Ene rotta blir holdt utenfor

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Ene rotta blir holdt utenfor

Post by hanne »

Hei! Jeg har 3 rotter, en på 1 år, en på 2 måneder og en på 1,5måned.. Det virker som den minste rotta blir holdt utenfor av de to andre. Hun er aldri med på lek, gjemmer seg for det meste inne i huset sitt og det viker liksom som om de to andre ''mobber'' henne..? Noen som har noe erfaring med dette? Evt tips? Får håpe at det går over når hu blir litt eldre, men er litt trist at det er sånn nå :oops:

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Blir holdt utenfor

Post by hanne »

hanne wrote:Hei! Jeg har 3 rotter, en på 1 år, en på 2 måneder og en på 1,5måned.. Det virker som den minste rotta blir holdt utenfor av de to andre. Hun er aldri med på lek, gjemmer seg for det meste inne i huset sitt og det viker liksom som om de to andre ''mobber'' henne..? Noen som har noe erfaring med dette? Evt tips? Får håpe at det går over når hu blir litt eldre, men er litt trist at det er sånn nå :oops:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by wollf »

jeg ville kanskje skaffet henne en liten til, men det er ikke uvanlig at den siste bruker litt tid på å bli en del av flokken...
husk at rotter bruker også litt tid på å bli kjennt med hverandre... de har forskjellige personligheter de også...

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by Radney »

Du kan også ta ut huset og andre gjemmesteder fra buret en liten periode.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by wollf »

det kan også gjøre henne mer usikker igjen:(

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by Radney »

John Arild wrote:Fjernet sovehuset fra buret til Namira, noe som resulterte i en vesentlig mer aktiv og nysgjerrig rotte.
Her er en som lykkes med å gjøre det på denne måten. Vi har selv gjort dette flere ganger med hell. Det er ikke uvanlig at en rotte på 6 uker vil gjemme seg i det som er å gjemme seg i når hun kommer til nytt hjem og da særlig om det er to andre i buret som kan virke litt "skummel" for henne. Jeg vil tro at de fort legger seg i en kose ball om de ikke kan gjemme seg for hverandre. Prøv ut og observer.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by wollf »

jeg sa ikke at det ikke ville lykkes, bare at det kan resultere i at rotta blir engstelig.
man får se ann inividet, men jeg mener at det er bedre at rotta får bruke sitt tempo på å bli trygg med de nye medlemmene i flokken enn at man skal tvinge dem til å søke ly hos de andre... jeg setter altid opp flere gjemmesteder fo nye og yngre rotter som kommer hit, så får de tid til å venne seg til de nye luktene og rottene gradvis. altid funket her i allefall... tar bare litt mer tid

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by wollf »

foresten hvordan mobber henne mener du?
om de bøller med henne som om at de jager henne og er litt ufin, vil jeg ikke anbefale å ikke gi henne gjemmesteder, men kanskje å begrense området de har. som feks fjerne den ene av de eldste. la hun nye få tid til å bli kjennt med en og en om gangen? enten på et nytt luftested eller i et reisebur?

jeg lot pixie sove i reiseburet over natten med pudding, og dagen etter var de veldig gode venner... så gjorde jeg det med draxxus, og mika, og da hadde hun 3 venner i en flokk på 7, da kom hun lettere inn i flokken etter det

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by hanne »

Jeg har hatt Lotti (den på 2måneder) og Minnie (den minste) i samme bur en stund mens Svein(den eldste, jente) stod i ett annet bur ettersom hun er litt bitete av seg, men jeg har latt de hilse på hverandre i sengen min osv. Det virker som det går bra bortsett fra at Minnie blir holdt litt utenfor fordi hun er så sjenert, men i dag satt jeg sammen burene(vasket bort all lukt) også begynner Svein å bite i Minnie.. Virket ikke som det var lek ettersom at Minnie hylte og klatret høyt opp i toppen av buret. Svein og Lotti går bra sammen, og Lotti og Minnie går bra sammen, men ikke Minnie og Svein... :sorry: Er så redd for at Svein skal bite henne til blods, eller høres det bare verre ut enn det det egentlig er?
Det ser liksom ut som om de prøver å velte hverandre over på ryggen, mens den som da er sterkest står på den andre. Er dette en måte å si ''jeg er sjefen'' på?
Burde jeg sette de sammen i et mindre bur to og to sammen, eller burde jeg ta ut Svein? Huff, er så dumt hvis jeg må skille de :oops:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by WillyWonka »

Jeg slet en stund med introen med guttene mine. Tim, som er en av mine eldste, gikk ikke overens med Mogwai som var en av de nye. Jeg brukte å ha de ute på sengen min og begrenset området slik at de fikk et litt mindre området å være på. tidligere hadde de jo bare sittet i hvert sitt hjørne. Så har jeg fjernet sjulestedene. Timmen min blir så skvetten om han har plasser han kan stikke seg unna.
Det tok litt tid, men nå er de en fin flokk ^^
Brukte også å ha burene stående ved siden av hverandre og lot burdørene stå åpne. De gikk inn til hverandre, og trakk seg tilbake når de ikke ville mer. Funket fint her.

Men den adferden du beskriver likner på adferden som var i flokken min.
Tegn på hvem som skal være sjef i buret. Høres helt forferdelig ut, og jeg har vært sikker på at de skulle ta livet av hverandre. men det er ingen av de som har bitt hverandre :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by hanne »

Jeg har stengt åpningen til burene nå og satt Svein i det ene og Minnie og Lotti i det andre.. Burene står ved siden av hverandre så de kan snuse på hverandre gjennom sprinklene, men ettersom jeg ikke skal sove hjemme i natt synes jeg det var litt skummelt at de skulle dele bur uten at jeg hadde oversikt., hehehe :crazy: Prøver heller igjen i morgen og håper det går seg til etterhvert! :cheerful:

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by hanne »

Nå sover Svein og Lotti sammen mens Minnie ligger i et annet hus og sover alene... Virker ikke som de krangler med hverandre lenger, så kanskje jeg burde prøve å sette Svein og Minnie alene sammen i reiseburet? :cheerful:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ene rotta blir holdt utenfor

Post by Niana »

hanne wrote:Nå sover Svein og Lotti sammen mens Minnie ligger i et annet hus og sover alene... Virker ikke som de krangler med hverandre lenger, så kanskje jeg burde prøve å sette Svein og Minnie alene sammen i reiseburet? :cheerful:
Jeg tror det er best å sette Svein og Minni sammen på et nøytralt sted hvor ingen av dem føler at de allerede bor. Hvis de ikke krangler der etter noen, så kan du prøve å sette alle sammen der, og se hvordan situasjonen utvikler seg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply