Dominant, skvetten rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Dominant, skvetten rotte

Post by Vitania »

Jeg har en hannrotte på 10 mnd som har begynt å oppføre seg ganske negativt.
Jeg mottok han i en alder av 4 mnd, fordi han lagde problemer i flokken han stod i, samt han var aggressiv mot eier, og tenkte han kunne gå bedre i en flokk der han var eldst. Det gikk strålende og han ble en fantastisk og leken rotte.
Etter omlag 4 mnd kom det jenterotter på naborommet, og Wookie reagerte på dette.
Det begynte med at etter han hadde vært ute fra buret en stund (halvtime-time) så begynte han å buste pels. Han virket stresset og litt redd, og beveget seg "hakkete". Alle bevegelser var brå og øynene var store. Om jeg fortsatte å ha han ute leitet han etter hud han kunne bite. Jeg tok han da inn og lot han få roe seg. Han var snill med alle burkamerater når han kom inn i buret.
Så begynte han å bite uten at det var hud. Han biter relativt hardt, om det er rett på huden går det igjennom men kommer ikke noe blod, om det er igjennom klær blir jeg bare litt rød.
Når jeg har hatt kontakt med jenterottene er jeg nøye på å vaske meg, samt skifte klær, men Wookie reagerer selv de dagene jeg ikke er i nærheten av jenterottene.

Nå kan han ikke være ute i mer en 10-15 min om gangen før denne oppførselen begynner, før den begynner er han like leken og snill som han var før. Han har, de siste dagene, begynt å markere hendene mine, med urin, veldig mye. Når han kommer tilbake i buret hender det han jukker på kompiser, men dette avtar etter ca 5 min.

Jeg vurderer kastrering, men ville gi han en mulighet til å "normalisere" seg, men føler nå han bare blir verre.
Har noen erfaringer med dette, evt noen råd?
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Vitania »

Jeg prøver forresten å få filmet oppførselen men dårlig belysning og dårlig kamera resulterer i mørke filmer, så jobber med dette.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Matmor »

Wookie bodde i hus med hunrotter forrige omgang han var aggressiv også, gjorde han ikke? I så tilfelle høres det ut som om han rett og slett ikke takler lukten av hunner. Jeg har ingen erfaring med hanner som reagerer spesifikt på hunrottelukt. Det høres jo sannsynlig ut at han vil roe seg noe etter kastrering, men hvis han reagerer så spesifikt på lukten lurer jeg på om det beste for ham ville ha vært om jentene forvant. Men det er antagelig ikke så enkelt å få til når de først er kommet i hus. Jeg kan tenke meg at det ikke er så lett å flytte på Wookie selv. Han har allerede vært igjennom en flytting, og han er sjef i den flokken han er nå, tror jeg?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Vitania »

Ja, han bodde med jenter før også.
Rottene er ikke mine, så jeg føler det er litt vanskelig å be hun omplassere rottene sine fordi min reagerer på det. Jeg føler heller ikke han har godt av mer flytting når han kommer såpass godt over ens med flokken.
Om han er sjef er jeg usikker på. Det kan virke slik men om han er det så er han veldig bøyelig, og lar andre bestemme over han også. Jeg kan ikke se en tydelig alfa.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Matmor »

En ting jeg kom til å tenke på: hvordan luftes de? For hvis han roer seg i buret etter få minutter når luftingen er over, og det er på samme rommet som han luftes, er det merkelig at han skal reagere på lukt utenfor buret men ikke inni. Jeg trodde jentene var dine, og at du derfor stadig hadde lukten deres på gjenstander i rommet ditt.

Kan Wookie luftes i en egen pappeske av litt størrelse med rester av egen bunnstrø i? Eller i et kaninbur med hans egne lukter? Hvis han bare trener å føle seg tryggere er kanskje det en løsning?

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Vitania »

De luftes på stuen, kunne gå ut fra buret og opp på møblene, men får ikke gå på gulvet. De blir også luftet på soverommet der de får gå over hele rommet. Han reagerer bare om jeg er i nærheten av han, og han oppsøker meg alltid på et tidspunkt. Har også prøvd å ha han på soverommet uten å være der selv, men reagerer da negativt med en gang jeg skal frakte han inn i buret igjen, uansett om det er med reisebur eller for hånd. Dette har jeg da ikke prøvd så mange ganger, da han liker å bli lekt med å få kos innimellom. Han har alltid likt seg på soverommet og har egen seng og leker der.

Mulig han kan bli luftet i kaninbur med sine ting, med jeg vil tro han vil hisse seg opp da også så snart vi kommer nært buret for å ta han inn.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Dominant, skvetten rotte

Post by Vitania »

Da skal Wookie kastreres 17. April.
Han stresser, biter, buster og markerer fortsatt. Jeg har merket at han ikke er like ille alle dager, men ser en tråd mellom det og jentenes løpetid.
Det er tydelig at det går utover humøret til alle rottene, samt at utetiden blir innskrenka da det ikke er kjekt å se på at Wookie sitter i buret alene og er trist.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply