Problemrotta Dexter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Problemrotta Dexter

Post by Niana »

Som flere har fått med seg har jeg hatt mye problemer med Dexter siden jeg fikk han i januar. Først undervekt, lus, så angst og nå aggressjon. Han fungerer ikke i flokken, og han fungerer ikke særlig bra alene heller merker jeg. Han liker ikke mennesker, vil ikke bli holdt eller klappet på. Han kan bruke meg som en fluktmulighet for å komme seg vekk fra andre rotter eller nye steder, men i buret prøver han å unngå meg og står alltid med munnen åpen vendt mot hendene mine (Jeg kjenner tenenne hans mot huden) Han har ikke bitt meg enda, men han har bitt broren min.

Han fungerte en liten stund sammen med Jack og så Swarley, men dette varte bare et par uker. Han har sluttet å skrike mot de andre rottene, sikkert fordi han selv har blitt større enn alle sammen (Veier over 500 gram og er bare 7 mnd..) Men han er slem med dem. Hatt et par ok introer mellom alle fire da Swarley levde, men har også hatt dårlige introer hvor Dexter angrep Swarley en gang, og nå i dag ble det full slosskamp mellom han og Pippin. Pippin som er kosete og kastrert bet Dexter til blods under slosskampen, han må ha blitt fryktelig provosert.. Dexter er konstant bustete i pelsen, har lange klør og ser møkkete ut.

Hva kan jeg gjøre med dette? Føler at valgalternavitvene nå er kastrering eller avlivning. Men siden han ikke bare er dominant, men også nervøs/skvetten, så er det ikke sikkert en kastrering hjelper noe. *oppgitt*
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by torasrotter »

Vell, du vet hva jeg synes om saken :trist: En rotte som konstant er redd for andre rotter og mennesker kan ikke ha det mye bra med seg selv. Og du har prøvd lenge nå, han har bare blitt verre og verre :nei: Jeg ville avlivet, jeg tror ikke kastrering vil hjelpe i hans tilfelle.. :grine:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by wollf »

jeg har også sagt min del ang denne saken så du vet min mening. jeg er enig med tora

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Problemrotta Dexter

Post by Niana »

Uff, føles så rart å skulle avlive en "frisk" rotte, men selv om kroppen er frisk så har han det ikke bra merker jeg. Men jeg burde avlive uten å prøve kastrering først? Jeg tenker at det har vært tilfeller hvor det virkelig har hjulpet rotta. Men forsåvidt også tilfeller hvor rotta har blitt verre.. (vet jeg burde gjort noe med han for lenge siden, livet har bare vært hektisk og vanskelig i det siste, har dårlig samvittighet)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by wollf »

men hva er frisk? psykisk er like ille mener jeg:(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by wollf »

sorry om jeg virker litt kort i dag og ikke utfyller ting så gord. håper du forstår. er på mobilen så skriver kort og enkelt;)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Problemrotta Dexter

Post by Niana »

Mhm, enig. Psykisk er like ille. Og du virker ikke spesielt kort :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by Tonje Lenore »

Jeg er både enig med Wollf og Tora her, du har prøvd veldig lenge og det er ingenting du får gjort.
Han er skvetten, redd hele tiden og har det ikke godt med seg selv, det er ikke bra for rotta
og ha det slik heller, så jeg ville avlivet.

For å gi et lite "plaster" på såret, så har jeg avlivet flere 'propblemrotter' jeg har jobbet med
i flere mnd uten resultat, kastrering var ikke et alternativ for det ville ikke hjulpet (har kastrert
også noen, men det hjalp en liten stund så var alt tilbake), så da var
det bare en utvei igjen dessverre.

Men en ting må du huske, du har gjort alt du kan for Dexter, du har prøvd, du har gitt han
mange sjanser, noe veldig få ville gjort om de hadde hatt Dexter.
Så du skal ikke ha noe dårlig samvittighet ved at du ikke har gjort noe da du ikke får gjort
noe i forhold til åssen han er!

Lykke til med valget, uansett er det ikke lett men det du gjør vil uansett være for Dexter
sitt beste :kiss:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by torasrotter »

Jeg er veldig forsiktig med å si at du IKKE skal prøve kastrering. Det er ingen tvil om at på noen rotter kan dette hjelpe kjempmasse. Men når har jo du hatt en rotte som ble kastrert med stor suksess, og da synes jeg du skal tenke på: hvordan var hans atferd sammenlignet med Dexter??
Hvis du har økonomi og tid til å prøve en kastrering, så skader det ikke. Men det er jo en stor belastning for en rotte å måtte legges i narkose :flau2: Det er ingen som kjenner han bedre enn deg, så det er du som må dømme det. Jeg har jo møtt han og jeg synes han var riktig ille da, som jeg forstår har han bare blitt verre siden da.. Jeg ville avlivet uten å prøve kastrering. Men ikke føl at det er noe du MÅ gjøre bare fordi vi skriver det her inne :jepp:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Problemrotta Dexter

Post by utmeldt »

Jeg kjenner ikke Dexter, men jeg kjente Darla-min som var veldig lik i oppførselen som du beskriver bare med det unntak at hun beit og angrep :sorry:
Jeg valgte å avlive, da jeg hadde brukt månedsvis på å få henne håndterbar uten hell :trist2:

Min tankegang er slik: jeg holder rotter for kjæl, altså må jeg og sambo kunne håndtere dem greit og de oppføre seg som kjærledyr. ikke bare for vår del men for rottas også, hvordan skal man kunne sjekke sykdom og gi behandling til en rotte som er helt umulig og bare biter eller skriker og spreller...
Det andre som jeg tenker på er at om rotta i tillegg ikke går fint med andre rotter(at den er redd, engstelig, sinna osv), så har den ikke noe særlig med livskvalitet desverre fordi ikke bare kan den ikke få kjærlighet hos sin eier men den kan ikke få det av andre rotter heller :flau2:

Hadde Dexter vert min så ville jeg avlivd, men det er absolutt opp til deg. du må føle på om du vil gjøre det slik eller prøve kastrasjon. det er helt og holdent opp til deg :jepp:

Hva enn du velger så vit at vi står bak deg uansett :klem:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Problemrotta Dexter

Post by Niana »

Jeg er helt enig med hva dere skriver, og hadde det vært en av dere som hadde en sånn rotte hadde jeg foreslått det samme. Men det er jo typisk mye vanskeligere når det gjelder min egen rotte. Men jeg har nok bestemt meg for avliving. (litt kort fordi jeg er på mobil)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: Problemrotta Dexter

Post by Vicky »

Huff, føler jeg til tider har samme problem!

Jeg overtok 2 brødre rundt året juni i fjor fordi eier rett å slett ikke orket dem. Jeg dro langt av sted for å hente dem, fordi avliving var siste mulighet for jenta som eide dem.

Big Bit ble avlivet i i begynnelsen av mars12 da han var lam i bakbena, og til slutt ikke orket å dra seg bort til mat skålen.

Jeg har da Pøbel igjen som er den eneste alene rotta hos meg av 12 gutter.
Har en vanvittig nydelig gjeng, men uansett hva jeg har prøvd siden brødrene kom til meg så har ingenting funket. Big Bit bet meg til blods mange ganger, men jeg vet jeg prøvde mitt beste uten å kastrere.
Hadde ikke noe ønske om at den ene skulle fungere og så få se at den andre ble alene fordi det ikke fungerte. Jeg har også den erfaringen at av og til fungerer det og andre ganger ikke.

Pøbel i dag fungere som regel med meg om jeg bruker tid på han før jeg rører de andre. Han er en hard nøtt som bare trenger mye oppmerksomhet, noe som ikke alltid er like enkelt pga alle de andre. Jeg har nå prøvd i få han inn i flokken siden mars da broren døde, men han biter alle til blods, og frustrasjonen er der!!!

På Fredag bet han min 5år gamle datter, hun som er den første til å prioritere ham morgen og kveld :shocked:
Har aldri opplevd ham slik, og nå er det såvidt jeg tør å fulle mat skålen hans, han er bare så klar!!!
Rett og slett blitt redd ham.. forstår ikke hva som skjer egentlig. Han står på samme sted, samme bur, men han har drastisk forandret seg!

I helgen har tanken slått meg, jeg vet han har passert 2 år, har hatt dårlig stell i sitt liv, mistet broren sin, men jeg har tatt GODT vare på han i 1 år uten noe særlig resultat. Han virker frisk, men nærmer jeg meg, knurrer han som en annen hund.
Misstenker sykdom/smerte jeg da.

Men uansett, har lest innleggene dine, og synes du har gjort en fantastisk jobb. Det er tungt å avlive uansett fordi det er ett liv, men jeg tror du vil føle lettelse. Ha god samvittighet for at du har prøvd!!!

Lykke til meg avgjørelsen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Problemrotta Dexter

Post by Matmor »

Misstenker sykdom/smerte jeg da.
Det er godt mulig. Smerte-teorien kan heldigvis lett testes!

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Problemrotta Dexter

Post by Woodgirl »

Jeg er av en annen oppfatning. Hvis du har råd til det så kastrer ham.
Alle av mine "problemrotter" som er blitt kastrert har blitt betydelig bedre. Den eneste av gutta som jeg har kastrert som ikke fungerte tilbake i guttegruppa var Ami,som jeg tok over for et år siden, han fungerer fantastisk sammen med jentegruppa. :happy:

Mange velger ikke å kastrere pga det er dyrt. Rundt tusenlappen. (da trøster man seg sikkert med at det ikke ville blitt bedre likevel :wink: )
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Problemrotta Dexter

Post by Vitania »

Jeg er enig med Woodgirl.
Jeg ville prøvd kastrering først. Det er ikke bare hormonelle rotter som blir bedre av kastrering, det kan også hjelpe på redde rotter, feks.
Jeg ville prøvd kastrering fordi at om jeg bare hadde avliva hadde jeg ikke følt at jeg faktisk hadde prøvd alt.
Kan han få det bedre med seg selv og leve et fint liv så er det jo mye bedre enn at han ikke skal få leve mer. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply