Biterotte! =/

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Jeg gikk nylig til innkjøp av to hannrotter. En dumbo og en vanlig hette.

Den mørke dumboen er ganske snill og grei, den biter ikke og har et hærlig temperament. Men den er ikke noen koserotte. noe som forsåvidt ikke gjør meg noe...

Den hvite hetta derimot.. Den er ikke helt på samme nivå. Den skviker om vi tar på den ganske ofte (hveser også), spesielt hvis samboeren min tar på den eller skal løfte den. Og den har bitt ham flere ganger. Faktisk tatt og høgget til og hengt etter fingeren hans =/ Når han går forbi han tar han og høgger til om han ser bar hud da også.. Meg har ikke han bitt ofte, jeg er flink til å holde fingre o.l vekke fra munnen hans... selv om han har snudd seg etter meg for å bite hver gang jeg har klappet han eller vert i nærheten... Han elsker kos. Men vil ha hver anledning til å bite... jeg brukte gensertrikset... men han borer seg opp mot armene og biter meg i armflesket.... han gikk rundt i senga her og la i vei ned mot bena mine under dyna, da begynte han å bite på bene mina flere ganger og til slutt måtte jeg trekke meg bort... Det har bare gått noen dager, men jeg er stille fortvilet...
De i dyrebutikken sa at han aldri hadde bitt... Ne jeg egentlig har vanskelg for å tro. Jeg er ikke førstegangseier, og er vant til rottehold...

Jeg kjenner det at jeg har ikke spesielt lyst til å fortsette å prøve å "temme" den... Men jeg kan ikke se at broren hans skal være så rolig... de sa i dyrebutikken riktignok at han her var spesiell... Noe for seg selv.. Men jeg trodde da ikke at det skulle være slik når de ikke hadde noe spesielt å si om den =/

Hjelp???

EDIT/Tillegg: Den er ikke så sosial med den andre. Den ligger seg et annet sted, eller i hjørnet på buret. Den er litt sosial av og til... Og legger seg med den andre. Men som oftest alene. Graver vekk underlaget og legger seg på den harde plasten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biterotte! =/

Post by Matmor »

Har du noen idé om hvor gamle disse rottene er? Den biteadferden er ikke normal uansett alder, men den er litt mer forståelig hos en han på 5 måneder enn en på 5 uker. Hvis han har noen måneder på baken kan det hende han har reagert på flyttingen, og at han vil roe seg etter noen uker. Når du skriver biter, mener du biter hull så det blør hver gang, eller er mesteparten av bittene "klyping"?

Jeg synes ikke det høres ut som om han har det særlig bra med seg selv akkurat nå, og hvis han heller ikke er særlig sosial med den andre rotta er det trist for begge to. Spørsmålet er om det er noe som kan falle til ro av seg selv, når han blir mer vant til omgivelsene, eller om det stikker dypere. Det er først 14 dager etter en flytting dere kan regne med at han faller til ro, hvis det er flyttingen som har gjort ham ustabil. Det blir vanskelig med tvungen sosialisering hvis han biter på all bar hud, men å legge en avlagt, brukt T-skjorte i buret så han skal venne seg til lukten deres er i alle fall ganske ufarlig. Hvis han ikke har bitt gjennom klær går det også an å bare tilby ham bekledte kroppsdeler, og bruke vanter/tynne hansker. Tungvint, men gjennomførbart i en periode for å se om det blir bedring.

Det er ingen som forventer at dere skal la ham bite sår på dere igjen og igjen. Men jeg tror alderen hans har mye å si for hvilke muligheter dere har.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Biterotte! =/

Post by WillyWonka »

Huff... det høres jo ikke helt bra ut.
Jeg hadde en av mine gutter som bet en del en periode etter miljøskiftet. det gikk opp mot et par uker før han roet seg med det, men skjønner godt at du kanskje vegrer deg mot han etter episoder med bitt.
Rottene mine gav seg heldigvis rellativt raskt. Bitingen tok seg opp igjen når jeg holdt på med intoro av ny gutt i flokken.

Hadde en ørkenrotte som skulle bite mye. Jeg brukte da hansker ved håndtering av henne og dette fungerte fint.
Ellers kan du jo prøve det Matmor sier om å legge en skjorte inn til dem slik at de blir vant med lukten. Mange dyrebutikk-rotter er gjeren litt mer nervøse av seg.

Håper at det ordner seg for deg og guttene dine.
Du er ny her, er du ikke? Velkommen, velkommen :roflmao:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Re: Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Han biter hardt gjennom huden og det resulterer i blødninger... Det er verre med samboeren min enn med meg. Han blir bitt mye mer og hardere enn jeg.. Men som sagt er jeg flink til å holde fingre borte fra munnen :oops:
Jeg vet ikke hvor gammel den er, men jeg ble fortalt at de hadde vert i dyrebutikken en stund. Jeg gikk ned med han i går og spurte om de hadde erfart noe biting. Og om de visste noe om bakgrunnen hans.. Jeg fikk ikke noe svar på det... Men de sa at det eneste de hadde erfart var piping når han ble tatt på.. Er det bare meg eller høres det litt rart ut? :sneak: Jeg har ikke så lyst til å gi han fra meg egentlig. Men jeg synes også dette virker litt håpløst :kjempetrist:

Takk takk :cheerful: Jeg er vel på en måte ny her, ny bruker iallefall. Jeg var mye aktiv her når jeg hadde mine forrige rotter, v bruker Nicole.
Min første rotte var en sort hette som jeg gikk til innkjøp av i bergen, det viste seg at den kom fra Larm's oppdrett ^^,
Han fikk navnet Remy :peewaggle:
Jeg fikk ikke logget meg inn på den gamle brukeren, og da ble det rett og slett en ny en :bonk:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Biterotte! =/

Post by WillyWonka »

hmmm... Kan det være smerter at gutten er plaget med smerter?
Matmor...? :huh2:

Rotter er jo ganske så flinke til å skjule både smerter og sykdom godt...
Vet ikke med rotter så mye på akkurat det, men den ene ørkenrotten min (hun som jeg brukte hansker på) var mye plaget med smerter. og da mest når hun ble tatt på.

Så artig da :D Jeg var først aktiv et par måneder når jeg hadde mine første rotter, men når jeg da ikke hadde dem lengre var jeg innaktiv i nærmere ett år før jeg startet opp, og nå er jeg inne rimelig ofte :P Veldig kjekkt å se hva andre erfarer og tenker. ikke alltid at jeg kan hjelpe så mye, da jeg ikke har like mye erfaringer med akkurat rotter som mange andre her inne, men prøver så godt jeg kan ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Re: Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Vel... Den liker å bli klødd bak øret. Og slår seg fort til ro på skulder o.l... Men uansett skal den bite om den får sjansen til det om fingre er i nærheten... Samme som med genseren i går. Den lå og koste seg, og plutselig kjente jeg bare en smerte i armflesket.. =/

Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Re: Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Ja, det ble nesten slik da min kjære Remy ble pensjonert og jeg måtte gi bort resten av rottene fordi jeg plutselig måtte flytte.
Men samboeren min likte tanken på kjæledyr (etter litt masing), så så er jeg her igjen :boing: Jeg skal prøve så godt jeg kan å dele mine erfaringer også ^^, Gode som så vel vonde :grin:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Biterotte! =/

Post by WillyWonka »

hm. vet ikke om du har tenkt på det... men vasker du hendene før du holder på med guttene?
er ikke sikkert det har så mye å si, men jeg føler meg alltid litt tryggere selv når jeg har vasket hendene godt før jeg tar påg uttene mine. Nå vet jeg at de ikke biter, men i begynnelsen. Da har du liksom ikke noe som lukter "mat". så var jeg veldig påpasselig at jeg aldri tok bort bare en finger til rotta "vær så god å spis" :P oooom du skjønner?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Re: Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Ja, jeg skjønner. Men fingrene har vi vasket. han har gjort såppass at han bare har biti hardt til i forbifarten også... og når det gjelder bena mine som den gikk bort og gnafset på 4 ganger i strekk, så tviler jeg på at de har luktet mat =/ Samme med armen min =/
Men det som jeg ikke forstår meg på er hvorfor det går hardest (bokstavelig talt) ut over samboeren min =O

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Biterotte! =/

Post by Matmor »

Samboeren din er et hanndyr... lukter annerledes og mer truende, kanskje=? :rotte13: Det er ikke første gang jeg hører om rotter som er vanskeligere med gutter/menn enn med jenter/damer. Men det er jammen ikke noen grei situasjon!

Selvsagt kan det være smerte eller sykdom på ferde, men jeg går ut fra at dette er en nokså ung rotte. Jeg synes heller ikke denne adferden passer med det jeg tenker på som smerteaggresjon. Det har bodd rotter her som har hatt vondt, og som har reagert med sinne på det. En av dem glefset etter meg - og straks han skjønte det var hånden min, og ikke den rotta som hadde skadet ham, så han så molefonken ut at du aner ikke! Ingen av dem har bitt til mens de har ligget og blitt klappet, når de har kommet frivillig og lagt seg ned. Da har de kommet for trøst. Jeg synes dette høres mer ut som en rotte som er blitt vill og gal av å bli flyttet på, og det pleier ikke skje med de helt unge. Du kan selvsagt snakke med veterinær om å få forsøke noe smertestillende til ham, men det ville overraske meg om det hadde noen effekt. Om han kan få en bedre tilværelse som kastrat (hvis han er gammel nok) er også usikkert. Det kan hende, men du risikerer at det ta lang tid før han roer seg, når han først har lært seg til å bite :worry: Ikke greit når han antagelig skal medisineres i rekonvalesensfasen. Jeg har hatt et par slike vanskelige som ble kastrert her: den ene måtte jeg gi opp siden han var av "tåler deg ikke nær buret-typen", den andre klarte jeg, men ikke de andre familiemedlemmene å håndtere. Men det var ingen ferie å lufte ham jeg klarte å holde i sjakk, de første ukene etter kastreringen. Det var hele tiden å passe på signalene fra rotta, som når som helst kunne få de velkjente spenningene i kroppen eller blikket i øynene, enten han gikk løs på bordet, satt på fanget mitt eller lå i hengekøya.

Hvis du ikke våger å forsøke å ha ham i 14 dager for å se hvordan det går, er det egentlig bare tre muligheter for ham: tilbake til butikken, til veterinær for å vurdere smertestillende/kastrering, eller avlivning. Og butikken kan neppe gjøre noe annet enn å avlive de heller. Det går ikke an å selge en mannevond rotte. :trist: I alle fall håper jeg de forstår det... Hva sier samboer? Er han innstilt på å forsøke å vente eller prøve en veterinærtime?

Mario&Luigi
Pinky
Posts: 17
Joined: 28 Mar 2012, 11:16
Location: Trondheim

Re: Biterotte! =/

Post by Mario&Luigi »

Min samboer har ikke lyst til å håndtere den noe særlig. Han har ikke noe imot å være i nærheten av den, men er hele tiden redd for at den skal bite.. Han har blitt bitt to ganger i dag og begynt å blø.... En veterinærtime tror verken jeg eller han løser noe. Men på den annen side har verken jeg eller han noen form for kompentanse innen faget. Så kanskje det hadde vert en idè =/
Så han tar heller å håndterer de andre vi har nå (vi fikk to til i dag) :crazybonk:
Planen var egentlig å få en til fra flokken de ble solgt fra.. Fordi de to rottene vår hele tiden lå for seg selv, og i butikken lå hele gjengen i en hel bunt. Men der var det bare ett hus også da, det var også et annet der inne men de hadde sotte det med inngangen inn mot veggen slik at de ikke kunne entre det :confused: Jeg tror det var fordi de ville holde dem samlet og de ikke skulle ligge hver for deg, det iht situasjonen her hjemme :neutral:
Uansett så var det igjen èn rotte om jeg kjøpte den andre der :redd: Og jeg hadde rett og slett ikke hjerte til å la den være igjen alene :cry2:
De to er rett og slett en drøm :bounce: Godt lynne og en fryd å håndtere :jepp: Så de er vi vedig glad for... Om det er bedre eller hva for den hvite får vi bare vente å se etter litt. Jeg tror sjansen er liten for at det har medført noe mer stress, ettersom det var gjengen han kom fra til oss her hjemme.

Jeg har ikke lyst til å gi opp den hvite enda, selv om jeg egentlig allerede er litt lei og frustrert...

Post Reply