HJELP ! Sloss

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
runisusann

HJELP ! Sloss

Post by runisusann »

hei, jeg har to hannrotter som er søsken, de har vert i lag siden de ble født og nå er de 3 år. I går kveld sjekket jeg buret og såg at den ene rotten har bitt oppover hele ryggen og langs annsiktet, dette har aldrig sjedd før. Nå har jeg tatt den som ble bitt inn på stuen i varmen, men hva skal jeg gjøre. Er det noe jeg gjør galt ? De har stort bur, jeg skrifter vann hver dag og fyller på mat. Blir takknemmelig for svar :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP ! Sloss

Post by Matmor »

Ut fra teksten var min første tanke: har du hatt buret ute, siden du snakker om å ta den skadede inn i varmen i stua? Er det i så tilfelle mulig at f.eks. en katt har vært borte på buret?

Hvis det ikke er mulig at skaden ble påført av noen utenfor buret er det mest sannsynlig er det snakk om sykdom av noe slag, på en av dem. Men det er ikke godt å si hvilken. Hvis rottene er 3 år gamle er de dobbelt så gamle som gjennomsnittslevealderen på tamrotter. Det er stor sannsynlighet for at du vil se enten en personlighetsendring hos den rotta som har påført den andre skadene, eller at den rotta som er skadet er blitt svak og dårlig. Det er dessverre slik i naturen at flokkdyr som rotter kan vende seg mot en som er blitt svak.

Mindre sårskader kan behandles med klorheksidin. Større sår som gaper eller er blitt infiserte må kanskje behandles hos veterinær. Følg godt med og vær forsiktig når du håndterer han som du tror har bitt. Hvis han er blitt agressiv kan det være kan også vil være agressiv mot deg, og at hanfor eksempel har smerter. Kjenner du forresten til de vanligste tegnene på at en rotte er sint? Hvis de har vært fredelige gutter helt til nå er det jo ikke sikkert at du gjør det. Ta eventuelt en titt på billedarkivet som er klistret øverst i Adferds-delen av forumet.

Hvis rotta plutselig har blitt generellt agressiv bør du ta ham med til veterinær for å se om det er mulig å finne ut hvorfor.

Post Reply