1 av 4 rotter biter...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

Hei!
Jeg har da 4 rotter som er så snille.. unntatt når jeg tar hånde inn i buret.. den ene rotta mi blir helt gal og biter etter meg, en gang traff hun meg såpass hardt at det pumpet blod ut, og nå tørr jeg jo ikke å nærme meg henne inni buret, men når hun er ute er hun jo bare snill. Vet jo at man ikke skal ta hendene inn i buret dems, da dette er deres egen plass, men hun river jo ned husene, så jeg må jo inn for å sette det opp, sånn de andre ikke lider av hennes "værk"!
Er det noe jeg kan gjøre for at hun ikke skal bite? ingen av de andre gjør jo dette. Kan det ha noe med at jeg kjøpte henne og søsteren etter de to første?
Jeg kjøpte jo to jenter først, i en dyrebutikk som søsteren min jobber i, og etter en mnd var fremdeles disse to igjen, så jeg bestemte meg for å kjøpe de, ellers så hadde de blitt til slangemat.. Søsteren min sier at hun som vasket i burene ikke var snille med de, kan dette ha noe med oppførselen og gjøre da? Og hva kan jeg gjøre for at hun ikke skal bite meg? :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Itchigo »

Skaff deg et par tykke arbeidshansker så du slipper å være redd. Viss hun biter deg så lager du en høy skrikelyd men ikke trekk hånden vekk. Det er rottespråk for "AU! men det hjelper ikke å bite meg"

Vet ikke om det hjelper, men du slipper iallefall å bli bitt :)
Aurora

MissGuardian

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by MissGuardian »

Det som Itchigo sier med å pipe/skrike har fungert kjempebra hos meg i alle fall :cheerful:
Men han "kneip" vel mer enn å faktisk bite(nok til at det var vondt da..)
Lykke til!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by wollf »

det skal fint gå ann å stikke hender inn i buret til rottene... det er nok bare hun som ikke er trygg på mennesker

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

Itchigo wrote:Skaff deg et par tykke arbeidshansker så du slipper å være redd. Viss hun biter deg så lager du en høy skrikelyd men ikke trekk hånden vekk. Det er rottespråk for "AU! men det hjelper ikke å bite meg"

Vet ikke om det hjelper, men du slipper iallefall å bli bitt :)

Hehe ja.. så har jeg besøk og skal ta henne ut for de vil se på henne, så tar jeg fram arbeidshanskene! hadde sett litt brutalt ut :) Men skal prøve! Takk for svar iallefall! :-)
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

wollf wrote:det skal fint gå ann å stikke hender inn i buret til rottene... det er nok bare hun som ikke er trygg på mennesker
Men så er det hvordan jeg får henne til å bli trygg på meg.. har vel hatt henne i to mnd nå. Hun er jo snill og alt utenfor buret, men inni buret er hun bare ond.. :huh:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by wollf »

gode assosiasjoner til hender. ta hendene helt inn da du skal gi godbiter, når hun er ute la henne slikke av fingrene dine.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lyngrottene »

Jeg overtok 2 stk som var meget skreptiske og som bet for en god stund siden, det jeg begynte med, var og leke tøff :cool:
Ignorerte at de ville snappe til meg. Og etterhvert, så knep jeg fingeren sammen (som en krok - da blir fingeren stram - om du skjønner) Så lot jeg de få lukte, og hvis de da prøvde og bite, så var det ikke så vondt for meg, så da skjønte også frøkenene at jeg ikke var redd.
Idag er hun ene død desverre, men har hu andre ennå, og hun biter ikke lenger, og hun er mye mer sosial og kosete enn da jeg fikk henne.

Det er slik jeg "tollererer" mine bite rotter, og for meg så hjelper det :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Søstrene Halvorsen »

Pipelyden virker her også. Hallis hannen vår et sånn tullet med bure når jeg kommer med mat eller skal bytte tørrfor, men ser det jo ut tiol at han virker mer brydd når han er litt uheldig og biter, han rygger tilbake for å så komme forsiktig frem til hånden min så ser han på meg og så kan han snuse på meg, tiiter opp på meg igjen og går sin vei.

Men han er enorm snodig da for han reagerer jo på at jeg sier navne hans og at han må gi seg når han gnager på sprinklen i bure, da titter han seg bare rundt og later som han ikke har gjort noe hehe
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by tantepose »

Hun har kanskje ikke så gode erfaringer fra butikken og du må vise henne at det er kjekt å være sammen med deg.
Ta deg spesielt mye av henne framover.Bruk gensertrikset og kos dere i godstolen. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Tifa »

Er det noen som vet om noen type hansker som fungerer bra? Nala biter gjennom arbeidshanskene jeg kjøpte på Jernia :confused:
Rotteløs :trist:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Radney »

Det kan også være en fordel å ta husene ut av buret frem til hun blir trygg på deg.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Lillelunde »

Har prøvd pipelyden nå, hun ser bare skremt ut.. lager skikkelig lys pipelyd og da, hun hopper bakover og ser på meg.. Vet ikke hva jeg skal gjøre med henne.. hun er jo bare skummel! men jeg brukte ikke hendene til å ta inn da, er for redd.. tok genseren min.. hehe
Kan det hende at hun føler frykten min? Isåfall må jeg levere hun til noen som kan få henne til å slutte å bite.. blir så redd, men er så glad i henne! Klarte ikke å få henne ut ikveld da, de andre har værtute å lekt i 5 timer og hun har bare sittet inni buret og sett ut, selv om dørene er åpne..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by tantepose »

Ikke grav etter henne,gi henne tid. :wink: Tror det ordner seg men det kan ta noen uker. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: 1 av 4 rotter biter...

Post by Søstrene Halvorsen »

hallis hannen min blir sur han vis jeg prøver og ta han i bure, han liker og komme ut av seg slev selv om det har tatt tid så går det veldig greit.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply