Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

For ca 2 uker siden mistet jeg den ene gutten fra alviske kullet mitt.. Han døde plutselig midt på dagen bare noen minutter etter jeg hadde gitt de mat.. Han og de andre guttene fra kullet hadde blitt introdusert til gutte-flokken min ikke lenge før, og hadde fått endel bitt under intro. Cirdan fikk en kul i hofteleddet etter intro-fiaskoen.. Han ble sendt til obduksjon og det kom tilbake at han hadde død av betennelsebyll i bittsåret.. Bittet hadde gått inn i muskelen og betennelsen hadde satt seg der..

I forrige uke fant jeg et stort sår/flenge på ryggen til Percy, den var kommet over natten.. Både Skjørdemåne og Mason har hatt betennelse i bittsår som jeg har måtte tømme hos dyrlegen opptil flere ganger før de har blitt bedre. Begge to er heldigvis blitt helt friske!

Så fant jeg igjen enda et bitt på Gil-galad (min beholder fra Alviske-kullet) i går.. Den eneste rotta som ikke har fått bittsår i buret er R2D2.. Han har et utrolig dårlig rottespråk.. Han er bokstavelig talt livredd andre rotter.. Første gang han ble introdusert var han så redd at han sto enten klistret inntil meg og Vitania eller lå i reiseburet gjennom hele introen.. Hvis noen av de andre rottene nærmet seg så hylte han og bøyde hodet bak/opp over og blottet tennene sine..

Den første tiden han bodde i flokken så gikk han endel ned i vekt og så ut som han sturet litt.. Han er fin i vekten nå, men han sover alltid alene, og hyler fremdeles hvis noen av de andre rottene kommer i nærheten.. Bitingen begynte først i etterkant av intro av Alviske ungene (de var 5 uker gamle)..

Før R2D2kom til meg bodde han sammen med en han-rotte som herset ganske mye med de andre i buret, og han jaget R2D2 endel..

Så hva kan jeg gjøre med dette? Han er ikke veldig trygg på mennesker heller, han lar seg håndtere fint og har aldri vist noen tegn til å ville bite meg.. Når han blir trygg på deg er han faktisk en skikkelig koserotte som legger seg godt til rette i nakken og popper som bare det.. Men han er skeptisk til nye mennesker..
:oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Matmor »

Hvis du mistenker at han har bitt hele gjengen etter tur, kan han ikke fortsette å stå sammen med dem uansett om han hadde sett ut som om han trivdes med det. Jeg går ut fra at spørsmålet ditt egentlig går i retning av
"hvaslags livskvalitet har han"
"kan han flyttes"
"kan han kastreres".

I og med at han virker som om han har falt til ro med deg, tror jeg han kan ha livskvalitet. Jeg går ut fra at du aldri har sett at han har skadet andre rotter, men det høres jo sannsynlig ut at det er ham når alle de andre har hatt skader, og han er raringen. Jeg lurer på om han ville være fornøyd med å bo i et eget bur. Kastrering kan hjelpe, men det er aldri godt å vite hvordan det slår ut på en engstelig rotte. Noen senker skuldrene og andre blir enda mer pinglete og hysteriske... Kastreringen kan ikke gjøres om, så jeg tror det er best å starte med å bare fjerne ham fra fellesburet. Du kan prøve å lufte ham sammen med de andre hannene så lenge du overvåker det. Hvis han kan luftes på den måten er det ikke så mye ekstra arbeid, heller.

Hvis han er såpass engstelig som du beskriver ville jeg vært skeptisk til å flytte på ham. Du har ikke skrevet noe om at han reagerer negativt på lukten av andre rotter generellt, så det er ikke sikkert han trenger et rottefritt hjem for å fungere.

Fryktelig leit med Cirdan :sad:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Takk skal du ha! Ja du tolket spørsmålene mine riktig.. Jeg ser godt at han kan fungere veldig bra som koserotte, og han er veldig hengiven til de han kjenner.. Han kunne kanskje fungert som alene rotte, hvis han klarer å slutte å stresse.. I første omgang kan jeg prøve å ha han i stua borte fra andre rotter sin lukt og se om han endre atferd og blir litt mindre stresset da.. For han er generelt en veldig usikker og stresset rotte.. Selv om han har slått seg til ro i flokken vet jeg ikke om han trives så veldig godt, han er aldri sosial med de andre rottene.. Han ligger som regel for seg selv, og han holder seg unna de andre under lufting.. Jeg har aldri sett han bite de andre, men jeg har sett han advare ganske tydelig mange ganger..

Kastrering har jeg vurdert, men jeg tviler på at det vil hjelpe.. På meg virker det som han oppfører seg som han gjør av nervøsitet.. Ikke dominanse eller aggresjon.. Kan rotter ha angst? For han er redd for det meste her i verden, han er jo fryktelig søt selv om han er litt vanskelig. Jeg tenker at hvis han fungerer som alenerotte/koserotte så hadde han hat det bedre hvis han kunne blitt omplassert til noen som kan ha litt mer tid til han.. Jeg har en annen hanrotte her nå som ikke funket i intro og bor alene, i tillegg til drektig rotte og drektig hund :sarcastic:

Men hvis han ikke roer seg ned kan jeg ikke se at det skal kunne gå uten at det tipper han enda mer over kanten.. Han ble jo først flyttet fra sverige til norge, og bodde hos hun som hentet han i noen mnd før jeg hentet han.. Det er endel flytting for en så ung rotte.. Det beste hadde vært om noen kunne kommet til meg og blitt kjent med han for så å overta han på sikt.. Men det er jo litt av en utfordring i seg selv å finne noen som er med på noe sånn..

Det var ganske forferdelig å oppleve å miste Cirdan så ung :trist: Jeg var inne og sjekket på han og ga de litt mat 3 min før jeg fant han.. Selv om jeg ikke har kjent han like lenge som de gamle rottene mine så er det nesten vanskeligere å miste en så liten rotte.. De gamle vet jeg jo at skal forsvinne.. :sorry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Larm »

Eggbert var ekstremt nervøs og angstfull, og kastrering fungerte utmerket på ham.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Tenkte jeg skulle komme med litt oppdateringer om hva som har hendt siden sist.. R2D2 ble i første omgang satt i et eget bur inne på samme rom som de andre rottene. Han sto i andre enden av rommet og hadde ikke muligheten til å se de andre rottene eller ha "boksekamper" gjennom sprinklene. Det så ikke ut til å hjelpe noe særlig, men han kunne iallefall ikke skade noen andre! Etter ca 8-9 dager i eget bur oppe på rotterommet flyttet jeg han ned på kjøkkenet for å se om det hjalp å komme vekk lukten av andre rotter. Dette hjalp litt, men han stresser fremdeles ganske mye. Jwi står i stua med babyene sine akkurat nå, så han vil jo nødvendigvis kjenne lukten av andre rotter uansett. Det vil han strengt tatt uansett hvor i huset han blir plassert..

Han markerer seg på hendene mine når han er ute for å luftes, og "gnikker" flankene sine mot både meg, Robert og møblene våre.. Jeg antar at dette er for å markere plassen som "sin"? Dette begynte han ikke med før etter han ble fjernet fra de andre han-rottene. Han er fremdeles snill med mennesker, men utrolig stresset og veldig nervøs. Jeg har bestilt time hos vet neste onsdag, og skal prøve hormonchip på han i første omgang. Jeg har ikke lyst til å legge han på gass å operere hvis det viser seg at kastrering ikke vil hjelpe. Hvis han reagerer positivt på det så vurderer jeg permanent kastrering for så å prøve å introdusere han inn til jentene. Er dette en dum idè eller er det mulig det kan funke?

Jeg tror ikke han hadde trivdes som alene rotte, for han er så usikker på mennesker. Men han er en fryktelig søt rotte, så jeg har ikke noe lyst til at han skal måtte stå alene og sture i et bur og være redd for omgivelsene.. :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Radney »

Larm wrote:Eggbert var ekstremt nervøs og angstfull, og kastrering fungerte utmerket på ham.
Han er jo blitt herligheten selv :jepp:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Ja jeg håper det hjelper på R2D2 også, for han er ikke noe lykkelig nå. Han minner meg om en venninne av meg som har sosialangst.. Han er liksom redd selvom det ikke egentlig er noe å være redd for, og jeg synes så synd på han. Det kan ikke være mye gøy å være redd hele tiden :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Lyngrottene »

Håper det gjør susen ffor han. Han er jo en hærlig rottemann
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Ja det er det han er! Han er ikke slem på noen måte, bare redd :trist: Han har aldri bitt etter meg, ikke engang når jeg plukket han rett ut av en liten "kamp" med Mason..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Tonje Lenore »

Kryssser fingra og håper på det beste :kisses:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Lyngrottene »

torasrotter wrote:Ja det er det han er! Han er ikke slem på noen måte, bare redd :trist: Han har aldri bitt etter meg, ikke engang når jeg plukket han rett ut av en liten "kamp" med Mason..
Synd, han fungerte jo fint her, stakkars lille gutten. Får håpe hormomchipen vil senke skuldrene hanes igjen :aww:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by wollf »

han var jo ganske ung da han var hos deg da:)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Det hele ble jo litt dumt, for jeg ventet med å hente han til rottefesten var for å slippe å kjøre to ganger. Men da var han jo allerede falt til ro i den flokken han sto i, og så ble han flyttet på for andre gang midt i pubis-perioden sin :oops: Det er jo dessverre sånn at noen rotter takler det å bli flytte på svært dårlig.. Men jeg har tro på at det kanskje vil bli bedre. Det er vanskelig å si, for det virker ikke som det er hormon styrt atferd.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

R2D2 og meg tok oss en litt tidlig tur til vetten fordi vi hadde en litt syk rottegutt, så han fikk chippen sin satt inn på mandag. Det gikk helt fint, og han virker normal i oppførsel. Jeg kan ikke se noen betydelige forandringer, men nå er det jo fremdeles babyer i stua så det kan hende det hjelper når de reiser hjemme fra. Hvis han viser en betydelig forandring i atferden sin tror jeg at permanent kastrering er et lurt alternativ :cheerful: Jeg har lyst til å se om jeg kan introdusere han til jenteflokken min, er dette lurt? Eller burde han leve aleine som kastrat? Jeg vil jo helst at han skal kunne nyte andre rotters selskap, uten å være stresset og redd..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Niana »

Hvordan fungerer det med sånn chip? Får det samme utfall som ved kastrasjon?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply