"bivirkninger" av sterilisering

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissGuardian

"bivirkninger" av sterilisering

Post by MissGuardian »

Som noen av dere kanskje vet, er Nirvana sterilisert, siden jeg skal fortsette med kun hanner i fremtiden..
Men det jeg lurte på er: hvordan pleier de å bli etterpå?
For på meg virker det som Nirvana rett og slett er gladere nå enn hun var :sjokkert:
Hun gnager vesentlig mindre på buret, er praktisk talt sluttet med å gnage på ting i rommet hun ikke har lov til osv..
Har dette noe med steriliseringen å gjøre(jeg tror hun hadde en del innbilt løpetid før hun ble sterilisert, noe jeg ikke var klar over var mulig), eller er det tilfeldig?
Er ganske forvirret..
Hun har også lyst til å leke mer med meg enn før.. Tidligere ville hun det stort sett bare rett før hun fikk løpetid..

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by Larm »

Jeg har ikke merket at noen av mine endret atferd etter sterilisering.

Hvor mye koster forresten kastraksjon på Petvet for hanner og hunner?
Regner med at det er forskjellig pris?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by wollf »

vet det er slik på hunder, har ikke erfaring med steriliserte rotter. men uten de sexuelle driftene så slapper dyret mer av, drives ikke av hormoner og løpetid. osv...

MissGuardian

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by MissGuardian »

Larm wrote:Jeg har ikke merket at noen av mine endret atferd etter sterilisering.

Hvor mye koster forresten kastraksjon på Petvet for hanner og hunner?
Regner med at det er forskjellig pris?
Jeg husker ikke helt nøyaktig kastrering, men tror det var ca 1000kr, og 2000 for sterilisering. Kontrollen er gratis.

MissGuardian

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by MissGuardian »

wollf wrote:vet det er slik på hunder, har ikke erfaring med steriliserte rotter. men uten de sexuelle driftene så slapper dyret mer av, drives ikke av hormoner og løpetid. osv...
Det er godt mulig..
Har bare ikke tenkt over det før..
Hun blir jo ikke mer aktivisert nå enn hun ble før..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by Matmor »

Hunrotter kan være plaget med falske svangerskap, og ha sterk seksuladrift som gjør at de prøver desperat å komme seg ut av buret, men de kan også være "pre-menstruelle" (jada, det finnes en rottemodell for PMS...). Alle disse plagene vil kunne føre til at hun rotta virker gladere etter en kastrering. Antagelig er det et mindretall av hunrotter som er så plaget av hormonene sine. De som har cyster på eggstokkene, noe som kan være grunn til å kastrere en hun, er nok mer plaget.
:rat:

MissGuardian

Re: "bivirkninger" av sterilisering

Post by MissGuardian »

Hun her har nok vært plaget med falsk drektigthet, men premenstruell har hun heldigvis ikke vært=P
Hun er i alle fall glad og fornøyd nå.. og lar i det minste gulvlistene være..

Post Reply