Den ene rotta mi biter den andre

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Hei :)

Den ene rotta mi biter hele tiden den andre. Eller rettere sagt tar et godt tak i henne for å dra henne med seg inn i huset deres.
Hva kommer dette av? Den eldste rotten er den roligste som vil ha den andre rotten med inn i huset, mens den yngste rotten er mer nyskjerrig og vil være ute å ordne i buret.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by wollf »

er det den gammle som drar den unge inn i huset. og er de jenter?

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Begge er jenter og det er den eldste som drar den yngste inn i huset. De er 1 år og 1/2 år.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by wollf »

coco, men gammle rotte gjorde det med de yngre og mindre. jeg annok det var for at hun hadde veldig sterke morsinstinkter, for hun skulle "mamma" alle mindre rotter virket det som. blir det hull i huden? mest sansynlig så er hun nok bare den mest dominante. lenge har de bodd sammen?

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Takk for svar!
Biter ikke hull i huden nei, men den yngre rotta piper og prøver å komme seg vekk når hun gjør det. Men om det bare er morsinstinkt så finner de nokk ut av det selv :)
Er usikker på hvor lenge de har bodd sammen, men regner med det er fra den yngste var liten. Har fått dem av noen som ikke kunne ha dem lengre. Fikk dem for 2 dager siden :)

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Hjelp! Nå har den yngste rotta begynt å bite den eldste :s
Biter henne i nakken til blods hele tiden. Hva kan jeg gjøre med det?
Kan det hende at de er for mye sammen, at jeg burde skille dem litt av og til? Pleier å ha dem ute minst 1 time til dagen, ofte opp imot 2 timer. Pleier å ha dem på baderomsgulvet hvor de kan springe litt fritt uten tilsyn og av og til sammen med oss på et laken i sofaen.
Kan det hende at den yngste og mest aktive og nyskjerrige har behov for mer enn det?
Nå vil jeg nesten ikke ha dem sammen i det hele tatt, redd for den stakkars rotta mi som får gjennomgå så mye hele tiden!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by Itchigo »

Se under min tråd "psykotisk rotte... osv" for hvordan jeg taklet det. Det smarteste er nok å skille de av, viss ikke kan de skade hverandre fysisk og mentalt! De kan møtes utenfor buret uten problemer regner jeg med? Hvor stort er buret? Om det er lite kommer de seg ikke vekk fra hverandre og da er sjangsen for slossing større.
Aurora

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Takk! Skal se på tråden din :)
Buret er nokså stort! og de har mulighet til å komme seg bort fra hverandre. Ønsker ikke å skille dem om jeg kan finne en annen løsning, rotter bør jo være sammen. Men det hender at den lille "tar i" den store utenfor buret også hvor de har kjempe stor plass å være på. Har sett den store har hatt et lite sår, men i dag var det mye større og blødde, da fikk jeg litt panikk :s

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by Itchigo »

Det er ikke greit om hun fortsetter å bite til blods, da må du nesten skille de, iallefall for en stund ;) Den rotta jeg har ble bitt av søsteren sin og nå takler hun ikke å bo i samme bur som en annen rotte, uten mulighet til å komme unna. Hun biter til blods og lar ikke noen rotte komme nær henne i det hele tatt... De bodde i et bur på 50 x 80 x 80 cm ca
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by Matmor »

Du får prøve å ha dem sammen bare når de kan være under oppsyn. Kanskje du etterhvert finner ut at det er bare bestemte dager eller situasjoner som utløser bitingen. Løpetid, mat-knapphet rett før du fyller opp skålen...

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Det høres ikke bra ut :s Vil jo ikke at det skal skje!
Jeg har kun ett bur så må ha dem sammen når vi ikke er der. Virker som det gikk bra i natt hvertfall. Kjæresten min som er sykemeldt skal ta den ene på badet og den andre i buret og bytte litt på dem i løpet av dagen i dag, så skal jeg prøve å ha dem litt sammen ute når jeg kommer hjem fra jobb. Håper det går greit! Den lille har så mye energi at jeg skal prøve å slite den litt ut før kvelden når de skal være sammen i buret igjen :)
Den eldste rotta er syk med luftveisinfeksjon og går på medisiner, kan det være derfor den yngste plager den kanskje? Skal prøve å følge med å se hva som utløser bitingen når jeg er der.
Tusen takk for tips! :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by Matmor »

Det er sannsynlig at sykdommen hos den eldste har noe med saken å gjøre. Rotter er ganske respektløse slik, hvis sjefen blir dårlig er det alltid noen som vil benytte sjansen til å stige i gradene.

Men ett bur er for lite når man har rotter... Man trenger minimum et vanlig bur og et kombinert reise/sykebur.

BluegrassGirl
Pinky
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2010, 22:08

Re: Den ene rotta mi biter den andre

Post by BluegrassGirl »

Håper den blir frisk igjen snart da så ting kan gå tilbake til normalen :)
Jeg har et reisebur, men det er for lite for en rotte å bo i synes jeg!
Prøver å skille de med å ha den ene på badet og den ene i buret på dagene i første omgang så får vi se hvordan det går :)

Post Reply