Nye rotter, den ene biter.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Bjartur
Pinky
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2012, 14:30

Nye rotter, den ene biter.

Post by Bjartur »

I slutten av uke 21 fikk jeg meg tre nye rotter(to hetterotter og en albino) da den eneste jeg har igjen ikke har så lenge før den dør.
Jeg fikk rottene fordi de er fem måneder gamle og eieren av dyrebutikken ikke fikk solgt dem.
Jobbet hele den uka på dyrebutikken(arbeidsuke i 9.klasse) og eieren sa at rottene var herlige men at albinoen kunne bite litt. Det jeg forstod var at han kunne "klype" litt, men ikke noe mer. Hadde rottene ute av buret og koste med dem hele uka og ble ikke bitt i det hele tatt.

Så da jeg kom hjem etter en times kjøretur med rottene, ordnet jeg buret til dem og flyttet dem over. Selv på dyrebutikken så jeg at albinoen var dominant, men da han kom i buret markerte han som en gal. Tenkte ikke at det var noe rart i det siden den eldre rotta mi hadde bodd der bare noen dager tidligere, men så jaget han hetterottene opp i 3.etasje på buret og de ble sittende der for å si det sånn.. Hver gang de gikk ned, ble det slåssing og biting så jeg bestemte meg for å skille dem.
Vi flyttet da albinoen til et litt mindre bur for seg selv og alt roet seg.

Alt gikk fint helt til jeg gav mat til rottene. Albinoen(som jeg ble litt inspirert til å kalle for Dino el Diablo :grin: ) bet meg skikkelig og det var sånn at blodet sprutet overalt. Regnet egentlig med at jeg skremte den litt da jeg kom, og jeg vet jo at de ikke har fult så bra syn som andre rotter.
Tenke at det var et engangs tilfelle, men er ikke så sikker nå. Hver gang jeg tar han ut av buret(lager lyder så han vet at jeg kommer), så løper han rett i armkroken og begynner å grave før han faller seg til ro og da gnisser han veldig med tennene. Etter en stund så virker det som om han er lei og da begynner han å bite, hardt. Har utallige bitemerker over begge armene og det virker ikke som om godbiter og kontakt hjelper på ham. Det har jo ikke gått så lang tid siden jeg fikk dem, men hetterottene kan jeg ha på skuldrene i lang tid og de biter ikke.
Og hver gang Dino kommer tilbake til buret, graver han alltid rundt i buret og på sprinklene.

Bitingen er skikkelig plagsom og det gjør jo at jeg ikke har lyst på kvalitetstid med ham siden jeg har mest lyst til å kyle ham i veggen når han er værst..

Hva kan hjelpe, har aldri opplevd dette før. :trist:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Nye rotter, den ene biter.

Post by Niana »

Usj, det hørtes ut som en lei situasjon :( Men jeg synes du har vært veldig flink, jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort annerledes. Kan hende kastrering er et alternativ for han, hvis bitingen ikke gir seg. Det kunne kommet av stress fordi de har byttet hjem og eier, men det er ikke lett å vite siden han tydeligvis er kosete noen ganger, og så "går lei" og biter deg. Høres ikke hyggelig ut for hverken deg eller rotta.
Jeg foreslå kastrering, så får vi se hva de andre her inne foreslår :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nye rotter, den ene biter.

Post by Matmor »

På meg høres det ut som om Dino er både engstelig og dominant, og reagerer sterkt på lukt. Har du forsøkt å lufte ham et sted de andre rottene ikke går, og bare håndtere ham før du tar i de andre?

Riktignok tror jeg du må regne 14 dager før stressnivået hans er tilbake til normalen etter flytting, men jeg tenker at siden han var vanskelig allerede i dyrebutikken er det stor fare for at han vil fortsette å bite. Kastrering er en mulighet, bare vær oppmerksom på at han ikke kommer til å slutte å bite med én gang. Det er alltid en risiko ved kirurgiske inngrep på rotter, men han er ung og forhåpentligvis sterk, og dette er ikke noen grei situasjon for noen av dere.

Når det gjelder godbiter - prøv deg fram med å gi ham myk mat fra en skje. Biter han i skjeen er det bare ubehagelig for ham selv :rat:

Bjartur
Pinky
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2012, 14:30

Re: Nye rotter, den ene biter.

Post by Bjartur »

Takk for hjelp! :cheerful:

Det har nok vært litt blanding på hvem jeg tar i først og sånn, men skal bytte på det og få han før de andre :smile:
Skal se det ann noen dager fremover og se litt på utviklingen hans. ;3
Han står også rett atmed hetterottene, ville det hjelpe hvis jeg flyttet han til et annet sted? Isåfall, noen ideer hvor jeg burde flytte han? Vi har dyr over hele huset(rotter, hamstre, pinnedyr, fugler og fisker) så vet ikke hvor det er best å sette ham. :confused:
Skal også snakke med mamma om eventuell kastrering, selv om jeg egentlig håper jeg slipper det..

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Nye rotter, den ene biter.

Post by Tonje Lenore »

Det du også kan gjøre for å venne han til lukten av de andre to hannene, er å putte en tøybit i hvert bur,
la de markere på denne i ca en dag, og bytt, dermed så kjenner han lukten til de to andre mens de også
merker lukten hans, uten at de fysisk er tilstede.
Da blir de vant til hverandres lukt og da vil mulig en ny intro bli litt bedre!

Lykke til :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Bjartur
Pinky
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2012, 14:30

Re: Nye rotter, den ene biter.

Post by Bjartur »

Da har jeg lagt tøybiter i begge rotteburene så får vi se hvordan det går :cheerful:

Post Reply