Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Katja
Pinky
Posts: 1
Joined: 25 Mar 2012, 00:52
Location: Tromsø

Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Post by Katja »

Våre to hunnrotter (Valeria og Emrys) napper i føttene våre med tennene. De biter aldri, og det er ikke vondt, men det ER på grensen til vondt. Dette skjer når vi sitter i sofaen, og rottene springer på selvstyr. Enten gjemmer de seg bak puter o.l, og kryper frem for å nappe i tær/føtter. Eller så skjer det når rotten er veldig aktiv, i.e springer frem og tilbake mellom sofaer/puter/folk. Opplever ikke denne adferden som negativ/aggresiv, og det sjer med "nakne" føtter, sokkekledde eller tøffelkledde føtter. (Vi skvetter til, og rottene blir skremt.)

Jeg har vanskelig å forstå hva dette skal bety. Jeg har lest at rotter kan "nappe" litt når de ønsker å leke, og at dette er en måte unge rotter kan forme bånd til andre (rotter eller mennesker), men de napper aldri i hendene våre (eller andre steder), kun i føttene. :huh:

Har det noe med lukta på føttene å gjøre, eller har de enda ikke funnet ut hva føtter er, og er nyskjerrige?

Hva i all verden kan det være? Håper noen forstår seg på dette, for vi blir ikke kloke på det! :hæ:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Post by Norakul »

Mange som gjør dette. Rottene liker tåfis :crazybonk:
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Post by Niana »

Jeg hadde også en rotte som gjorde det der, men jeg fant aldri ut hvorfor. Han måtte kastreres, av helt andre grunner altså, og da sluttet han nesten helt med å nappe meg i tærne. Kan godt hende det bare er for lek, eller at de synes det lukter rart. Noen rotter elsker å stikke av med sokker og andre små klesplagg, kanskje de bare til stjele sokkene dine.
Rotter er merkelige noen ganger :crazybonk:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Post by sanca »

Min Gunnar gjør også sånn. Da jeg etter hvert klarte å venne meg til det og ikke skvette slik at jeg skremte ham, la jeg merke til at han "løp og gjemte seg" hver gang han nappet i foten. Og da forsto jeg til slutt at han ønsket at jeg skulle "jage" ham. Så fra Gunnars side er det når han er gira og vil leke, og det kan nesten høres ut som det er det deres jenter vil også :cheerful: Gunnar gjorde det mer før, da han bare var noen måneder gammel. Nå nærmer han seg året og har blitt littegrann daffere :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rottene våre napper (med tennene) i føttene våre!

Post by Siv M »

Smurfine små biter i mine totter, jeg har på tøfler :giggle: da gjør det ikke så mye, hun nøp meg også i øre flippen en gang :giggle:

Post Reply