe særlig sosial, og egentlig ikke har noe til overs for mennesker, men hun er i det minste håndterbar.. Jeg har heldigvis ikke hatt noen rotter som har vært så nervøse som det du skriver din er. Men jeg tror at en rotte som er så nervøs og er redd hele tiden ikke har det noe bra med seg selv :trist: Så jeg må nesten si meg enig med Matmor her altså..
Ja, er enig :( Har prøvd å få tak i henne i et par dager nå, men det er klin umulig. Ser ut som om vet. blir det neste dessverre :(
Rotteløs :trist:

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Livredd rotte som biter

Post by Elisabeth »

Veldig trist, men du klarer ikke ta vare på henne hvis hun blir syk når hun er sånn.
Det å leve med så mye stress er sikkert fryktelig slitsomt også.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Livredd rotte som biter

Post by torasrotter »

Ja er litt det jeg tenker på også :trist: Hun jeg har tolererer å bli håndtert av vetten, selv om jeg kan se hun synes det er ubehagelig.. Men om din lille frøken feks får LVI, og må ha medisin to ganger om dagen, så har du plutselig et kjempe problem :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Livredd rotte som biter

Post by tantepose »

Har du forsøkt "gensertrikset"? :smile2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Livredd rotte som biter

Post by Matmor »

Hvis hun biter må du la henne , du må ikke ta bort hånda de eller skrikke hvis du gjør blir hun enda mer redd
Jeg synes ikke dette er noe forsvarlig råd. Det hjelper ikke å nappe til seg hånden, for det kan gjøre skaden større, men et hyl kan faktisk få rotta til å slippe noen ganger. Og hvis rotta slipper av seg selv etter å ha bitt er det galskap etter min mening å la hånden ligge så rotta får sjansen til å bite igjen. Noen rotter gjør nemlig det.
Rottene kan lage permanente skader på fingre. De kan klippe over sener eller skade nerver. Her forteller trådstarter om bitt så hun silblør, så det er bare et spørsmål om tid før det blir en skikkelig skade eller infeksjon. Det sier seg selv at man ikke kan utsette seg for slikt hver dag!

Post Reply